تحلیل ساختاری الگوی فرهنگی روایت در فیلم‌های دادگاهی هالیوود و سینمای ایران از جنبه قانون‌گرایی

محمد فرجیها؛ محمد گنج علیشاهی

دوره 14، شماره 35 ، آذر 1399، ، صفحه 133-188

https://doi.org/10.22085/javm.2020.238247.1563

چکیده
  موضوع پژوهش پیش­رو، بررسی الگوی کلی روایت در فیلم‌های دادگاهی«کیفری ـ جنایی» از منظر فرهنگی و روش آن تحلیل روایت در فیلم‌های فوق‌الذکر است. بدین­منظور از نظریات بازتاب و ساختارگرایی به‌منظور بنیان‌هایی استفاده شده است که می‌توانند نحوه و معنای چینش روایت را توضیح دهد. مدل اتخاذشده برای تحلیل ساختاری روایت، مدل ویکتور ...  بیشتر

بازنمایی غرب در سینمای ایران

زهرا سخی؛ عبدالله گیویان؛ محمد دادگران

دوره 6، شماره 11 ، فروردین 1389، ، صفحه 61-95

چکیده
  رسانه‌ها ابزار بیان ایدئولوژیک گفتمانها هستند و از طریق آنها می‌توان ایدئولوژی را به سطح جامعه تزریق کرد. از این لحاظ برای دریافت روند تطوری گفتمان حاکم، می‌توان از رسانه‌ها به عنوان مرجعی مطالعاتی استفاده کرد. سینما به علت تصویری بودن و همه گیر بودن در میان رسانه‌های جمعی از جایگاه والایی برخوردار است. تغییرات گفتمانی بر نحوة ...  بیشتر