مهدی فقیهی نژاد؛ سیدمجتبی رضوی طوسی
دوره 7، شماره 16 ، تیر 1390، ، صفحه 81-97
چکیده
در این مقاله تلاش شدهاست تا با استفاده از درسها و فرامین قرآن کریم، نگاه انتقادی به مبانی علم ارتباطات، بهویژه در حوزۀ ارتباطات انسانی، تبیین شود. در این زمینه تحقیقات بسیار کمی صورت گرفتهاست و نسخه دقیقی دربارۀ نگاه به ارتباطات انسانی وجود ندارد. در نگاه قرآنی بالاترین هدف در مسئله ارتباطات توّجه به خدا، رضایت او، دلدادگی ...
بیشتر
در این مقاله تلاش شدهاست تا با استفاده از درسها و فرامین قرآن کریم، نگاه انتقادی به مبانی علم ارتباطات، بهویژه در حوزۀ ارتباطات انسانی، تبیین شود. در این زمینه تحقیقات بسیار کمی صورت گرفتهاست و نسخه دقیقی دربارۀ نگاه به ارتباطات انسانی وجود ندارد. در نگاه قرآنی بالاترین هدف در مسئله ارتباطات توّجه به خدا، رضایت او، دلدادگی و اخلاص در مقابل اوست. از این رو هرگونه ارتباطی که موجب پیدایش و تقویت پیوندهای اجتماعی برای رساندن جامعه به قربالهی باشد، موردپسند قرآن است و هرگونه ارتباطی که موجب دوری جامعه از پرستش و عبودیت خداوند متعال شود، نکوهش شدهاست. بنابراین لازماست که هر نوع تماس و ارتباط بین انسانها متناسب با هدف نهایی کل عالم، و براساس دستورات دینی و قرآنی، شکل گیرد.
در مقاله حاضر با استفاده از روش اسنادی/ کتابخانهای، و تکمیل نتایج حاصل از مطالعه به روش مصاحبه عمیق، سعی شدهاست گامی در این مسیر برداشته شود.
سعید یوسفی بیلهسوار؛ بهمن بهروزی
دوره 7، شماره 15 ، فروردین 1390، ، صفحه 155-169
چکیده
مقالة حاضر به بررسی نقش موسیقی در اثربخشی پیامهای سلامت در شبکة رادیویی سلامت میپردازد و هدف اصلی این است که موسیقی مورد علاقة مخاطبان برای پخش از شبکة سلامت که سبب تأثیرگذاری بیشتر پیام در آنها نیز میشود، چه نوع موسیقی است و آیا میتوان، در زمانهای تعریف شده با نظر کارشناسان موسیقی و رسانه، قطعاتی از موسیقی را با هدف التیامبخشی ...
بیشتر
مقالة حاضر به بررسی نقش موسیقی در اثربخشی پیامهای سلامت در شبکة رادیویی سلامت میپردازد و هدف اصلی این است که موسیقی مورد علاقة مخاطبان برای پخش از شبکة سلامت که سبب تأثیرگذاری بیشتر پیام در آنها نیز میشود، چه نوع موسیقی است و آیا میتوان، در زمانهای تعریف شده با نظر کارشناسان موسیقی و رسانه، قطعاتی از موسیقی را با هدف التیامبخشی و آرامش به مخاطبان پخش کرد یا نه؟ با توجه به ماهیت تحقیق، روش پیمایشی و کتابخانهای مورد استفاده قرارگرفته است و اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه و مصاحبه جمعآوری شدهاند. جامعة آماری این تحقیق مخاطبان و کارشناسان حوزة موسیقی و رسانهاند که نظرها و دیدگاههای 100نفر از مخاطبان و 10نفر از کارشناسان در این پژوهش بررسی شده است.
نتایج بهدست آمده از پاسخهای مخاطبان و کارشناسان نشان داد که به موسیقی توجه کافی دارند و اهمیت آن را کمتر از کلام نمیدانند. همچنین از موسیقی میتوان به تنهایی و در زمانهای تعیینشده با نظر کارشناسان این امر به منظور التیامبخشی به
مخاطبان استفاده کرد. به ترتیب موسیقی سنتی، موسیقی پاپ، و موسیقی کلاسیک در مقایسه با انواع دیگر موسیقی برای پخش در فواصل برنامههای رادیو سلامت از سوی مخاطبان این شبکه پیشنهاد شد. کارشناسان حوزة موسیقی و رسانه نیز به موضوع همخوانی و تناسب موسیقی با متن(محتوای پیام) در شبکة سلامت تأکید داشتند، همچنین از نگاه جامعة آماری کارشناسان، میتوان در زمانهای تعریفشدهای با نظر متخصصان امر موسیقی و رسانه قطعاتی از موسیقی را با هدف التیام بخشی به مخاطبان رادیو سلامت پخش کرد.