مهدیه فرج زاده؛ ناهید کردی؛ علی جعفری
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی محتوای سواد زیستمحیطی در بین کاربران شبکههای مجازی در شهر تبریز انجام شده است. نوع تحقیق کاربردی و روش این تحقیق پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل شهروندان 15 تا 59 سالۀ شهر تبریز است که از شبکههای اجتماعی مجازی استفاده میکنند. محاسبۀ حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تقریباً 384 نفر را در بر گرفت. روش ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی محتوای سواد زیستمحیطی در بین کاربران شبکههای مجازی در شهر تبریز انجام شده است. نوع تحقیق کاربردی و روش این تحقیق پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل شهروندان 15 تا 59 سالۀ شهر تبریز است که از شبکههای اجتماعی مجازی استفاده میکنند. محاسبۀ حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تقریباً 384 نفر را در بر گرفت. روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای است. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ محققساخته با لحاظ محلینگری و برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که شهروندان درمورد نگرش و سبک زندگی زیستمحیطی به وضعیت مطلوب نزدیک شدهاند و درمورد دانش زیستمحیطی نمرۀ متوسط دارند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد با افزایش دانش زیستمحیطی، میزان تولید محتوا نیز افزایش مییابد.
سیدمهدی شریفی؛ ابوالفضل دانایی؛ سعید هوشیار
چکیده
صنایع خلاق با داشتن مدل اقتصاد رسانهای در فضای شبکه اجتماعی، دارای کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و پتانسیلهای تولید ثروت را در ابعاد مختلف دارند. هدف این پژوهش، طراحی مدل اقتصاد رسانهای صنایع خلاق در شبکههای اجتماعی با استفاده از رویکرد فراترکیب است. روش پژوهش بهصورت کیفی و با رویکرد فراترکیب انجام گرفته است. ...
بیشتر
صنایع خلاق با داشتن مدل اقتصاد رسانهای در فضای شبکه اجتماعی، دارای کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و پتانسیلهای تولید ثروت را در ابعاد مختلف دارند. هدف این پژوهش، طراحی مدل اقتصاد رسانهای صنایع خلاق در شبکههای اجتماعی با استفاده از رویکرد فراترکیب است. روش پژوهش بهصورت کیفی و با رویکرد فراترکیب انجام گرفته است. در این راستا، 221 پژوهش مرتبط با موضوع بهعنوان نمونة اولیه ارزیابی شدند که در پایگاههای علمی معتبر از سال 2010 تا 2020 قابلدسترسی بودند. پس از غربالگری مطالعات مرتبط، 18 مطالعه به روش نمونهگیری هدفمند بررسی و انتخاب شدند تا نتایج و یافتهها با استفاده از نرمافزار کیفی اطلستیآی با هم ترکیب و تحلیل شوند. نتایج بررسی باهدف سنتزپژوهی، با استفاده از روش کیفی گرانددتئوری (نظریه دادهبنیاد) نشان داد 167 کُد اولیه، 30 مفهوم محوری و 9 مقولة اصلی شامل مقولة محوری «اقتصاد رسانهای صنایع خلاق» بود که «اقتصادمحوری»، «دانشمحوری»و «هویتمحوری» بهعنوان عوامل علّی تأثیرگذار بر مقولة محوری،«اطلاعرسانی و آموزشمحوری» بهعنوان عوامل زمینهای (بسترها)، «خلاقیت و نوآوری» و «سیاستگذاری در شبکههای اجتماعی» بهعنوان راهبردها و «ایدهمحوری» بهعنوان عامل مداخلهگر منجر به پیامدهای «حکمرانی فرهنگی» و «اکوسیستم رسانهای» شناسایی شدند. پیشنهادها و توصیههای سیاستی پژوهش به برنامهریزی نظاممند در شیوة کسب درآمد با رویکرد اقتصادمحوری، تدوین برنامههای دانشمحور با هدف دانشاندوزی، تسهیم آن، هویتمحوری با دادن هویت به کاربران در حوزة صنایع خلاق، دادن اطلاعات و آموزشهای لازم به کاربران و عناصر سازمانی، با راهبرد نوآوری و خلاقیت و سیاستگذاری در عرصة شبکههای اجتماعی مرتبط است.
مجید سعادتی؛ اکبر نصراللهی؛ اسماعیل سعدی پور؛ سید علی رحمان زاده
چکیده
یکی از عرصه های نوظهور فعالیت رسانه های خبری جریان اصلی، حضور در زیستبوم جدید رسانه ای یعنی شبکه های اجتماعی مجازی است. خبرگزاری صداوسیما نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای رقابت با سازمانهای خبری رقیب ملزم به حضور و فعالیت مطلوب در این زیستبوم است. در این پژوهش بر آنیم تا مؤلفههای مؤثر بر فعالیت خبرگزاری صداوسیما ...
