فاطمه سیروس؛ امیدعلی مسعودی
چکیده
هدف این پژوهش شناخت روشهای اقناع مخاطب در سریالهای تلویزیونی است. موردمطالعه آن سریال خارجی چرنوبیل است. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی سیستماتیک انسِلم اشترا وس، سریال چرنوبیل مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. یافتههای تحقیق نشان داد:با توجه به اینکه فیلم و سریال اثر هنری نیز محسوب میشود، جذابیت تصویری، ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناخت روشهای اقناع مخاطب در سریالهای تلویزیونی است. موردمطالعه آن سریال خارجی چرنوبیل است. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی سیستماتیک انسِلم اشترا وس، سریال چرنوبیل مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. یافتههای تحقیق نشان داد:با توجه به اینکه فیلم و سریال اثر هنری نیز محسوب میشود، جذابیت تصویری، فضاسازی قوی، نورپردازی، رنگ محیط، لباسهای نظامیان که در بهترین شکل ممکن طراحیشده، صحنههای انفجار، موقعیتهای مکانی و جزییات دقیق نیروگاه چرنوبیل و جذابیتهای نوستالژیکی مندرج در اثر، از دیگر عوامل اقناع و جذب تماشاگر در این سریال است.از دیگر ;کدهای مهم، بهت و وحشت است که کارگردان با استفاده از این تکنیک در صحنههای پیاپی با ساخت لحظات پر هرجومرج، مخاطب را بهتزده کرده و با بهره از جاذبه احساس کنجکاویاش را برمیانگیزد. نگاه منفی به مقامات شوروی، ایثار و فداکاری همرزمان، عمق فاجعه، شجاعت، ابهام و راز آلودگی، بیتجربگی، ایثار و فداکاری، انکار واقعیت و وجود شخصیتهای بارز منفی در طول فیلم از مقولات برجستهای است که باعث اقناع مخاطب شده است. درنهایت از بین مقولههای محوری به 2 دسته مقوله در کدگذاری انتخابی دستیافتیم که عبارتاند از: ۱- جاذبه متن: شامل جملات طلایی، القای مستقیم،استعاره و تکرار،2-تصویر شامل جاذبه ترس و جاذبه احساس محتوای ارائهشده در فیلم با تکیهبر تکنیک القای مستقیم از طریق جملات تأثیرگذار مهمترین عامل در این حوزه است. تأثیر خاص پیامها بر مخاطبان کاملاً مشهود است. سریال بانفوذ در درون گیرنده پیام توانسته به هدف اصلی منبع که پروپاگاندای هالیوود است دست یابد.
محمود بهشتی؛ محمد علی هرمزی زاده؛ اردشیر زابلی زاده
چکیده
پیششرط اثرگذاری پیامهای رسانهای، داشتن اعتماد مخاطب است. در این مقاله به دنبال دستیابی به اسلوبهای اختصاصی جلب اعتماد مخاطبان در شبکه بیبیسی فارسی است و برای این کار اصلیترین بخش خبری این شبکه یعنی خبر 60 دقیقه را مورد مطالعه قرار میدهد. این پژوهش از نظریۀ اعتبار منبع، جنگ نرم، نظریه استفاده و رضامندی و اَنگ زنی استفاده ...
بیشتر
پیششرط اثرگذاری پیامهای رسانهای، داشتن اعتماد مخاطب است. در این مقاله به دنبال دستیابی به اسلوبهای اختصاصی جلب اعتماد مخاطبان در شبکه بیبیسی فارسی است و برای این کار اصلیترین بخش خبری این شبکه یعنی خبر 60 دقیقه را مورد مطالعه قرار میدهد. این پژوهش از نظریۀ اعتبار منبع، جنگ نرم، نظریه استفاده و رضامندی و اَنگ زنی استفاده کرده است. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی با راهبرد استقرایی دو ماه از خبر 60 دقیقه را بهطور کامل مورد مطالعه قرار داده است. در پایان با طبقهبندی کدهای به دست آمده 78 مفهوم احصا شد که در 20 مقوله انسجام یافتند و این مقولهها مبنای تحلیل قرار گرفت. اسلوبهای اختصاصی این شبکه برای جلب اعتماد مخاطبان عبارت است از: فرا اطلاعات، اعتباربخشی، واقعنمایی مکان رویداد، حضور در مکانهای خبرساز، درگیر کردن مخاطب، ارتقای واقعی کردن اهمیت رویداد، توجه به تازگی رویداد، جامعنگری، مخاطب محوری، پیوند خبر و زندگی روزمره مخاطب، بیواسطگی، نزدیکی به مخاطب، مشارکت دادن مخاطب در تولید خبر، مرجعیت خبرنگاران، بکارگیری فیلمهای تولیدی گروههای دخیل در خبر، بکارگیری شاهدان عینی، بیان چراها، رجوع به متخصصان خبره، مستند کردن گفتهها، استفاده از نقلقول و مکتوبات. یکی از خصوصیات اصلی برنامه خبری 60 دقیقه، نشان دادن ملموس معیارهای جلب اعتماد به مخاطب است و این خود نشان دهندۀ این موضوع است که این برنامه به خوبی اهمیت خبر تلویزیونی را که اساس آن بر تصویر است، درک کرده و میکوشد به انحای گوناگون هر رویدادی را بهطور ضمنی و مستقیم به نمایش بگذارد.
محسن نفر؛ مریم سماعی
چکیده
این پژوهش بر آن است به نقد و تحلیل موسیقیهای رادیو آوا در یک بازة زمانی مشخص بپردازد. اینکه چه آثاری از آن پخش میشود و هرکدام از آنها چه کارکردی دارند. اصلیترین تأثیر موسیقی بر روح مخاطب (انسان) است. ماهیت آثار موسیقی متشکل از دو رکن بنیادین ملودی و ریتم است و این هر دو به انضمام شعر آنها (در صورت با کلام بودن) در این مقاله بررسی و ...
بیشتر
این پژوهش بر آن است به نقد و تحلیل موسیقیهای رادیو آوا در یک بازة زمانی مشخص بپردازد. اینکه چه آثاری از آن پخش میشود و هرکدام از آنها چه کارکردی دارند. اصلیترین تأثیر موسیقی بر روح مخاطب (انسان) است. ماهیت آثار موسیقی متشکل از دو رکن بنیادین ملودی و ریتم است و این هر دو به انضمام شعر آنها (در صورت با کلام بودن) در این مقاله بررسی و تحلیل شده است تا ضمن مقولهبندی مضامین، محتوا و انواع موسیقی پخششده از این رادیو را مشهود نماید. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. در روش تحلیل محتوای کیفی، جامعة مورد بررسی بهصورت تصادفی، در دوازده روز از برنامههای رادیو آوا انتخابشده که با استفاده از ضبط آنها، درنهایت 40 اثر بررسی و تحلیلشدهاند. از رهگذر نقد و تحلیل فوق، ضعفها و نقایص پخش، کارکرد و اجرای برنامهها در رادیو آوا؛ تفکیک سیر تأثیرات مطلوب (کمالگرایی) از غیر آن و مقولهبندی مضامین، آواها و نواها در رادیو آوا، ترسیم شده است.