سید بشیر حسینی؛ محمد گاپله
چکیده
تولید مستندهای تبلیغاتی از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در طول برگزاری انتخابات و پخش آن از صداوسیما، بهمنزلۀ تأثیرگذارترین رسانۀ تبلیغی در برانگیختن حس مشارکت هرچه بیشتر مردم و شناخت اولویتهای اصلی هر یک از نامزدها، در طول ایام تبلیغات نامزدها بسیار مهم و اساسی است. این پژوهش باهدف شناخت تصویری که هریک از نامزدهای اصلی ...
بیشتر
تولید مستندهای تبلیغاتی از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در طول برگزاری انتخابات و پخش آن از صداوسیما، بهمنزلۀ تأثیرگذارترین رسانۀ تبلیغی در برانگیختن حس مشارکت هرچه بیشتر مردم و شناخت اولویتهای اصلی هر یک از نامزدها، در طول ایام تبلیغات نامزدها بسیار مهم و اساسی است. این پژوهش باهدف شناخت تصویری که هریک از نامزدهای اصلی دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری (سال 1396) در مستندهای تبلیغاتیشان از خود ارائه دادهاند، انجام شده است. به همین منظور از نظریههایی همچون نشانهشناسی و بازنمایی رسانهای استفاده شده است. روش بکاررفته در این مقاله، روش نشانهشناسی تصویر مدل سلبی و کاودری و مستندهای موردمطالعه، مستندهای پخششده آقایان سیدابراهیم رئیسی و مصطفی میرسلیم و تک مستند آقایان حسن روحانی و سیدمصطفی هاشمیطبا در رسانۀ ملی است که یافتههای پژوهش پس از بررسی هریک از مستندها بر اساس برآیند جدولهای توصیف نشانهشناسیِ دستهبندیشده بر اساس محورهای موضوعی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و رمزگان میزانسن و فنی، جمعبندی و تحلیل شده است. درنتیجه، در قسمت برآیند جدول توصیف نشانهشناسی مشخص شد، اولویت اول هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مستند تبلیغاتی خود اغلب، پرداختن به موضوعات اجتماعی در کشور بوده است و در قسمت برآیند جدولهای رمزگان میزانسن و فنی شاهد نتایج متفاوت مربوط به هر نامزد بوده است.