علیرضا الوندی؛ حسن خجسته باقرزاده؛ سید علی رحمان زاده؛ سیدوحید عقیلی؛ حسن عابدینی
چکیده
اطلاع رسانی و انعکاس به موقع رویدادها ، حوادث و پوشش اخبار بحران برای رسانه ها خصوصا رسانه های خبری در عصر حاضر اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و مخاطب، ناکارآمدی رسانه ، تاخیر و سکوت و بی خبری را با توجه به ورود رقبای قدرتمند و فراگیری چون شبکه های اجتماعی برنمی تابد. از آنجا که نیازافکارعمومی در دسترسی به اخبار بحرانها بیش از حالت ...
بیشتر
اطلاع رسانی و انعکاس به موقع رویدادها ، حوادث و پوشش اخبار بحران برای رسانه ها خصوصا رسانه های خبری در عصر حاضر اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و مخاطب، ناکارآمدی رسانه ، تاخیر و سکوت و بی خبری را با توجه به ورود رقبای قدرتمند و فراگیری چون شبکه های اجتماعی برنمی تابد. از آنجا که نیازافکارعمومی در دسترسی به اخبار بحرانها بیش از حالت عادی است پوشش نامناسب آن محل انتقاد ، مناقشه و حتی شکل گیری بحران های بعدی است. سوال اصلی پزوهش این است که راهبرد و رویکرد صدا وسیما در پوشش اخبار بحران چگونه است که انتقادات در نحوه اطلاع رسانی افزایش یافته و در هر بحران تکرار می گردد و نیز مهمترین عوامل تاثیرگذار بر این روند کدامند؟ در تحقیق حاضر با بکارگیری روش داده بنیاد انتقادات کارشناسان، مسئولان و اهالی رسانه مطالعه گردیدو پس کدگذاری سه مرحلهای مطابق روش اشتراوس و کوربین (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) ، سه عامل تاثیرگذار عوامل درونی رسانه ، عوامل بیرون از رسانه و ناهماهنگی رسانه با محیط پیرامون شناسایی گردید و مشخص شد که نقش عوامل درونی رسانه در اختلال در پوشش اخبار بحران بیشتر از سایر عوامل است و راهبرد اصلی صدا وسیما ، انفعالی بوده است. در نهایت در کلیه عوامل در قالب مدل پارادایمی تفسیر گردید.
حسن قاسمی؛ لیلا نیرومند؛ آنی میرزاخانیان
چکیده
یک سال پس از خروج آمریکا از توافقنامه برجام، شورای عالی امنیت ملی ایران با صدور بیانیهای اعلام کرد اجرای برخی اقدامات در چارچوب این تهعدنامه را متوقف میکند. سایت های خبری گوناگون که به پوشش اخبار مربوط به ایران میپردازند، در راستای مواضع و بر اساس گفتمان خود، اخبار کاهش تعهدات برجامی ایران را پوشش دادند که هدف این پژوهش تحلیل ...
بیشتر
یک سال پس از خروج آمریکا از توافقنامه برجام، شورای عالی امنیت ملی ایران با صدور بیانیهای اعلام کرد اجرای برخی اقدامات در چارچوب این تهعدنامه را متوقف میکند. سایت های خبری گوناگون که به پوشش اخبار مربوط به ایران میپردازند، در راستای مواضع و بر اساس گفتمان خود، اخبار کاهش تعهدات برجامی ایران را پوشش دادند که هدف این پژوهش تحلیل گفتمان سایت خبری بیبیسی فارسی در پوشش اخبار «کاهش تعهدات برجامی ایران» است. تحلیل گفتمان با بهره از رویکرد گفتمان کاوی وندایک ، روشی است که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است . شروع بازه زمانی پژوهش، از روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ و پایان بازه زمانی مورد مطالعه 20 آبان ماه 1398 است. متون موردمطالعه 9 خبر از از بین 122 خبر منتشر شده در بیبیسی فارسی، دربازه زمانی مورد مطالعه است و به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد گفتمان ایران هراسی، گفتمان غالب در متون خبری بیبیسی فارسی است . دستیابی ایران به سلاح هستهای هدف ایران از فعالیتهای هستهای معرفی میشود و نگرانی اروپا و سایر طرف های برجام از نقض برجام توسط ایران مورد تاکید قرار میگیرد. بیبیسی در عین حالی که به مقصر بودن آمریکا معترف است اما این تقصیر را برجسته نمیکند و تلاش میکند ایران را نقض کننده اصلی برجام معرفی کند. آنچه مشهود است گفتمان امپریالیسم جهانی بر بیبیسی فارسی مسلط است و آمریکا به عنوان یک ابرقدرت که کشورهای دیگر در برابر او دست بسته و ناچار هستند، پذیرفته شده است.
