علی اسکندری
چکیده
امروزه با رشد فناوریهای ارتباطی، دسترسی مخاطبان به انواع شبکههای فراملی ماهوارهای، شبکههای اجتماعی، فضاهای مجازی و آنلاین بهگونهای تسهیل شده که رسانهها برای جذب هر چه بیشتر طیف مختلف مخاطبان و درنتیجه، فروش هرچه بیشتر محصولات رسانه ای خود، مجبورند مطابق خواسته و سلیقۀ مخاطبان برنامه سازی کنند. ازاینرو ضرورت شناخت ...
بیشتر
امروزه با رشد فناوریهای ارتباطی، دسترسی مخاطبان به انواع شبکههای فراملی ماهوارهای، شبکههای اجتماعی، فضاهای مجازی و آنلاین بهگونهای تسهیل شده که رسانهها برای جذب هر چه بیشتر طیف مختلف مخاطبان و درنتیجه، فروش هرچه بیشتر محصولات رسانه ای خود، مجبورند مطابق خواسته و سلیقۀ مخاطبان برنامه سازی کنند. ازاینرو ضرورت شناخت دقیق مخاطبان و نیازهای آنان اهمیت بسزایی پیدا کرده است. این مقاله به کمک روش تحقیق کیفی تحلیل ادراک، مبتنی بر تکنیک مصاحبه شامل مصاحبه های عمیق و مصاحبۀ گروهی متمرکز- و در قالب نظریۀ «استفاده و رضامندی» و مدل رمزگذاری– رمزگشایی هال، دیدگاه مخاطبان نوجوان مجموعهپویانمایی کیخان را بررسی کرده است. نتایج تحقیق بیانگر این است که سطح خوانش معانی برداشتشده توسط مخاطبان نوجوان چیزی نیست که فقط در اولین باری که مخاطب، سریال را تماشا میکند، حادث شود، بلکه ساختن معنا، فرایندی است که هر بار بهدلیل مطرحشدن زمینه های جدید، دلالتی جدید را مطرح میکند. از سوی دیگر، مخاطب نوجوان برای ارزیابی و قضاوت دربارۀ وقایع مهم سریال از تجربۀ خویش استفاده میکند و با مقایسۀ موقعیت بهتصویرکشیدهشده در سریال با واقعیت و تجربۀ خود تصمیم میگیرد. [1] مجموعۀ «کیخان» به کارگردان و تهیهکنندگی امیر کساوندی با تکنیک سهبعدی برای قشر نوجوانان و جوانان ساخته شده است. داستان این پویانمایی، دربارۀ پسر نوجوانی است که به خاطر مشکل برادرش که درگیر اعتیاد شده است، تصمیم میگیرد با توزیعکنندگان مواد مخدر روانگردان در مدارس، دانشگاهها و حومۀ شهر مبارزه کند. تخصص او در حوزۀ رباتیک است، به همین سبب، لباسی طراحی میکند که ظاهری متفاوت دارد و با این لباس و با همکاری پلیس به مبارزه با قاچاقچیان میپردازد.