سعید چمنی؛ مقداد مهرابی
چکیده
این پژوهش، به تحلیل روایت در بازیهای دیجیتال، نقشآفرینی و تأثیر آنها بر پویانماییهای بلند سینمایی میپردازد. بازیهای دیجیتال اولیه ازلحاظ عناصر ساختاری وامدار سینما بودند، اما در دو دهۀ اخیر، شکل روایی بازیهای ژانر نقشآفرینی که مبتنی بر داستان است، بهسرعت بر سینمای دیجیتال تأثیر گذاشته است. سینماگرانِ پیشرو نظیر ...
بیشتر
این پژوهش، به تحلیل روایت در بازیهای دیجیتال، نقشآفرینی و تأثیر آنها بر پویانماییهای بلند سینمایی میپردازد. بازیهای دیجیتال اولیه ازلحاظ عناصر ساختاری وامدار سینما بودند، اما در دو دهۀ اخیر، شکل روایی بازیهای ژانر نقشآفرینی که مبتنی بر داستان است، بهسرعت بر سینمای دیجیتال تأثیر گذاشته است. سینماگرانِ پیشرو نظیر جیمز کامرون، نولان و ... با تأسی از ساختار روایی این بازیها آثار پیچیدهای خلق نمودهاند که صنعت سینما را به مسیری جدید کشانده است. فیلمهایی نظیر بدو لولا بدو (1998)، تلقین (2010)، سهگانه ماتریکس (1999-2003)، کد منبع (2011) و آواتار (2009) جزء این دسته هستند که شامل شکل جدیدی از روایت بوده و ازنظر ساختار روایی کاملاً مشابه دنیای بازی دیجیتال هستند. این مقاله، توصیفی و تحلیلی است. علاوه بر توصیف خصوصیات روایی، نمونههای سینمایی و پویانمایی متأثر از بازیها، با تکیه بر نظرات صاحبنظرانی مانند جاسمین کالی، دیوید بودرول و کریستین تامسون، به تحلیل روایت و عناصر روایی آنها میپردازد و آنها را با بازیهایشان تطبیق میدهد. یافتههای پژوهش تأیید میکنند که پویانماییهای متأثر از بازیهای نقشآفرینی ازلحاظ عوامل تأثیرگذار بر روایت ازجمله زاویه دوربین، دیدگاه شخصیتها، شخصیتپردازی، خط روایت، به چالش کشیدن زمان و ساختار پیچیده و تودرتوی روایت، شباهتهای زیادی با بازیها دارند.
محمد فرجیها؛ محمد گنج علیشاهی
چکیده
موضوع پژوهش پیشرو، بررسی الگوی کلی روایت در فیلمهای دادگاهی«کیفری ـ جنایی» از منظر فرهنگی و روش آن تحلیل روایت در فیلمهای فوقالذکر است. بدینمنظور از نظریات بازتاب و ساختارگرایی بهمنظور بنیانهایی استفاده شده است که میتوانند نحوه و معنای چینش روایت را توضیح دهد. مدل اتخاذشده برای تحلیل ساختاری روایت، مدل ویکتور ...
بیشتر
موضوع پژوهش پیشرو، بررسی الگوی کلی روایت در فیلمهای دادگاهی«کیفری ـ جنایی» از منظر فرهنگی و روش آن تحلیل روایت در فیلمهای فوقالذکر است. بدینمنظور از نظریات بازتاب و ساختارگرایی بهمنظور بنیانهایی استفاده شده است که میتوانند نحوه و معنای چینش روایت را توضیح دهد. مدل اتخاذشده برای تحلیل ساختاری روایت، مدل ویکتور ترنر است که روایت را به چهار مقطع «نقض قاعده»، «بحران»، «چارهاندیشی» و «بازادغام»(نتیجه چارهاندیشی) تقسیم میکند. در «سینمای هالیوود»دوازده فیلم و در «سینمای ایران» نیزدوازده فیلم با این مدل تطبیق داده شدهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که «سینمای هالیوود» ساختار یکدستی از روایتهای دادگاهی ارائه میدهد که مبتنی برقانونمحوری است؛ بدینمعنا که این روایتها با تأکید بر مقطع چارهاندیشی، دادگاه را نهاد صالح حل بحران به تصویر کشیدهاند. در مقابل، «سینمای ایران» از ارائه روایت دادگاهی منسجم و قانونمدار ناتوان بوده است. سینمای ایران با تکیهبر قدرت مقطع بحران، یا همچون سینمای قبل انقلاب، به دادگاه و فرایند دادرسی کیفری قدرتی ناچیز داده است و همچون سینمای بعد انقلاب، دادگاه را نهاد ناشایست تحقق عدالت به تصویر کشیده است. بهاینترتیب به نظر میرسد که علت عمده قانونمدار نشدن روایت در فیلمهای ایرانی و عدم شکلگیری ژانر دادگاهی در سینمای ایران، حاکی از عدم باور به کارکرد نهاد دادگاه بوده است تا مواردی از قبیل ضعف فیلمنامههای دادگاهی یا ناتوانی از اقتباس مناسب فیلمهای هالیوودی.
