محمدرضا یاسین؛ حمیدرضا حسینی دانا؛ امید جهانشاهی؛ محسن شاکری نژاد
چکیده
سرعت تحولات و رشد روزافزون پلتفرمهای جدید و ابزارهای دیجیتال، وضعیت صنعت خبر را پیچیده کرده و درنتیجۀ، رقابت میان مؤسسات خبری نیز تشدید شده است. درواقع، امروزه شاهد جنگ رسانهای هستیم و در این میان، خبرگزاری صداوسیما با رسانههای معاند و وابسته به غرب در رقابتی جدی قرار دارد. هدف این پژوهش، تحلیل عوامل مؤثر بر آیندۀ خبرگزاری صداوسیما ...
بیشتر
سرعت تحولات و رشد روزافزون پلتفرمهای جدید و ابزارهای دیجیتال، وضعیت صنعت خبر را پیچیده کرده و درنتیجۀ، رقابت میان مؤسسات خبری نیز تشدید شده است. درواقع، امروزه شاهد جنگ رسانهای هستیم و در این میان، خبرگزاری صداوسیما با رسانههای معاند و وابسته به غرب در رقابتی جدی قرار دارد. هدف این پژوهش، تحلیل عوامل مؤثر بر آیندۀ خبرگزاری صداوسیما در افق 5 ساله است تا چهارچوبی را برای تفکر درمورد آینده داشته باشد و به کمک آن، بتواند تصمیمات مناسبی اتخاذ کند. در این پژوهش، در مرحلۀ نخست، عوامل مؤثر بر آیندۀ خبرگزاری صداوسیما در افق 5 ساله شناسایی و سپس پالایش شدند و نهایتاً، 21 عامل کلیدی یا تعیین کننده به تأیید خبرگان این حوزه رسید که شامل مدیران، سردبیران و دبیران پیشکسوت خبر معاونت سیاسی و خبرگزاری صداوسیما بودند. این افراد با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و براساس قاعدۀ اشباع نظری به19 مصاحبه اکتفا شد. خبرگان همچنین در کارگاههایی برحسب میزان اثرگذاری و اثرپذیری، به عوامل نهایی شده نمره دادند که این نمرات در ماتریس اثرات متقابل در نرمافزار میکمک ثبت و تحلیل شد. نتایج نشان داد مدیریت حرفهای خبرگزاری یکی از عواملی است که تأثیرگذاری بالا و تأثیرپذیری کمی دارد و میتواند بر عوامل وابسته که تأثیرپذیری بالاتری دارند، اثر بگذارد. از جمله مهمترین عوامل مؤثر بر آیندۀ خبرگزاری صداوسیما، اعتماد سیاسی و حضور مؤثر در فضای مجازی است که در زمره عوامل دو وجهی به شمار میروند و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری زیادی دارند.
فتحعلی تیرگرفاخری؛ علی جعفری؛ علی احمدی؛ امید جهانشاهی
چکیده
سرعت تحولات فناوریهای دیجیتال به حدی است که سازمانهای رسانهای مدام با شگفتی روبرو هستند و این رقابت در صنعت، رسانه را بسیار پیچیده ساخته است. ازاینرو مدیران رسانهها، برای روبرو شدن با تحولات، نیازمند داشتن تصویری از احتمالات پیشرو هستند تا بتوانند با اتخاذ تصمیمهای پیشدستانه از غافلگیری مصون بمانند. امروزه بدون ...
