پیمان جهانشاهی؛ امیر رحیم پور؛ بهزاد شهرابی
چکیده
با توجه به تاثیر روزافزون عملکرد «اینفلوئنسر مارکتینگ» (بازاریابی تأثیرگذار)، این پژوهش با بهرهگیری از دو برنامه فرهنگی صدا سیما - با نامهای برنامه «کتاب باز» (پخش شبکه نسیم) و برنامه «چراغ مطالعه» (پخش شبکه 4 سیما) - به تأثیر «اینفلوئنسر»های فرهنگی رسانه ملی برمخاطبان انجام شده است. پژوهش حاضر بدنبال پاسخگویی ...
بیشتر
با توجه به تاثیر روزافزون عملکرد «اینفلوئنسر مارکتینگ» (بازاریابی تأثیرگذار)، این پژوهش با بهرهگیری از دو برنامه فرهنگی صدا سیما - با نامهای برنامه «کتاب باز» (پخش شبکه نسیم) و برنامه «چراغ مطالعه» (پخش شبکه 4 سیما) - به تأثیر «اینفلوئنسر»های فرهنگی رسانه ملی برمخاطبان انجام شده است. پژوهش حاضر بدنبال پاسخگویی به این پرسش بوده که «اینفلوئنسر»ها درحوزه فرهنگ و ادب چگونه میتوانند با بهرهگیری از ظرفیت صدا و سیما و نیز رسانه اینستاگرام، بر بینندگان تأثیر گذاشته و سبب ترویج فرهنگ کتابخوانی و متعاقبا رونق صنعت نشر شوند. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی مولفههای اثرگذار و ارائه الگویی دربازاریابی صنعت نشرکتاب توسط «اینفلوئنسر»ها میباشد. روش این پژوهش از حیث هدف، توسعهای -کاربردی و رویکرد مطالعاتی آن کیفی است. نمونه آماری از دوگروه شامل: گروه اول66 نفر از بینندگان برنامههای «کتابباز» و «چراغ مطالعه» که نظرات خود را نسبت به مطالعه عناوین معرفی شده، در قالب استفاده ازکتب چاپی، کتب دیجیتال، پادکستها وکتابخوانهای صوتی در بستر اینستاگرام ثبت نمودهاند وگروه دوم نخبگان شامل 14 نفر از استادان حوزه رسانه و مدیران ارشد وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و نیز مدیران بازاریابی میباشد. به منظورگردآوری دادهها ازرویکرد نتنوگرافی و نیز بهرهگیری ازجدول "احساسی پلاچیک" برای شناسایی و انجام مصاحبه با مخاطبین و از روش تحقیق کیفی «نظریه داده بنیاد» جهت ارائه مدل، استفاده شدهاست. براساس نتایج به دست آمده، مهمترین مقولههای اثرگذار بر ترویج کتابخوانی و رونق صنعت نشر، مستخرج از این پژوهش، تغییر رویکرد مدیریت و الزامات ساختاری از سنتی به دیجیتال، استفاده ازفنآوری درصنعت نشر دیجیتال، مخاطب گرایی و شناخت انتظارات اهالی کتاب میباشند. یافتههای این پژوهش بیانگر نقش پراهمیت و معنیدار اینفلوئنسرها بر مخاطبان کتابخوان براساس مولفه اعتماد بوده و بابررسی سایر عوامل تاثیرگذار به خلق یک مدل پارادایمی و راهکارهایی جهت ترویج کتابخوانی و متعاقباً رونق صنعت نشر دیجیتال- با استفاده ازظرفیتهای صدا سیما- انجام شده است.
مهدی علی شریفی؛ نوروز هاشم زهی؛ سید علی رحمان زاده؛ سید وحید عقیلی
چکیده
یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر سودآوری و موفقیت سازمانها و رسانههای اجتماعی، توجه به بازاریابی اجتماعی و عوامل آن است. این پژوهش که ﺑﻪ ﺗﺮﺳﻴﻢ مدلی برای عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیمای ایران میپردازد، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، از سه بخش تشکیل شده: بخش اول- "شناسایی شاخصها"(در این ...
