ثریا هاشمی؛ سید علی رحمان زاده؛ نوروز هاشم زهی
چکیده
با توجه به استفاده زیاد سالمندان از تلویزیون و افزایش جمعیت سالمندی در کشور، تلویزیون با ساخت و ارائه برنامههایی با محتوا و ساختار مناسب میتواند جامعه را برای داشتن سالمندی موفق و فعال آماده سازد. این پژوهش با هدف دستیابی به راهبردهایی مناسب در رسانه ملی برای سالمندی موفق و فعال انجام شده است. گردآوری اطلاعات با مصاحبه عمیق به ...
بیشتر
با توجه به استفاده زیاد سالمندان از تلویزیون و افزایش جمعیت سالمندی در کشور، تلویزیون با ساخت و ارائه برنامههایی با محتوا و ساختار مناسب میتواند جامعه را برای داشتن سالمندی موفق و فعال آماده سازد. این پژوهش با هدف دستیابی به راهبردهایی مناسب در رسانه ملی برای سالمندی موفق و فعال انجام شده است. گردآوری اطلاعات با مصاحبه عمیق به روش نمونهگیری گلوله برفی است. نمونه آماری منتخب، 36 تن از خبرگان، مشتمل بر مدیران رسانه ملی، استادان دانشگاه، پژوهشگران و کارشناسان و برنامه سازان رسانه ای و سالمندی و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات مدل سوات است. پژوهشگر با تجزیه و تحلیل یافتهها و با مقایسه نقاط قوت و ضعف (عوامل داخلی)، تهدیدها و فرصتها (عوامل خارجی)، به نتایجی دست یافت که با انجام و رعایت این نکات میتوان راهکارهای مؤثری در جهت اعمال راهبردهایی برای سالمندی موفق و فعال در رسانه ملی ارائه کرد. مهمترین نتایج عبارتاند از: لزوم آسیبشناسی جامع در برنامه های سالمندی تلویزیون، لزوم بازنگری در اهداف و ساختارهای برنامه های سالمندی تلویزیون، لزوم تشکیل شورای راهبردی سلامت و احیاء آن برای تهیه و تولید برنامه های خاص سالمندان و اجرای استراتژیهای مؤثر، لزوم بازنگری در ساختار نیروی انسانی شبکه های سیما، لزوم بهسازی در سیستمهای فناورانه و فنی سیما، لزوم تشکیل کمیتههای پژوهشی، تهیه محتوا و تهیه و تولید برنامه در زمینۀ سالمندی موفق و فعال، بررسی و تدوین محتوا برای سالمندان در شبکههای سیما، تعامل با سازمانها و نهاهای دولتی و غیردولتی و جذب مشارکت کننده.