بیشتر
یکی از عرصه های نوظهور فعالیت رسانه های خبری جریان اصلی، حضور در زیستبوم جدید رسانه ای یعنی شبکه های اجتماعی مجازی است. خبرگزاری صداوسیما نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای رقابت با سازمانهای خبری رقیب ملزم به حضور و فعالیت مطلوب در این زیستبوم است. در این پژوهش بر آنیم تا مؤلفههای مؤثر بر فعالیت خبرگزاری صداوسیما در شبکه های اجتماعی را شناسایی کنیم. برای رسیدن به این مهم با استفاده از روش دلفی و بهره مندی از آرای 22 نفر از صاحبنظران که بهصورت هدفمند انتخاب شدند در سه راند متغیرهای مؤثر در فعالیت خبرگزاری صداوسیما شناسایی شدند. تأسیس تحریریه ویژه، اتخاذ سیاست های حمایتی، بازیگری فعال، ترویج متقابل، درج تیک آبی، سئو کردن صفحات، تجاری کردن اکانت، گزارشگری منبع باز، استفاده از قالبهای کاربرپسند، زمانشناسی انتشار خبرها، رفع محدودیتهای زمانی و مکانی، توجه به پرسونای کاربران و هشتگ گذاری مناسب برخی از مهمترین متغیرهای مورد اجماع کارشناسان بود که در قالب چهار مقوله؛ تولید (11 گویه)، توزیع و انتشار (9 گویه)، جذب و مشارکت (23 گویه) و سیاستگذاری و مدیریت (6 گویه) تفکیک شدند. بر این اساس متغیرهای دو حوزۀ تولید و مشارکت کاربران بیشترین فراوانی و توافق را بر اساس آرای صاحبنظران داشتند؛ بنابراین به نظر میرسد توجه به این متغیرها برای فعالیت مطلوب خبرگزاری صداوسیما در زیستبوم جدید رسانه ای راهگشا باشد.
علیرضا دباغ؛ سیدوحید عقیلی؛ سیدمحمد دادگران
چکیده
رسانهها و فرهنگ به هم پیوسته هستند و زمانی که این پیوند به کنشی اجتماعی منجر شود، اهمیت دوچندانی مییابد. این پژوهش با رویکردی فرهنگی و ارتباطاتی با هدف بررسی کارکردهای اینستاگرام در تشکیل مشارکت اجتماعی در زلزلۀ کرمانشاه انجام گرفته است. برای این منظور همۀ پستهای صفحات اینستاگرام سه سلبریتی متمایز فرهنگی، ورزشی و سیاسی فعال ...
بیشتر
رسانهها و فرهنگ به هم پیوسته هستند و زمانی که این پیوند به کنشی اجتماعی منجر شود، اهمیت دوچندانی مییابد. این پژوهش با رویکردی فرهنگی و ارتباطاتی با هدف بررسی کارکردهای اینستاگرام در تشکیل مشارکت اجتماعی در زلزلۀ کرمانشاه انجام گرفته است. برای این منظور همۀ پستهای صفحات اینستاگرام سه سلبریتی متمایز فرهنگی، ورزشی و سیاسی فعال در کمکرسانی به زلزلهزدگان کرمانشاه در بازۀ زمانی 24 آبان 1396 تا اول فروردین 1397 به همراه کامنتهای کاربران این صفحات به روش «تحلیل محتوا» مورد مطالعه قرارگرفته و دادهها با استفاده از نرمافزار اسپیاساس پردازش و برای بررسی فرضیه از آزمون کایاسکوئر و ضریب وی-کرامر، استفاده شده است. مبانی نظری این مقاله بر چارچوب نظریۀ «جامعۀ شبکهای»، «مشارکت آنلاین» و «مشارکت دموکراتیک رسانهها» استوار شده است. این تحقیق بر اساس شاخص های مختلف فرهنگی نظیر زبان، ادبیات و لحن کاربران، نشان میدهد سلبریتیها از ظرفیت نوشته و عکس، بیشتر از فیلم و ایموجی در برقراری ارتباط با مخاطبان استفاده کرده و کاربران نیز در تعامل با ایشان بیشتر از زبان محاوره و لحن مؤدبانه استفاده کردهاند. در نتیجه اینستاگرام بهعنوان رسانهای جدید نزد ایرانیان، کارکردهای مهمی در تشکیل مشارکت اجتماعی و پیوند فرهنگی دارد، که با زمینههای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی (کانتکست) در ارتباط است.