حسن قاسمی؛ اردشیر رابلی زاده
چکیده
پژوهش حاضر در پی مقایسه گفتمان سایتهای خبری واحد مرکزی خبر صداوسیما، بیبیسی فارسی و العربیه فارسی در پوشش اخبار داعش است. علت انتخاب سایتهای خبری بیبیسی فارسی و العربیه فارسی و واحد مرکزی خبر صداوسیما این است که به نظر میرسد هر یک از این سایتهای خبری معرف مواضع قدرتهای مختلف درگیر با این موضوع هستند؛ یعنی واحد مرکزی ...
بیشتر
پژوهش حاضر در پی مقایسه گفتمان سایتهای خبری واحد مرکزی خبر صداوسیما، بیبیسی فارسی و العربیه فارسی در پوشش اخبار داعش است. علت انتخاب سایتهای خبری بیبیسی فارسی و العربیه فارسی و واحد مرکزی خبر صداوسیما این است که به نظر میرسد هر یک از این سایتهای خبری معرف مواضع قدرتهای مختلف درگیر با این موضوع هستند؛ یعنی واحد مرکزی خبر معرف مواضع ایران بهعنوان یک کشور مسلمان و مؤثر در منطقه و العربیه فارسی بهعنوان نمونهای از رسانههای کشورهای عربی منطقه و معرف مواضع عربستان سعودی و بی بی سی فارسی بهعنوان نمونهای از رسانههای کشورهای غربی و معرف مواضع انگلیس، هستند. در پژوهش حاضر، از روش تحلیل گفتمان با استفاده از رویکرد گفتمان کاوی وندایک استفاده شده است. متون موردمطالعه این پژوهش، 6 خبر از سایت واحد مرکزی خبر صداوسیما ، 8 خبر از سایت بیبیسی فارسی و 6 خبر از سایت العربیه فارسی، در بازه زمانی سه ماه بعد از تصرف موصل عراق است که پس از بررسی، به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشده و مورد گفتمان کاوی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان می دهد ، سایتهای مذکور در این زمینهها که عوامل و عناصر تشکیلدهنده داعش چه کسانی هستند، اهداف تشکیل این گروه چیست، حامیان و دشمنان واقعی آن، چه کسانی هستند، نیت کشورهایی که مدعی مبارزه با داعش هستند چیست و ... با یکدیگر تعارض دارند و در اینکه گروه داعش یک گروه خشن، تندرو و افراطی است؛ که برای رسیدن به هدف خود از هیچ عمل وحشیانهای ترس ندارند؛ توافق دارند.
حسن قاسمی؛ اردشیر زابلی زاده
چکیده
این پژوهش در پی مقایسة گفتمان سایتهای واحد مرکزی خبر صداوسیما، بیبیسی فارسی و العربیه فارسی در شیوة پوششدهی اخبار داعش است. در این پژوهش از روش تحلیل گفتمان با رویکرد گفتمانکاوی وندایک استفاده شده است. متون مطالعهشده در این پژوهش، 6 خبر از سایت واحد مرکزی خبر صداوسیما، 8 خبر از سایت بیبیسی فارسی و 6 خبر از سایت العربیه ...
