مصطفی مصدقی؛ سید مهدی شریفی؛ اکبر نصراللهی
چکیده
تغییرات فراوان و افزایش رقابت در سالهای اخیر در سازمانهای رسانهای و بویژه در خبر و اطلاعرسانی این نوع از سازمانها، کار را برای پیشبرد اهداف و سیاستهای بخش خبر رسانه ملی دشوار ساخته و اتخاذ سیاستهای جدید از جمله جذب استعدادها را که میتواند سرآغازی برای حرکت درست و شایسته در این زمینه باشد، ضروری ساخته است؛ شناخت ویژگی استعدادهای ...
بیشتر
تغییرات فراوان و افزایش رقابت در سالهای اخیر در سازمانهای رسانهای و بویژه در خبر و اطلاعرسانی این نوع از سازمانها، کار را برای پیشبرد اهداف و سیاستهای بخش خبر رسانه ملی دشوار ساخته و اتخاذ سیاستهای جدید از جمله جذب استعدادها را که میتواند سرآغازی برای حرکت درست و شایسته در این زمینه باشد، ضروری ساخته است؛ شناخت ویژگی استعدادهای مورد نیاز جهت کار در این بخش از رسانه ملی ضروری و مطلعی برای این رویکرد جدید است و این پژوهش در پی آن است تا ویژگی استعدادها در بخش خبر رسانه ملی را تببین نماید. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون و جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه با مدیران و سردبیران خبر رسانه ملی و افراد صاحبنظر مرتبط صورت پذیرفته است. بهرهمندی از ویژگیهای ذاتی مورد نظر، ویژگیهای مرتبط با یادگیری و آموزشهای متناسب و ویژگیهای حاصل از طریق کسب تجربه سه مضمون فراگیر حاصل از این پژوهش است. از جمله ویژگیهای ذاتی میتوان به قدرت تصمیمگیری بالا، مرد بودن و برخورداری از ضریب هوشی، دغدغهمند بودن و دارای روحیه تحولگرایی و نیز علاقهمندی به کار خبر اشاره کرد؛ سوژهیابی و نوشتن خلاقانه، اثرگذاری و اقناع مخاطب و بهرهمندی از ابزار علمی مورد نیاز در کار خبر به کمک آموزش و یادگیری محقق میشود؛ و در نهایت شناخت سیاستها و سیاستگذاریها، توانمندی در تحلیل و شناخت لایههای زیرین خبر و نیز کسب توانمندی به منظور کار حرفهای از نیازمندیهای مورد نظر در مسیر کسب تجربه در راستای شناخت استعدادها در خبر رسانه است.
مجید محمد زمانی؛ شهلا باقری میاب؛ سید مجتبی امامی
چکیده
رسانه ملی به عنوان رسانهای پرمخاطب، تاثیراتی گسترده بر فرهنگ مصرف مخاطبین خود دارد. از این رو لازم است طی فرایندی تاثیرات محتمل تولیدات این رسانه، پیش از تولید مورد شناسایی قرار گرفته و اقدامات مقتضی در جهت کنترل و کاهش تاثیرات نامطلوب و تقویت تاثیرات مطلوب صورت گیرد که به این فرایند، اثرسنجی گفته می شود. به منظور اثرسنجی محتوای ...
بیشتر
رسانه ملی به عنوان رسانهای پرمخاطب، تاثیراتی گسترده بر فرهنگ مصرف مخاطبین خود دارد. از این رو لازم است طی فرایندی تاثیرات محتمل تولیدات این رسانه، پیش از تولید مورد شناسایی قرار گرفته و اقدامات مقتضی در جهت کنترل و کاهش تاثیرات نامطلوب و تقویت تاثیرات مطلوب صورت گیرد که به این فرایند، اثرسنجی گفته می شود. به منظور اثرسنجی محتوای تولیدات، در گام نخست باید به طراحی چارچوب اثرسنجی اقدام نمود. لذا این پژوهش به دنبال ارائه چارچوب اثرسنجی برنامههای رسانه ملی بر فرهنگ مصرف است. چارچوب اثرسنجی پژوهش حاضر، در قالب بازبینهی(چک لیست) اثرسنجی ارائه شده است. برای این منظور در ابتدا الگوی تاثیرات محتوای رسانه معرفی و سپس با روش تحلیل مضمون، ابعاد فرهنگ مصرف با توجه به منابع دینی و لاتین ارائه گردید. سپس با استفاده از روش دلالت پژوهی، فهرست اولیه نقاط قابل بررسی که تاثیرات محتمل محتوای رسانه بر فرهنگ مصرف است، تولید گردید. این فهرست اولیه شامل 51 نقطه قابل بررسی بود که با توجه به مراحل پیشنهادی استافل بیم در طراحی بازبینه، در چهارده طبقه و سه کلان طبقه دسته بندی و سپس تشریح گردید و کابرد و اعتبار آن مورد تایید قرار گرفت. در پایان این پژوهش نیز به فرایند پیشنهادی اجرای اثرسنجی با محوریت بازبینه اشاره گردید. اثرسنجی برنامههای رسانهملی با محوریت بازبینهی تولیده شدهی این پژوهش، میتواند تنبه مدیران، برنامهسازان و ناظران تولید در رسانهملی را نسبت به تاثیرات محتوا بر فرهنگ مصرف بیشتر نموده و به آنان در کاهش تاثیرات نامطلوب و تقویت تاثیرات مطلوب یاری رساند.
