مرتضی قاسم زاده عراقی؛ حسن خجسته بافرزاده؛ عبدالرضا سلمانی شاه محمدی
چکیده
هدف نهایی این مقاله تشریح و تعریف معیارها و شاخصهای خدمات رسانهای صوت و تصویر فراگیر میباشد. برای رسیدن به این هدف با بهره گری از روش اسنادی با رویکرد تحلیلی-تفسیری تجربیات کمیسیون اروپا در بازه زمانی (1984-2018)؛ در خصوص سیاستگذاری این خدمات موردبررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشاندهنده تغییر رویکرد کمیسیون اروپا از تحت پوشش ...
بیشتر
هدف نهایی این مقاله تشریح و تعریف معیارها و شاخصهای خدمات رسانهای صوت و تصویر فراگیر میباشد. برای رسیدن به این هدف با بهره گری از روش اسنادی با رویکرد تحلیلی-تفسیری تجربیات کمیسیون اروپا در بازه زمانی (1984-2018)؛ در خصوص سیاستگذاری این خدمات موردبررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشاندهنده تغییر رویکرد کمیسیون اروپا از تحت پوشش قرار دادن فعالیتهای رسانه ای از پخش تلویزیونی به خدمات رسانهای مبتنی بر تقاضا و سپس پلتفرمهای اشتراک ویدئو میباشد؛ این تغییر رویکرد عمدتاً ناشی از پدیده همگرایی، تغییرات مصرف رسانهای و همچنین استراتژیهای کلی اتحادیه اروپا در خصوص ایجاد یک بازار واحد دیجیتالی میباشد. همچنین تعریف صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در ایران بهعنوان یک چالش میان بازیگران موردبحث و واکاوی قرار گرفت و تلاش شد بر اساس تجربیات کمیسیون اروپا و قوانین داخلی، تعریفی جامع و مانع در خصوص خدمات صوت وتصویر فراگیران درایران ارائه شود؛ در این نوشتار معیارهای 1) سرویس اقتصادی؛ 2) نظارت تحریریهای؛ 3 ) هدف اصلی ؛ 4) ارائه برنامه 5) اطلاعرسانی، آموزش و سرگرمی 6) عمومی بودن و 7) بستر شبکههای ارتباطی الکترونیکی بهعنوان اجزاء سازنده خدمات صوت و تصویر شناسایی شد؛ مطالعات تطبیقی در خصوص تفسیر کشورهای عضو این اتحادیه اروپا نشاندهنده تفاسیر واگرا در خصوص شاخصهای سازنده خدمات رسانهای صوت و تصویر میباشد.
فرشته لطفی؛ محمد اخگری؛ زهرا صفائیان
چکیده
نیاز به اطلاعرسانی، آموزش و بسیج جامعه بهمنظور مقابله با بحرانهای طبیعی و غیرطبیعی، از ضروریات جوامع امروزی است که انتظار میرود رسانهها نیز درجهت تحقق آن تلاش کنند. از طرفی، با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، شاهد همافزایی رسانهها با یکدیگر هستیم، این امر، در شرایط بحران، میتواند فرصت خوبی برای رسانهای چون رادیو ...
بیشتر
نیاز به اطلاعرسانی، آموزش و بسیج جامعه بهمنظور مقابله با بحرانهای طبیعی و غیرطبیعی، از ضروریات جوامع امروزی است که انتظار میرود رسانهها نیز درجهت تحقق آن تلاش کنند. از طرفی، با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، شاهد همافزایی رسانهها با یکدیگر هستیم، این امر، در شرایط بحران، میتواند فرصت خوبی برای رسانهای چون رادیو باشد تا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، پویشهای همگانی را بهعنوان راهکاری مؤثر بکار گیرد. در این پژوهش، بهمنظور جمعآوری اطلاعات، از تکنیک مثلثسازی بهره گرفته شده و تجزیهوتحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای کیفی انجامگرفته است. جامعۀ موردبررسی، برنامههای تولیدشده در رادیو سلامت و مصاحبههای صورتگرفته با تهیهکنندههای رادیوست. در این راستا، تعداد 10 برنامه از رادیو سلامت و 10 تهیهکننده در حوزۀ برنامهسازیِ پاندمی کرونا با محوریت پویشهای اجتماعی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از کدگذاری نظری استفاده شده است. براساس یافتهها، استفاده از ساختارهای کوتاه و خلاقۀ برنامهسازی رادیو و بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای رسانههای اجتماعی بهمنظور افزایش تعامل و مشارکت مخاطبان، از مهمترین نکاتی هستند که توجه به آنها برای برنامهسازان رادیویی ضروری است. یافتههای پژوهش نشان می دهند که بستر فضای مجازی، نقش بسزایی در شکلگیری، تداوم و موفقیت پویشهای اجتماعی- بهخصوص در زمان بروز بحرانها دارد.
مهدی علی شریفی؛ نوروز هاشم زهی؛ سید علی رحمان زاده؛ سید وحید عقیلی
چکیده
یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر سودآوری و موفقیت سازمانها و رسانههای اجتماعی، توجه به بازاریابی اجتماعی و عوامل آن است. این پژوهش که ﺑﻪ ﺗﺮﺳﻴﻢ مدلی برای عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیمای ایران میپردازد، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، از سه بخش تشکیل شده: بخش اول- "شناسایی شاخصها"(در این ...
بیشتر
یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر سودآوری و موفقیت سازمانها و رسانههای اجتماعی، توجه به بازاریابی اجتماعی و عوامل آن است. این پژوهش که ﺑﻪ ﺗﺮﺳﻴﻢ مدلی برای عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیمای ایران میپردازد، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، از سه بخش تشکیل شده: بخش اول- "شناسایی شاخصها"(در این بخش به بررسی و کدگذاری دادههای مصاحبهها پرداخته میشود) بخش دوم- "صحت سنجی"(در این بخش برای اعتباریابی دادهها از روش دلفی استفاده شدهاست) بخش سوم- "ارائه مدل"(این بخش از تحقیق به رتبهبندی، بررسی روابط و ارائه مدل به کمک معادلات ساختاری میپردازد) جامعه آماری این بخش، کارمندان و مدیران بخش بازاریابی سازمان صدا و سیما به تعداد 250 نفر و حجم نمونه با فرمول کوکران، 152 نفر محاسبه و دادههای مورد نظر از طریق پرسشنامه حضوری و با نمونهگیری تصادفی ساده، گردآوری شده است. بررسیها نشان میدهد که عوامل ششگانه زیر به ترتیب: عوامل مرتبط با مشتری با ضریب رگرسیون 878/0، مدیریتی با ضریب 777/0، زیرساختی با ضریب 712/0، محتوا با ضریب 681/0، رسانه با ضریب 675/0 و بازاریابی با ضریب 405/0، از اصلیترین عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیما است. نتایج پژوهش معلوم می کند که در صدا و سیمای ایران لازم است نیازهای مشتری در مرکز توجه قرار گیرد.