حمید محمدی؛ اکبر نصراللهی
چکیده
امروزه هرگونه سیاستگذاری رسانهای مستلزم لحاظ کردن دیگر زمینههای ارتباطات از جمله فناوریهای نوین ارتباطی است. این مقاله به موضوع سیاستگذاری رسانههای نوین در ایران میپردازد. هدف تحقیق، شناسایی نقاطقوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای سیاستگذاری رسانههای نوین در ایران با محوریت سازمان صدا و سیما و مرکز ملی فضای مجازی است. ...
بیشتر
امروزه هرگونه سیاستگذاری رسانهای مستلزم لحاظ کردن دیگر زمینههای ارتباطات از جمله فناوریهای نوین ارتباطی است. این مقاله به موضوع سیاستگذاری رسانههای نوین در ایران میپردازد. هدف تحقیق، شناسایی نقاطقوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای سیاستگذاری رسانههای نوین در ایران با محوریت سازمان صدا و سیما و مرکز ملی فضای مجازی است. در این تحقیق با استفاده از روش ماتریس تحلیلی سوات، سیاستگذاریهای سازمان صدا و سیما و مرکز ملی فضای مجازی در مواجهه با رسانههای نوین (از طریق مصاحبۀ هدفمند با 26 نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزۀ رسانه و سیاستگذاری) بررسی شده است. نتایج نشان میدهد نقاطضعف سازمان صدا و سیما در سیاستگذاری رسانههای نوین، بیشتر از نقاطقوت آن بوده و تهدیدهای پیش روی این سازمان نیز بر فرصتهای آن غلبه دارد، از این رو، لازم است سازمان صدا و سیما با در دستور کار قراردادن سیاستهای علمی، پرهیز از موازیکاری، مقاومت در برابر فشارهای غیررسمی و بهکارگیری سیاستهای مخاطبپسندانه درراستای کاهش آسیبپذیری اقدام کند. در مقابل، نقاطقوت مرکز ملی فضای مجازی در سیاستگذاری این رسانهها بیشتر از نقاطضعف آن بوده و فرصتهای پیش روی این مرکز نیز بر تهدیدهای آن غلبه دارد؛ در نتیجه، این مرکز نیز باید با نظارت هر چه بیشتر بر فضای مجازی کشور از طریق تقویت زیرساختها و ایجاد شبکۀ ملی اطلاعات، سیاستگذاری درخصوص تولید محتوا با مضامین سبک زندگی ایرانی- اسلامی، استفاده از توان شرکتهای دانشبنیان و بخش خصوصی در این حوزه و سیاستگذاری درراستای ارتقای سواد رسانهای مردم از طریق این فناوریها، از فرصتهای بیرونی درراستای تقویت نقاطقوت خود بهره ببرد. این نتایج، عناصر سیاسی و ایدئولوژیک و پیچیدگی فرایندهای آن را در سیاستگذاری رسانهای نشان میدهند.
امیر حاتمی؛ طاهر روشندل اربطانی؛ سید مهدی شریفی؛ بهروز قلیچ لی
چکیده
هدف از این مقاله بررسی نقش قابلیت های فناوری در پیاده سازی موفق نوآوری باز در حوزه IPTV سازمان صداوسیما است. به دلیل جدید بودن تحقیقات در این حوزه به خصوص در ایران، این تحقیق از نوع پژوهش های توسعهای است. روش مورد استفاده در این تحقیق، ترکیبی از کیفی و کمی است. در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان حوزه IPTV در صداوسیما شامل معاون، مشاورین ...
بیشتر
هدف از این مقاله بررسی نقش قابلیت های فناوری در پیاده سازی موفق نوآوری باز در حوزه IPTV سازمان صداوسیما است. به دلیل جدید بودن تحقیقات در این حوزه به خصوص در ایران، این تحقیق از نوع پژوهش های توسعهای است. روش مورد استفاده در این تحقیق، ترکیبی از کیفی و کمی است. در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان حوزه IPTV در صداوسیما شامل معاون، مشاورین عالی و اجرایی و مدیران کل برای انجام فرایند مصاحبه، انتخاب و نتایج مصاحبه براساس تکنیک تحلیل تم بررسی شد. در فاز دوم تحقیق با رویکرد کمی، برازش مدل استخراج شده در مرحله نخست، با تکیه بر روش پیمایشی توسط خبرگان رسانه ای حوزه IPTV انجام شد. نمونه آماری فاز دوم شامل 53 نفر از مشاوران، مدیران کل، مدیران و کارشناسان ارشد متخصص در حوزه IPTV در معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و معاونت توسعه و فناوری رسانه بود. در این مرحله بهمنظور بررسی و ارائه مدل نهایی از رویکرد معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS.2 استفاده شد. نتایج بررسی، حاکی از مدلی با 5 متغیر پنهان و 23 متغیر مشاهده شده است که قابلیت های فناوری بر پیاده سازی موفق نوآوری باز در حوزه IPTV سازمان صداوسیما را تبیین نموده است.
اسماعیل فضلی زاده؛ محمدحسین ساعی؛ رضا پور حسین
چکیده
بدون تردید، مجریان یکی از عوامل مهم ایجاد پیوند بین مخاطبان با صداوسیما هستند. مجری در حقیقت آخرین حلقة تکمیل فرایند ارتباطی صداوسیما با مخاطب است. به همین سبب نیاز است طرح و برنامه مدون و از پیش طراحیشدهای برای مدیریت بهکارگیری آنها در سازمان صداوسیما وجود داشته باشد. این پژوهش با انتخاب گزارة «ارائة راهکارهای مدیریت منابع ...
بیشتر
بدون تردید، مجریان یکی از عوامل مهم ایجاد پیوند بین مخاطبان با صداوسیما هستند. مجری در حقیقت آخرین حلقة تکمیل فرایند ارتباطی صداوسیما با مخاطب است. به همین سبب نیاز است طرح و برنامه مدون و از پیش طراحیشدهای برای مدیریت بهکارگیری آنها در سازمان صداوسیما وجود داشته باشد. این پژوهش با انتخاب گزارة «ارائة راهکارهای مدیریت منابع انسانی در حوزة بهکارگیری مجریان صداوسیما» بهعنوان هدف اصلی تحقیق به دنبال بررسی وضعیت فعلی مدیریت بهکارگیری مجریان و آسیبشناسی و بهبود آن با هدف دستیابی به راهکارهای نحوة تعامل مطلوب سازمان صداوسیما با مجریان خود و بالعکس، دستیابی به هنجارها و مقرراتی برای انضباط بخشیدن به کار مجریان، دستیابی به راهکارهای نحوة ارزیابی عملکرد مجریان و دستیابی به راهکارهای نحوة تشویق و تنبیه مجریان صداوسیما بهعنوان اهداف فرعی پژوهش بود. مقاله حاضر، کیفی و از نوع اکتشافی و روش آن مصاحبه عمیق بوده و نمونهگیری نیز روش هدفمند انجام شده است. به همینمنظور با 26 نفر از استادان و کارشناسان حوزههای مدیریت رسانه و ارتباطات، مدیران منابع انسانی، تهیهکنندهها و مجریان صداوسیما مصاحبه شد تا درنهایت نتایج این تحقیق در قالب سه بخش ارائه شود. جریانشناسی تلاشهای صداوسیما برای دستیابی به راهکارهایی در مسیر مدیریت منابع انسانی در حوزه بهکارگیری مجریان، ارائه راهکارهای پیشنهادی برای این مهم و درنهایت طراحی الگو بهکارگیری مجریان در صداوسیما، یافتههای این پژوهش را تشکیل میدهند.