مصطفی مصدقی؛ سید مهدی شریفی؛ اکبر نصراللهی
چکیده
تغییرات فراوان و افزایش رقابت در سالهای اخیر در سازمانهای رسانهای و بویژه در خبر و اطلاعرسانی این نوع از سازمانها، کار را برای پیشبرد اهداف و سیاستهای بخش خبر رسانه ملی دشوار ساخته و اتخاذ سیاستهای جدید از جمله جذب استعدادها را که میتواند سرآغازی برای حرکت درست و شایسته در این زمینه باشد، ضروری ساخته است؛ شناخت ویژگی استعدادهای ...
بیشتر
تغییرات فراوان و افزایش رقابت در سالهای اخیر در سازمانهای رسانهای و بویژه در خبر و اطلاعرسانی این نوع از سازمانها، کار را برای پیشبرد اهداف و سیاستهای بخش خبر رسانه ملی دشوار ساخته و اتخاذ سیاستهای جدید از جمله جذب استعدادها را که میتواند سرآغازی برای حرکت درست و شایسته در این زمینه باشد، ضروری ساخته است؛ شناخت ویژگی استعدادهای مورد نیاز جهت کار در این بخش از رسانه ملی ضروری و مطلعی برای این رویکرد جدید است و این پژوهش در پی آن است تا ویژگی استعدادها در بخش خبر رسانه ملی را تببین نماید. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون و جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه با مدیران و سردبیران خبر رسانه ملی و افراد صاحبنظر مرتبط صورت پذیرفته است. بهرهمندی از ویژگیهای ذاتی مورد نظر، ویژگیهای مرتبط با یادگیری و آموزشهای متناسب و ویژگیهای حاصل از طریق کسب تجربه سه مضمون فراگیر حاصل از این پژوهش است. از جمله ویژگیهای ذاتی میتوان به قدرت تصمیمگیری بالا، مرد بودن و برخورداری از ضریب هوشی، دغدغهمند بودن و دارای روحیه تحولگرایی و نیز علاقهمندی به کار خبر اشاره کرد؛ سوژهیابی و نوشتن خلاقانه، اثرگذاری و اقناع مخاطب و بهرهمندی از ابزار علمی مورد نیاز در کار خبر به کمک آموزش و یادگیری محقق میشود؛ و در نهایت شناخت سیاستها و سیاستگذاریها، توانمندی در تحلیل و شناخت لایههای زیرین خبر و نیز کسب توانمندی به منظور کار حرفهای از نیازمندیهای مورد نظر در مسیر کسب تجربه در راستای شناخت استعدادها در خبر رسانه است.
علیرضا الوندی؛ حسن خجسته باقرزاده؛ سید علی رحمان زاده؛ سیدوحید عقیلی؛ حسن عابدینی
چکیده
اطلاع رسانی و انعکاس به موقع رویدادها ، حوادث و پوشش اخبار بحران برای رسانه ها خصوصا رسانه های خبری در عصر حاضر اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و مخاطب، ناکارآمدی رسانه ، تاخیر و سکوت و بی خبری را با توجه به ورود رقبای قدرتمند و فراگیری چون شبکه های اجتماعی برنمی تابد. از آنجا که نیازافکارعمومی در دسترسی به اخبار بحرانها بیش از حالت ...
بیشتر
اطلاع رسانی و انعکاس به موقع رویدادها ، حوادث و پوشش اخبار بحران برای رسانه ها خصوصا رسانه های خبری در عصر حاضر اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و مخاطب، ناکارآمدی رسانه ، تاخیر و سکوت و بی خبری را با توجه به ورود رقبای قدرتمند و فراگیری چون شبکه های اجتماعی برنمی تابد. از آنجا که نیازافکارعمومی در دسترسی به اخبار بحرانها بیش از حالت عادی است پوشش نامناسب آن محل انتقاد ، مناقشه و حتی شکل گیری بحران های بعدی است. سوال اصلی پزوهش این است که راهبرد و رویکرد صدا وسیما در پوشش اخبار بحران چگونه است که انتقادات در نحوه اطلاع رسانی افزایش یافته و در هر بحران تکرار می گردد و نیز مهمترین عوامل تاثیرگذار بر این روند کدامند؟ در تحقیق حاضر با بکارگیری روش داده بنیاد انتقادات کارشناسان، مسئولان و اهالی رسانه مطالعه گردیدو پس کدگذاری سه مرحلهای مطابق روش اشتراوس و کوربین (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) ، سه عامل تاثیرگذار عوامل درونی رسانه ، عوامل بیرون از رسانه و ناهماهنگی رسانه با محیط پیرامون شناسایی گردید و مشخص شد که نقش عوامل درونی رسانه در اختلال در پوشش اخبار بحران بیشتر از سایر عوامل است و راهبرد اصلی صدا وسیما ، انفعالی بوده است. در نهایت در کلیه عوامل در قالب مدل پارادایمی تفسیر گردید.