مهدی منتظرقائم؛ محمد حسن یادگاری
چکیده
در این مقاله با استفاده از تحلیل روایت از منظر اقناعی، دو مستند سیاسی درباره «انقلاب اسلامی ایران در سال 57»، مورد مطالعه قرار گرفتهاند. مستندهای مورد نظر «به روایت دربار» و «ایران و غرب(قسمت اول)» بهترتیب محصول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه بیبیسی میباشند. برای دستیابی به تحلیل روایت این دو مستند ...
بیشتر
در این مقاله با استفاده از تحلیل روایت از منظر اقناعی، دو مستند سیاسی درباره «انقلاب اسلامی ایران در سال 57»، مورد مطالعه قرار گرفتهاند. مستندهای مورد نظر «به روایت دربار» و «ایران و غرب(قسمت اول)» بهترتیب محصول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه بیبیسی میباشند. برای دستیابی به تحلیل روایت این دو مستند سیاسی، به شیوه تحلیل رتوریکی روایی، ده مقوله محوری پیشنهاد شده است. این مقولهها عبارتند از: راوی شخصیتها 3 . نقطه دید 4. فاصله روایی 5. نقطه شروع 6. اطلاعات پیش فرض 7. تسلسل و علیت روایی 8. مانع و تضاد 9. چرخش 10. پایانبندی. استفاده از این مقولهها در تحلیل روایت مستندها به عنوان ابزارهایی نیرومند در ژانر سیاسی، این امکان را میدهد که وجوه و لایههای پنهان ارتباطی برای متقاعد سازی مخاطبان کشف و درک شود. نتایج نشان میدهد کرد که شبکه بیبیسی برای ساخت مستندی سیاسی، «روایت» را بهمثابه یک عمل اقناعی تلقی میکند تا با شیوهای لطیف به ارائه هدف و گفتمان خاص خود برسد. حال آنکه مستند«به روایت دربار» در قالب محصولی از جانب واحد مرکزی خبر، بهواسطة خبرنگاران، تولیدکنندگان، پژوهشگران و تدوینگران خبری تولید شده است و ظرافتهای فیلم مستند که مهمترین آنها روایت است در آن لحاظ نشده است. درواقع در اولویتگذاری تولیدات صداوسیما، مستند و مستندسازی امری تخصصی لحاظ نشده است و سایه تولید خبری بر روی این قالب تلویزیونی مشاهده میشود.
علی رجب زاده طهماسبی
چکیده
آسیبشناسی گونههای نوشتاری انواع متون مکتوب در تلویزیون ایران نشان میدهد، بهطور روزافزون سازندگان برنامههای مختلف تلویزیونی، ساختارهای اصولی نوشتن را زیرپا میگذارند و خواسته یا ناخواسته، کیفیت برنامههای تلویزیونی را تنزل میدهند و ظرفیت تأثیرگذاری فرهنگی و هنری برنامههای تلویزیونی را کمتر میکنند. به نظر میرسد ...