باقر ساروخانی
چکیده
از جهان آماتورسیم در رسانههای جمعی خارج شدهایم. در عصر حرفهای شدن رسانههای جمعی، تبلیغات تجاری اجتنابناپذیر شدهاند. امکان بازگشت نیز نیست. تبلیغات جزء وسیعی از هزینهها را میپوشانند. بنابراین، نیازمند الگویی فراگیر هستیم تا از زوایای مختلف این پدیده را پوشش دهد: اخلاقی بودن تبلیغات تجاری را موجب گردد. رابطه فرهنگ و تبلیغات ...
بیشتر
از جهان آماتورسیم در رسانههای جمعی خارج شدهایم. در عصر حرفهای شدن رسانههای جمعی، تبلیغات تجاری اجتنابناپذیر شدهاند. امکان بازگشت نیز نیست. تبلیغات جزء وسیعی از هزینهها را میپوشانند. بنابراین، نیازمند الگویی فراگیر هستیم تا از زوایای مختلف این پدیده را پوشش دهد: اخلاقی بودن تبلیغات تجاری را موجب گردد. رابطه فرهنگ و تبلیغات تجاری را بیاورد. رقابتپذیری را در عصر تبلیغات شناسایی کند، تا آنجا که قدرت تبلیغاتی یک سازمان یا شرکت قاعده رقابت را آسیب نزند؛ همآنکه به اثرگذاری مطلوب در رابطه با مخاطبان منتهی گردد. بدین معنی: چه بگوییم؟ چگونه و برای کی بگوییم؟ در کدام شرایط ذهنی مخاطبان پیام تبلیغی را وارد کنیم؟ تا اثربخشی آن و ماندگاری آن تضمین شود. تبلیغ خاص فراهم آمده را در کدام رسانه جای دهیم که ظرفیت آن پیام را داشته باشد؟ (باتوجه به ظرفیت یا بیتفاوتی رسانهها)، در کدام شرایط اجتماعی آن تبلیغ را انتقال دهیم؟رسانه ملی بهعنوان رسانه فراگیر باید بتواند، استراتژی جامعی در حوزه تبلیغات تجاری فراهم آورد که در آن، ضمن حراست از اعتبار، اثرگذاری، حدّ مسئولیت و شان رسانه ملی، مخاطبان را از بیشاطلاعی ، اطلاعات غلط و کاذب رهایی بخشد. بنابراین، در سراسر این نوشتار، هدف آنست که رسانه ملی، بهعنوان یک برند در عصر تبلیغات ظاهر شود. ازیکسو، شان و ارزش رسانه ملی حفظ شود، هم ارزش افزوده برند را دریافت دارد؛ از سوی دیگر، تبلیغات حتی تجاری خود محملی برای توسعه پایدار به حساب آیند؛ سوم آنکه تبلیغکننده از اثرات آن منتفع گردد. چهار آنکه مردمان از سرگردانی رها شوند.
شکوه سلطانی؛ اکبر اعتباریان؛ سعید شریفی؛ علی رشید پور
چکیده
این پژوهش با هدف بازشناسی مدیریت توجه در سیمای جمهوری اسلامی ایران به روش نظریه زمینهای به دنبال تدوین مدل مدیریت توجه در رسانۀ ملی است. روش پژوهش کیفی ـ استقرایی است و از روش نظریه زمینهای استراوس ـ کوربین استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختمند بود که به سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بازشناسی مدیریت توجه در سیمای جمهوری اسلامی ایران به روش نظریه زمینهای به دنبال تدوین مدل مدیریت توجه در رسانۀ ملی است. روش پژوهش کیفی ـ استقرایی است و از روش نظریه زمینهای استراوس ـ کوربین استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختمند بود که به سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شد. مشارکتکنندگان متخصصان موضوعی واجد شرایط ورود به مصاحبه بودند که از طریق نمونهگیری نظری تا 15 نفر به سطح اشباع دادهها رسید. نتایج با 21 مقوله کلی در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی (انباشت اطلاعات، ویژگیهای مخاطب، سیاست رقابتی، سیاست تولیدکننده، اقتضائات محیطی) پدیده محوری (مدیریت توجه)، شرایط زمینهساز (رصد فرهنگی، سازمان خبره چابک، اخلاق حرفهای)، شرایط مداخلهگر (جذابیت محتوایی، رقابتپذیری، مدیریت سرمایه، مداخله سیاسی) راهبردها (آفرینش دیداری و شنیداری، تولید ناب، تمرکز بر مخاطب، توسعه سرمایه اجتماعی و فرهنگی، گفتمانسازی) و پیامدها (مدیریت مخاطب، تغییر عملکرد، شیوایی پیام) قرار گرفت.