بیشتر
سرعت تحولات فناوریهای دیجیتال به حدی است که سازمانهای رسانهای مدام با شگفتی روبرو هستند و این رقابت در صنعت، رسانه را بسیار پیچیده ساخته است. ازاینرو مدیران رسانهها، برای روبرو شدن با تحولات، نیازمند داشتن تصویری از احتمالات پیشرو هستند تا بتوانند با اتخاذ تصمیمهای پیشدستانه از غافلگیری مصون بمانند. امروزه بدون سناریوها یا تصاویر روشنی از آیندههای ممکن، نمیتوان برنامهریزی کرد و گام نخست و اساسی برای توصیف سناریوها در روش سناریونویسی شوارتز، شناسایی عدم قطعیتهای کلیدی است. در این مقاله به شناسایی عوامل مؤثر بر آیندۀ شبکۀ خبر در افق ده ساله پرداختهایم. به این منظور با تکیه بر روش پژوهش دلفی و نمونهگیری هدفمند، از آرا و نظرات علمی 14 نفر از خبرگان این حوزه بر اساس اصل اشباع نظری استفاده شد. این عوامل بر اساس مدل «پِست» در چهار دستۀ: سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری طبقهبندی شدند که برخی از مهمترین عوامل عبارت بودند از: وضعیت نظام آموزشی خبرنگاران معاونت سیاسی صداوسیما (خلاق و چند مهارته)، الگوهای مصرف خبری شهروندان، میزان بودجه اختصاصیافته به شبکه خبر، میزان اعتماد سیاسی، مقررات نحوۀ اداره سازمان و میزان حرفهای بودن مدیریت شبکه خبر. دو عامل میزان حرفهایبودن مدیریت شبکه خبر و میزان اعتماد سیاسی، به عنوان عدم قطعیتهای کلیدی شناخته شدند.
احسان مرزبان؛ احد رضایان قیه باشی؛ امید جهانشاهی
چکیده
آینده، برآیند و حاصل بر همکنش مؤلفههای بسیار زیاد در سیستمی پیچیده و پویاست. گام نخست برای شناسایی تصاویر آینده، شناخت سیستم مورد مطالعه است. منظور از شناخت سیستم مورد مطالعه، مشخص کردن مؤلفههای اثرگذار و اثرپذیر در سیستم و تعیین وزن و جایگاه احتمالی هر مؤلفه در ساخت واقعیتهای بدیل آینده است. در این پژوهش 86 مؤلفه اثرگذار از ...
بیشتر
آینده، برآیند و حاصل بر همکنش مؤلفههای بسیار زیاد در سیستمی پیچیده و پویاست. گام نخست برای شناسایی تصاویر آینده، شناخت سیستم مورد مطالعه است. منظور از شناخت سیستم مورد مطالعه، مشخص کردن مؤلفههای اثرگذار و اثرپذیر در سیستم و تعیین وزن و جایگاه احتمالی هر مؤلفه در ساخت واقعیتهای بدیل آینده است. در این پژوهش 86 مؤلفه اثرگذار از طریق مرور منابع و مصاحبه با صاحبنظران استخراج شد. سپس با رجوع به پنل خبرگی، 34 مؤلفه مهمتر (دارای اثرگذاری بیشتر بر آیندههای صنعت سرگرمی در بستر سیمای جمهوری اسلامی ایران) شناسایی شد؛ پس از آن در یک فرایند دلفی دومرحلهای 16 عامل کلیدی (دارای بیشترین اهمیت و عدمقطعیت در خصوص موضوع پژوهش) احصاء گردید و سرانجام ضمن تحلیل تأثیرات متقابل میان عوامل، 6 نیروی پیشران سازنده بدیلهای احتمالی آینده این صنعت در بستر سیمای جمهوری اسلامی ایران از طریق اجماع خبرگان، تعیین شد. این پیشرانها عبارتند از: «رقابت و تنوع رسانهای»، «سطح رفاه اقتصادی مردم (مخاطبان)»، «توسعه فناوریهای همگرا و تعاملی»، «توان تأمین مالی سیمای ملی»، «روند توسعة صنعت سرگرمی در ایران و جهان» و «فرهنگ سیاسی حاکم بر کشور». همچنین، نقشه اثرگذاری و اثرپذیری مؤلفههای کلیدی و نیز شدت ارتباطات میان آنها با بهرهگیری از نرمافزار میکمک تحلیل و بازشکافی شده است.