بیشتر
آسیبشناسی گونههای نوشتاری انواع متون مکتوب در تلویزیون ایران نشان میدهد، بهطور روزافزون سازندگان برنامههای مختلف تلویزیونی، ساختارهای اصولی نوشتن را زیرپا میگذارند و خواسته یا ناخواسته، کیفیت برنامههای تلویزیونی را تنزل میدهند و ظرفیت تأثیرگذاری فرهنگی و هنری برنامههای تلویزیونی را کمتر میکنند. به نظر میرسد بسیاری از سازندگان برنامههای تلویزیونی یا به طراحی و زیربنا بودن متن اعتقاد ندارند، یا دارند، اما قواعد آن را نمیشناسند و به ناچار یا به بهانههای مختلف (مثل شتاب تولید، ولع آنتن و...) اهمیت ساختار نوشتاری را در تلویزیون نادیده میگیرند.همه زندگی با ظرایف تمام روابطش در تلویزیون جریان دارد و به جای آنکه رسانه تلویزیون آینه زندگی باشد و مسائل آن را بازسازی و بازتاب دهد، در جهان امروز، در بسیاری مواقع این زندگی است که آینه تلویزیون شده و نقش و رنگ آن را به خود گرفته است.براین اساس، نوشتار تلویزیون، همانقدر که واقعیتها را برملا کرده، توانسته در کتمان آنها نیز قدم بردارد. لذا در این راستا پژوهش حاضر تلاش دارد با روش تحلیلی– توصیفی، به بررسی و واکاوی ساختار متن روایی در گونههای نمایشی تلویزیون بپردازد و به این نتیجه رسیده است که هستی و حیات یک برنامه نمایشی در تلویزیون و بالندگی و رکود آن به قاعدهمند بودن ساختار متن روایی آن با در نظر گرفتن قواعد رسانه تلویزیون برمیگردد. هر چه ساختار نوشتار آن بهسامانتر و قاعدهمندتر باشد، ساختار روند زیباییشناسانه برنامه بر مخاطب تلویزیون تأثیرگذارتر خواهد بود.
اردشیر زابلی زاده
چکیده
خبر، در معنای عامکلمه، بازنمایی رخدادها در بافت گفتمان حاکم بر جامعه است. بنا براین تعبیر، قابل تصور نیست که اخبار و گزارشهای خبری تابع یا زیرمجموعه گفتمان عمومی جامعه نباشد؛ زیرا در اینصورت یا به طورکلی مورد توجه قرار نمیگیرند یا کارکردهای خبری خود را از دست خواهند داد. هدف پژوهشحاضر، آسیبشناسی گزارشهای خبری شبکه ...
بیشتر
خبر، در معنای عامکلمه، بازنمایی رخدادها در بافت گفتمان حاکم بر جامعه است. بنا براین تعبیر، قابل تصور نیست که اخبار و گزارشهای خبری تابع یا زیرمجموعه گفتمان عمومی جامعه نباشد؛ زیرا در اینصورت یا به طورکلی مورد توجه قرار نمیگیرند یا کارکردهای خبری خود را از دست خواهند داد. هدف پژوهشحاضر، آسیبشناسی گزارشهای خبری شبکه خبر صداوسیماست. در این پژوهش، مقولات ساختاری خبر در قالب خطابه و روایت در 160 گزارش خبری تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که چه مقولات و ویژگیهایی در این خبرها مغفول مانده است و برای بهینهسازی و پیشبرد کار خبررسانی در شبکهخبر، بهتر است بر روی چه مواردی تأکید شود. به نظر می رسد که در این گزارشها به صورت محسوسی مؤلفهها و ساختارهای کلان، متنی یا غایب هستند و یا از تمایز و انسجام کافی برخوردار نیستند. برای مثال، گزارشهای خبرنگاران شبکه، بسیاری از مقولات عرفی روایت مانند زمان، مکان و طرحمسئله را به وضوح بازنمایی نمیکنند.
احمد ضابطی جهرمی؛ مجتبی قاسمی
دوره 10، شماره 25 ، دی 1393، ، صفحه 9-32
چکیده
در سینمایکلاسیکداستانی، تنها از تعامل منطقی و متناسب بین عناصر میزانسن و تدوین است که روایت فیلمیک مؤثری حاصل میشود. هر دو عنصر همزمان و در نسبتی با هم در نمایاندن کنش فیلمنامه فعالند اما گاه کنش در قالب ظرفیتهای روایتی میزانسن و گاه ظرفیتهای روایتی تدوین مؤثرترجلوه میکند. این عناصر نه در مقابل هم، که در کنار هم و بلکه در ...