بیشتر
این پژوهش در پی مقایسة گفتمان سایتهای واحد مرکزی خبر صداوسیما، بیبیسی فارسی و العربیه فارسی در شیوة پوششدهی اخبار داعش است. در این پژوهش از روش تحلیل گفتمان با رویکرد گفتمانکاوی وندایک استفاده شده است. متون مطالعهشده در این پژوهش، 6 خبر از سایت واحد مرکزی خبر صداوسیما، 8 خبر از سایت بیبیسی فارسی و 6 خبر از سایت العربیه فارسی در بازة زمانی سه ماه بعد از تصرف موصل عراق، یعنی از 20 خرداد 1393 تا 20 شهریور 1393 است که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشده و گفتمانکاوی شدهاند. یافتههای تحقیق نشان داد، سایتهای مذکور در زمینههایی چون عوامل و عناصر تشکیلدهندة داعش چه کسانی هستند؟ اهداف تشکیل این گروه چیست؟ حامیان و دشمنان واقعی آن، چه کسانی هستند؟ نیت کشورهایی که مدعی مبارزه با داعش هستند، چیست؟ با یکدیگر تعارض دارند و در اینکه گروه داعش یک گروه خشن، تندرو و افراطی است؛ که برای رسیدن به هدف خود از هیچ عمل وحشیانهای ترس ندارند؛ توافق دارند.
محمدعلی هرمزی زاده؛ محمد واحدی؛ سید مجتبی رضوی طوسی
دوره 10، شماره 24 ، مهر 1393، ، صفحه 63-102
چکیده
پژوهش حاضر به تحلیل محتوای اخبار انتخاباتی بخش خبری 60 دقیقه شبکه تلویزیونی ماهواره ای بیبیسی فارسی با هدف شناسایی مطالب خبری این بخش اختصاص یافته است. جامعه آماری تمامی اخبار انتخاباتی این بخش است که از 3 تا 22 خرداد 1392 پخش شد بنابراین نمونهگیری صورت نگرفته است. در مجموع در مقطع زمانی مورد بررسی تعداد 299 خبر انتخاباتی ...
بیشتر
پژوهش حاضر به تحلیل محتوای اخبار انتخاباتی بخش خبری 60 دقیقه شبکه تلویزیونی ماهواره ای بیبیسی فارسی با هدف شناسایی مطالب خبری این بخش اختصاص یافته است. جامعه آماری تمامی اخبار انتخاباتی این بخش است که از 3 تا 22 خرداد 1392 پخش شد بنابراین نمونهگیری صورت نگرفته است. در مجموع در مقطع زمانی مورد بررسی تعداد 299 خبر انتخاباتی همراه با 65 سرخط خبری از جنبههایی مانند، منبع مطالب، محور اصلی مطالب، جهتگیری مطالب، نشانگاه جهتگیری، استناد مخاطبان مطلب، مکان خبر، نوع تصویر، پیشبینی، نوع پیشبینی، نوع تکنیک، منبع خبری تصویری، تعادل در خبر، نوع خبر و عناصر خبری مورد بررسی قرار گرفت. روش بهکار گرفته شده در این پژوهش «تحلیل محتوا» و واحد تحلیل نیز «خبر» بوده است. مطالب مورد بررسی پس از کدگذاری از طریق نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از آنجا که جامعه آماری با حجم نمونه یکی است از آزمون آماری استفاده نشده است و فقط به توصیف رابطه بین متغیرها پرداخته شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بیشترین پوشش خبری انتخاباتی در خبر 60 دقیقه بی بی سی فارسی مربوط به 19 تا 23 خرداد ماه این سال بوده است. بیشتر مطالب این بخش خبری از سوی کارشناسان، شخصیتهای اصولگرا واصلاح طلب و نامزدها به موضوعهایی از قبیل چگونگی قطب بندی جناح های سیاسی در انتخابات و نحوه ائتلاف آنها، حوادث سال 88 و سیاست خارجی اختصاص یافته است. نتایج نشان میدهد که خبر60 دقیقه بیشتر مطالب خود را با هدف اطلاعرسانی و کمتر از نیمی از آن را با هدف انتقادی مطرح کرده است.پیشتر جهت گیریها در خبر 60 دقیقه به صورت بیطرفی و مثبت بیان شده و پیشتر خبرها از تعادل خبری برخوردار بوده است. سوگیریها با استفاده از آرا و نظرات منابع انتخابی ابن رسانه به مطالب افزوده شده است.