بیشتر
یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر سودآوری و موفقیت سازمانها و رسانههای اجتماعی، توجه به بازاریابی اجتماعی و عوامل آن است. این پژوهش که ﺑﻪ ﺗﺮﺳﻴﻢ مدلی برای عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیمای ایران میپردازد، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، از سه بخش تشکیل شده: بخش اول- "شناسایی شاخصها"(در این بخش به بررسی و کدگذاری دادههای مصاحبهها پرداخته میشود) بخش دوم- "صحت سنجی"(در این بخش برای اعتباریابی دادهها از روش دلفی استفاده شدهاست) بخش سوم- "ارائه مدل"(این بخش از تحقیق به رتبهبندی، بررسی روابط و ارائه مدل به کمک معادلات ساختاری میپردازد) جامعه آماری این بخش، کارمندان و مدیران بخش بازاریابی سازمان صدا و سیما به تعداد 250 نفر و حجم نمونه با فرمول کوکران، 152 نفر محاسبه و دادههای مورد نظر از طریق پرسشنامه حضوری و با نمونهگیری تصادفی ساده، گردآوری شده است. بررسیها نشان میدهد که عوامل ششگانه زیر به ترتیب: عوامل مرتبط با مشتری با ضریب رگرسیون 878/0، مدیریتی با ضریب 777/0، زیرساختی با ضریب 712/0، محتوا با ضریب 681/0، رسانه با ضریب 675/0 و بازاریابی با ضریب 405/0، از اصلیترین عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیما است. نتایج پژوهش معلوم می کند که در صدا و سیمای ایران لازم است نیازهای مشتری در مرکز توجه قرار گیرد.
محمد حسین ساعی؛ محمدحسین آزادی؛ هادی البرزی دعوتی
چکیده
رسانه های اجتماعی، پلتفرمی برای کاربرانشان فراهم کرده اند که کاربران از طریق آنها می توانند در سریع ترین زمان با کاربران دیگر ارتباط و نظام پیام رسانی مؤثری برقرار کنند؛ ظهور این نوع پلتفرم ها در جامعه شبکه ای امروز، بهطور تقریبی همة عرصه های زیست اجتماعی ازجمله فرایندهای حرفه ای و سازمانی تولید خبر بهمثابه ...
بیشتر
رسانه های اجتماعی، پلتفرمی برای کاربرانشان فراهم کرده اند که کاربران از طریق آنها می توانند در سریع ترین زمان با کاربران دیگر ارتباط و نظام پیام رسانی مؤثری برقرار کنند؛ ظهور این نوع پلتفرم ها در جامعه شبکه ای امروز، بهطور تقریبی همة عرصه های زیست اجتماعی ازجمله فرایندهای حرفه ای و سازمانی تولید خبر بهمثابه یکی از ارکان موجده و مبقیه جوامع و حکومت های مدرن را به چالش کشیده است؛ اگر خبرهای منتشرشده در فضای این رسانه های اجتماعی جعلی باشند، کاربران بهوسیله این خبرها فریفته می شوند و احتمال می رود که تصمیمات اجتماعی شان نامتعارف شود، چنانچه در عصر پساحقیقت، کاربران، بررسی های واقعی و تجزیهوتحلیل اطلاعات دریافتی را کنار گذاشته و تقریباً بیچونوچرا مقهور انواع اطلاعات مخرب می شوند. در این دوران جدید، شناخت کامل ابعاد، اهداف و پیامدهای خبر جعلی که پدیدهای نوظهور و آسیب زاست برای مقابله با ابعاد ویرانگر آن ضروری به نظر می رسد. در این مقاله با بررسی جامع منابع علمی موجود و انجام مصاحبه عمیق، چهار مضمون سازمان یافته «تفاوت خبر جعلی با خبر»، «تشابه خبر جعلی با خبر»، «اهداف» و «پیامدهای» خبر جعلی را با کمک روش تحلیل مضمون ارائه دادیم. از اینرو خبر جعلی در مؤلفه هایی چون قالب خبری و سازمانی و حرفه ای بودن مشابه و در مؤلفه هایی چون تولید بر بستر رسانه های غیررسمی متمایز از خبر واقعی است. خبر جعلی با اهدافی چون تشکیل جنگ روانی و تأمین منافع مالی، سیاسی و ایدئولوژیک تولیدکنندگان منتشر می شود. خبر جعلی پیامدهایی نظیر مخاطره انداختن امنیت ملی و روان عمومی جامعه و بالابردن احتمال تصمیمگیری مبتنی بر اطلاعات غلط را در پی دارد.