محمد اخگری
چکیده
تحقیق پیشرو با هدف تبیین ظرفیت پادکست بهمنظور رسانهای نو در آموزش زبان فارسی و ارائۀ الگوی تولید و توزیع پادکست آموزشی در رادیو و نیز شناسایی نقاط قوت و ضعف پادکستهای آموزش زبان فارسی انجام پذیرفته است. بنابر فرضیۀ «درونداد» کراشن، شنیدن یکی از ورودیهای اصلی در فراگیری زبان به شمار است و پادکست بهعنوان رسانۀ شنیداری ...
بیشتر
تحقیق پیشرو با هدف تبیین ظرفیت پادکست بهمنظور رسانهای نو در آموزش زبان فارسی و ارائۀ الگوی تولید و توزیع پادکست آموزشی در رادیو و نیز شناسایی نقاط قوت و ضعف پادکستهای آموزش زبان فارسی انجام پذیرفته است. بنابر فرضیۀ «درونداد» کراشن، شنیدن یکی از ورودیهای اصلی در فراگیری زبان به شمار است و پادکست بهعنوان رسانۀ شنیداری فرصتِ تمرین، یادگیری و تقویت درک شنیداری را برای آموزش زبان فراهم میکند. این پژوهش با روش کتابخانهای و تحلیل محتوای کیفی انجام شده و جامعۀ آماری تحقیق شامل پادکستهای آموزش زبان در پارس تودی و دویچه وله است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که پادکست به سبب روزآمد بودن، جذابیت، اصالت داشتن و تعاملی بودن، فرصتهای فراوانی را برای آموزش زبان فراهم کرده است. ویژگی تعاملی بودن نهتنها برای درک شنیداری، بلکه برای ارتقای نحوۀ مکالمه و تلفظ صحیح واژگان نیز اهمیت دارد؛ چراکه شنونده را به گوینده تبدیل میکند. پادکستهای آموزشی زبان فارسی در عصر حاضر رسانهای برای گسترش و آموزش زبان فارسی به شمارند که باید بهصورت روزانه یا هفتگی تولید شوند. ازنظر موضوعی نیز مطلوب آن است که متنوع، متناسب با سطوح مختلف زبانی، قابل انطباق با آزمونهای استاندارد و دارای تمرین، آزمون و واژهنامه باشند.