محمد حسین ساعی؛ محمدحسین آزادی؛ هادی البرزی دعوتی
چکیده
رسانه های اجتماعی، پلتفرمی برای کاربرانشان فراهم کرده اند که کاربران از طریق آنها می توانند در سریع ترین زمان با کاربران دیگر ارتباط و نظام پیام رسانی مؤثری برقرار کنند؛ ظهور این نوع پلتفرم ها در جامعه شبکه ای امروز، بهطور تقریبی همة عرصه های زیست اجتماعی ازجمله فرایندهای حرفه ای و سازمانی تولید خبر بهمثابه ...
بیشتر
رسانه های اجتماعی، پلتفرمی برای کاربرانشان فراهم کرده اند که کاربران از طریق آنها می توانند در سریع ترین زمان با کاربران دیگر ارتباط و نظام پیام رسانی مؤثری برقرار کنند؛ ظهور این نوع پلتفرم ها در جامعه شبکه ای امروز، بهطور تقریبی همة عرصه های زیست اجتماعی ازجمله فرایندهای حرفه ای و سازمانی تولید خبر بهمثابه یکی از ارکان موجده و مبقیه جوامع و حکومت های مدرن را به چالش کشیده است؛ اگر خبرهای منتشرشده در فضای این رسانه های اجتماعی جعلی باشند، کاربران بهوسیله این خبرها فریفته می شوند و احتمال می رود که تصمیمات اجتماعی شان نامتعارف شود، چنانچه در عصر پساحقیقت، کاربران، بررسی های واقعی و تجزیهوتحلیل اطلاعات دریافتی را کنار گذاشته و تقریباً بیچونوچرا مقهور انواع اطلاعات مخرب می شوند. در این دوران جدید، شناخت کامل ابعاد، اهداف و پیامدهای خبر جعلی که پدیدهای نوظهور و آسیب زاست برای مقابله با ابعاد ویرانگر آن ضروری به نظر می رسد. در این مقاله با بررسی جامع منابع علمی موجود و انجام مصاحبه عمیق، چهار مضمون سازمان یافته «تفاوت خبر جعلی با خبر»، «تشابه خبر جعلی با خبر»، «اهداف» و «پیامدهای» خبر جعلی را با کمک روش تحلیل مضمون ارائه دادیم. از اینرو خبر جعلی در مؤلفه هایی چون قالب خبری و سازمانی و حرفه ای بودن مشابه و در مؤلفه هایی چون تولید بر بستر رسانه های غیررسمی متمایز از خبر واقعی است. خبر جعلی با اهدافی چون تشکیل جنگ روانی و تأمین منافع مالی، سیاسی و ایدئولوژیک تولیدکنندگان منتشر می شود. خبر جعلی پیامدهایی نظیر مخاطره انداختن امنیت ملی و روان عمومی جامعه و بالابردن احتمال تصمیمگیری مبتنی بر اطلاعات غلط را در پی دارد.
اردشیر زابلی زاده
چکیده
خبر، در معنای عامکلمه، بازنمایی رخدادها در بافت گفتمان حاکم بر جامعه است. بنا براین تعبیر، قابل تصور نیست که اخبار و گزارشهای خبری تابع یا زیرمجموعه گفتمان عمومی جامعه نباشد؛ زیرا در اینصورت یا به طورکلی مورد توجه قرار نمیگیرند یا کارکردهای خبری خود را از دست خواهند داد. هدف پژوهشحاضر، آسیبشناسی گزارشهای خبری شبکه ...
بیشتر
خبر، در معنای عامکلمه، بازنمایی رخدادها در بافت گفتمان حاکم بر جامعه است. بنا براین تعبیر، قابل تصور نیست که اخبار و گزارشهای خبری تابع یا زیرمجموعه گفتمان عمومی جامعه نباشد؛ زیرا در اینصورت یا به طورکلی مورد توجه قرار نمیگیرند یا کارکردهای خبری خود را از دست خواهند داد. هدف پژوهشحاضر، آسیبشناسی گزارشهای خبری شبکه خبر صداوسیماست. در این پژوهش، مقولات ساختاری خبر در قالب خطابه و روایت در 160 گزارش خبری تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که چه مقولات و ویژگیهایی در این خبرها مغفول مانده است و برای بهینهسازی و پیشبرد کار خبررسانی در شبکهخبر، بهتر است بر روی چه مواردی تأکید شود. به نظر می رسد که در این گزارشها به صورت محسوسی مؤلفهها و ساختارهای کلان، متنی یا غایب هستند و یا از تمایز و انسجام کافی برخوردار نیستند. برای مثال، گزارشهای خبرنگاران شبکه، بسیاری از مقولات عرفی روایت مانند زمان، مکان و طرحمسئله را به وضوح بازنمایی نمیکنند.