علی دادخواه؛ محمد سلطانی فر؛ علی جعفری
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی استراتژی سازمان صدا و سیما برای انتخابات ریاست جمهوری به روش آمیخته انجام گرفته است. جامعۀ آماری در بخش کیفی، مدیران صدا و سیمای مراکز استانها و اساتید حوزۀ رسانه و در بخش کمی، اساتید دانشگاه بوده اند. در مرحلۀ کیفی، 18 نفر به روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری و در مرحلۀ کمی، 60 نفر به صورت ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی استراتژی سازمان صدا و سیما برای انتخابات ریاست جمهوری به روش آمیخته انجام گرفته است. جامعۀ آماری در بخش کیفی، مدیران صدا و سیمای مراکز استانها و اساتید حوزۀ رسانه و در بخش کمی، اساتید دانشگاه بوده اند. در مرحلۀ کیفی، 18 نفر به روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری و در مرحلۀ کمی، 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده اند. در مرحلۀ کیفی از مصاحبۀ نیمهساختاریافته و در مرحلۀ کمی از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شده است. در بخش کیفی تحلیل محتوای کیفی و در مرحلۀ کمی تحلیل ماتریس سوات و ماتریس برنامهریزی استراتژایک کمی (QSPM) بکار رفته است. نتایج تحلیل سوات نشان داد که صدا و سیما از چشمانداز خوبی برای دستیابی به تولید رسانهای برای انتخابات برخوردار است. اهداف راهبردی در این چشمانداز عبارتاند از: تعهد، مردمسالاری و اعتمادآفرینی، خلاقیت و نوآوری، فرایندگرایی و بهبود مستمر فرایندها با تدوین و تولید محتوای با کیفیت و مدیریت رسانهای شفاف در جهت مأموریتهای رضایتمداری، عدالتمحوری، روشنگری و تبیینگری. همچنین در این پژوهش، 10 عامل داخلی و 6 عامل خارجی به عنوان استراتژیهای مطلوب برای انتخابات ریاست جمهوری شناسایی شد. براساس ماتریس برنامهریزی استراتژایک کمی، جایگاه استراتژیک صدا و سیما درراستای پوشش حداکثر انتخابات ریاست جمهوری در منطقۀ SO قرار دارد که بر این مبنا، استراتژیهای منطقۀ تهاجمی برای صدا و سیما مطلوب است. در نتیجه، میتوان با لحاظ کردن این استراتژیها، در پوشش بهتر انتخابات ریاست جمهوری در آینده گامی اساسی برداشت که در قالب پیشنهادات تحقیق ارائه شده است.
مهدی علی شریفی؛ نوروز هاشم زهی؛ سید علی رحمان زاده؛ سید وحید عقیلی
چکیده
یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر سودآوری و موفقیت سازمانها و رسانههای اجتماعی، توجه به بازاریابی اجتماعی و عوامل آن است. این پژوهش که ﺑﻪ ﺗﺮﺳﻴﻢ مدلی برای عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیمای ایران میپردازد، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، از سه بخش تشکیل شده: بخش اول- "شناسایی شاخصها"(در این ...
بیشتر
یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر سودآوری و موفقیت سازمانها و رسانههای اجتماعی، توجه به بازاریابی اجتماعی و عوامل آن است. این پژوهش که ﺑﻪ ﺗﺮﺳﻴﻢ مدلی برای عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیمای ایران میپردازد، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، از سه بخش تشکیل شده: بخش اول- "شناسایی شاخصها"(در این بخش به بررسی و کدگذاری دادههای مصاحبهها پرداخته میشود) بخش دوم- "صحت سنجی"(در این بخش برای اعتباریابی دادهها از روش دلفی استفاده شدهاست) بخش سوم- "ارائه مدل"(این بخش از تحقیق به رتبهبندی، بررسی روابط و ارائه مدل به کمک معادلات ساختاری میپردازد) جامعه آماری این بخش، کارمندان و مدیران بخش بازاریابی سازمان صدا و سیما به تعداد 250 نفر و حجم نمونه با فرمول کوکران، 152 نفر محاسبه و دادههای مورد نظر از طریق پرسشنامه حضوری و با نمونهگیری تصادفی ساده، گردآوری شده است. بررسیها نشان میدهد که عوامل ششگانه زیر به ترتیب: عوامل مرتبط با مشتری با ضریب رگرسیون 878/0، مدیریتی با ضریب 777/0، زیرساختی با ضریب 712/0، محتوا با ضریب 681/0، رسانه با ضریب 675/0 و بازاریابی با ضریب 405/0، از اصلیترین عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیما است. نتایج پژوهش معلوم می کند که در صدا و سیمای ایران لازم است نیازهای مشتری در مرکز توجه قرار گیرد.
جواد طباخی ممقانی؛ محمدعلی هرمزی زاده؛ مجید کریمی
چکیده
پژوهش پیشرو با هدف مقایسه نقش سبکهای رهبری تحولآفرین و خدمتگزار در توانمندسازی کارکنان صداوسیمای مرکز مازندران انجام شد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و روش پیمایشی که ابزار جمعآوری اطلاعات متغیر مستقل پرسشنامه استاندارد رهبری تحولآفرین (باس و آولیو، 2000)، پرسشنامه رهبری خدمتگزار (قلیپور و حضرتی، 1388) و متغیر وابسته پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش پیشرو با هدف مقایسه نقش سبکهای رهبری تحولآفرین و خدمتگزار در توانمندسازی کارکنان صداوسیمای مرکز مازندران انجام شد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و روش پیمایشی که ابزار جمعآوری اطلاعات متغیر مستقل پرسشنامه استاندارد رهبری تحولآفرین (باس و آولیو، 2000)، پرسشنامه رهبری خدمتگزار (قلیپور و حضرتی، 1388) و متغیر وابسته پرسشنامه توانمندسازی کارکنان (اسپریتزر و میشرا، 1995) بود. روایی ابزارها از نوع روایی صوری و پایایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای سبک رهبری تحولآفرین 956/0، برای سبک رهبری خدمتگزار 968/0 و برای توانمندسازی کارکنان 900/0 بدست آمد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان سازمان صدا و سیمای مرکز مازندران که در مجموع 369 نفر و حجم نمونه با فرمول کوکران 188 نفر بدست آمد و نمونهگیری طبقهای تصادفی انجام شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین مؤلفههای رهبری تحولآفرین و خدمتگزار و تمامی ابعاد آن با توانمندسازی کارکنان رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. مقایسه سبکهای رهبری تحولآفرین و خدمتگزار نشان میدهد که رابطه سبک رهبری خدمتگزار با توانمندسازی کارکنان سازمان صداوسیما، قویتر از رابطه سبک رهبری تحولآفرین با توانمندسازی کارکنان میباشد. نتایج رگرسیون نشان میدهد از میان متغیرهای سبک رهبری تحولآفرین، متغیر نفوذ آرمانی 368/0 توانمندسازی کارکنان را پیشبینی میکند و از میان متغیرهای سبک رهبری خدمتگزار، متغیر قابلیت اعتماد ۵۳۰/۰ و متغیر مهرورزی ۳۷۸/۰ قابلیت پیشبینی متغیر توانمندسازی کارکنان را دارا میباشند.