محمدعلی خیاط؛ محمدصادق نصراللهی؛ محمد غفاری
چکیده
هر کالا هر میزان هم که مرغوب و عالی باشد تا زمانی که به عموم معرفی نگردد، موردتوجه و استقبال عموم قرار نخواهد گرفت، از طرفی با توجه به دغدغه و تأکیدهای مکرر مقام معظم رهبری در پرداختن به موضوع حمایت از کالای مرغوب ایرانی و ظرفیتهای بالقوه رسانة ملی در این امر، هدف از انجام این پژوهش، آسیبشناسی اثرات تبلیغات بازرگانی صداوسیمای ...
بیشتر
هر کالا هر میزان هم که مرغوب و عالی باشد تا زمانی که به عموم معرفی نگردد، موردتوجه و استقبال عموم قرار نخواهد گرفت، از طرفی با توجه به دغدغه و تأکیدهای مکرر مقام معظم رهبری در پرداختن به موضوع حمایت از کالای مرغوب ایرانی و ظرفیتهای بالقوه رسانة ملی در این امر، هدف از انجام این پژوهش، آسیبشناسی اثرات تبلیغات بازرگانی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بهعنوان سازمانی اثرگذار بر افکار عمومی بر توسعة برند کالاهای ایرانی است. این پژوهش، از نظر هدف، توسعهای ـ کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی است. جمعیت موردمطالعه پژوهش شامل خبرگان حوزة تبلیغات بازرگانی رسانة ملی از قبیل مدیران صداوسیما، مدیران آژانسهای تبلیغاتی و صاحبان آگهی است. به این منظور، تعداد 17 نفر از خبرگان به روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. با بررسی و تحلیل دادههای حاصل از الگوبرداری و مصاحبه، همچنین روش تحلیل مضمون، مدل نهایی براساس مدل SWOT بهدست آمد. نتایج پژوهش نشان می دهد نقاط ضعف و آسیبهای سازمان صداوسیما در حوزة تبلیغات کالای ملی شامل ضعف اطلاعرسانی از طرحهای حمایتی، پرهزینهبودن تبلیغ در صداوسیما، قوانین سختگیرانه تر صداوسیما در مقایسه با سایر رسانه ها، غلبه ارزیابی کمی گرا بر ارزیابی کیفی گرا، کمی گرایی افراطی در رتبه بندی آژانس های تبلیغاتی، ضعف ذاتی صداوسیما در تبلیغ کسبوکارهای نوپای ایرانی، بازماندگی از محیط دیجیتال، ضعف در محتواسازی بهعنوان بستر تبلیغات است. همچنین تهدیدهای سازمان صداوسیما در حوزة تبلیغات کالای ملی شامل تأثیر سوء تبلیغ ضعیف بر اعتبار رسانة ملی، عدم اجرای کامل قوانین سازمان صداوسیما، تأثیر سوء نگاه فروش محور صاحبان آگهی بر اعتبار رسانة ملی، موجسواری سودجویان از تفکر کالای ایرانی است.
حسن خجسته باقرزاده؛ سیاوش صلواتیان؛ محسن فینی زاده بیدگلی
چکیده
سپهر رسانهای بهعنوان فضایی متنوع و متکثر از رسانه در حقیقت فضایی رقابتی بین رسانهها است که هر رسانه سعی میکند از راههای مختلف جایگاه خود را ارتقاء بدهد، این پژوهش بر آن است که ضمن شناسایی جایگاه رسانۀ ملی بهعنوان رسانۀ جمهوری اسلامی ایران در سپهر رسانهای کشور، راههای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای کشور با تأکید ...
بیشتر
سپهر رسانهای بهعنوان فضایی متنوع و متکثر از رسانه در حقیقت فضایی رقابتی بین رسانهها است که هر رسانه سعی میکند از راههای مختلف جایگاه خود را ارتقاء بدهد، این پژوهش بر آن است که ضمن شناسایی جایگاه رسانۀ ملی بهعنوان رسانۀ جمهوری اسلامی ایران در سپهر رسانهای کشور، راههای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای کشور با تأکید بر شبکههای تلویزیونی فارسیزبان بررسی کند. در پاسخ به این پرسش، پژوهش پیشرو بهصورت کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی انجامگرفته است، دادههای پژوهش از طریق مصاحبه عمیق با 13 کارشناس، گردآوری و پس از استخراج و کدگذاری، مقولهبندی شده است. درنهایت، در چهار دسته در قالب، ویژگیهای سپهر رسانهای، جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای، رقبای اصلی رسانۀ ملی و نسبت رسانۀ ملی به رقبا در سپهر رسانهای و همچنین راههای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای دستهبندی شد، که حاصل آن پیشنهاد 14 راه برای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای کشور است.