بیشتر
در سینمایکلاسیکداستانی، تنها از تعامل منطقی و متناسب بین عناصر میزانسن و تدوین است که روایت فیلمیک مؤثری حاصل میشود. هر دو عنصر همزمان و در نسبتی با هم در نمایاندن کنش فیلمنامه فعالند اما گاه کنش در قالب ظرفیتهای روایتی میزانسن و گاه ظرفیتهای روایتی تدوین مؤثرترجلوه میکند. این عناصر نه در مقابل هم، که در کنار هم و بلکه در تطابق با هم هستند. درصورتی که رابطه بین این دو عنصر منطقی باشد، ظرفیتهای بیانی یکدیگر را تقویت نموده و در غیر اینصورت به تضعیف یکدیگر منجر میشوند. دریافت کارگردان از کنش فیلمنامه، ویژگیهای سبکی او و ژانر فیلم، در طراحی کارگردان نسبت به اجرا کردن نوع خاصی از رابطه بین میزانسن و تدوین در فیلم، اثرگذار است. براساس نظریههای حاکم بر سینمای داستانی کلاسیک، نمیتوان عناصر میزانسن و تدوین را به صورت ماهوی یکی دانست زیرا میزانسن اساساً به تمامی آن چیزی که درون قاب دیده میشود اشاره دارد و تدوین با رابطه بین نماها شناخته میشود. هریک از دو مفهوم میزانسن و تدوین دارای ظرفیتهای بیانی منحصر به خود هستند. اما این را هم باید پذیرفت که حیات هر یک از این دو، در گرو وجود دیگری است. تنها در صورت وجود داشتن تعاملی منطقی و سازنده بین میزانسن و تدوین، میتوان به روایت مؤثرتری در فیلم داستانی دست یافت.
محمدحسین صباحی؛ علی رجب زاده طهماسبی
دوره 6، شماره 11 ، فروردین 1389، ، صفحه 11-39
چکیده
مستندهای ورزشی در میان برنامهها و فیلمهای ورزشی، از پیشینه و اهمیت بسزایی برخوردارند. با وجود این، درباره ابعاد گوناگون ساختار محتوایی و تکنیکی این گونه از مستندها و برنامههای ورزشی، مطالعه چندانی صورت نگرفته است. در این مقاله ضمن اشاره به تاریخچهای کوتاه در زمینه مستندهای ورزشی در سطح جهان و ایران، به معرفی دسته بندی موضوعی ...
بیشتر
مستندهای ورزشی در میان برنامهها و فیلمهای ورزشی، از پیشینه و اهمیت بسزایی برخوردارند. با وجود این، درباره ابعاد گوناگون ساختار محتوایی و تکنیکی این گونه از مستندها و برنامههای ورزشی، مطالعه چندانی صورت نگرفته است. در این مقاله ضمن اشاره به تاریخچهای کوتاه در زمینه مستندهای ورزشی در سطح جهان و ایران، به معرفی دسته بندی موضوعی و محتوایی این گونه برنامههای مستند پرداخته شده است. چهار گروه عمده در این دستهبندی عبارتاند از مستندهای ورزشی 1) رویداد محور، 2) شخصیت محور، 3) رشته محور (با رویکرد رشته ورزشی) و 4) حاشیه محور.در ادامه مقاله نیز ساختاری مستندهای ورزشی در سه مرحله «پیش تولید»[1] (پژوهش، فیلمنامه، برنامهریزی)، «تولید»[2] (کارگردانی، فیلمبرداری، صدابرداری) و «پس تولید»[3] (تدوین، گفتار متن، موسیقی) بررسی شده است. در این بخش تلاش شده تا ویژگیهای مطرح و مؤثر هر مرحله از کار، معرفی و بررسی شود. از جمله موارد
برجسته در این زمینه، نگاه خلاقانه و ورزشی به موضوع مورد نظر، ضبط چند دوربینه و روش تدوینی مناسب مستند ورزشی است.
[1]. Pre Production
[2]. Production
[3]. Post Production