بررسی تمایز میان دو جریان مستقل و شبه‌مستقل در سینمای معاصر آمریکا از منظر آرای پی‌یر بوردیو

امیرحسین بهروز؛ علی روحانی

دوره 17، شماره 47 ، مهر 1402، ، صفحه 5-36

https://doi.org/10.22085/javm.2023.400308.2076

چکیده
       با کم شدن قدرت استودیوهای فیلم‌سازی در هالیوود، جریانی از فیلم‌سازی مستقل در آمریکا به‌وجود آمد. به مرور زمان و با گذشت چند دهه از شروع این رویکردِ تازه، بر اساس مناسبات مختلف حاکم بر نظام سینمایی آمریکا، تفاوت‌هایی در دلِ این مدل از فیلم‌سازی قابل رصد است. هدف از این پژوهش، تبیین این تمایزات و گرایش‌هاست. تمایزهایی ...  بیشتر

تحلیل ساختاری الگوی فرهنگی روایت در فیلم‌های دادگاهی هالیوود و سینمای ایران از جنبه قانون‌گرایی

محمد فرجیها؛ محمد گنج علیشاهی

دوره 14، شماره 35 ، آذر 1399، ، صفحه 133-188

https://doi.org/10.22085/javm.2020.238247.1563

چکیده
  موضوع پژوهش پیش­رو، بررسی الگوی کلی روایت در فیلم‌های دادگاهی«کیفری ـ جنایی» از منظر فرهنگی و روش آن تحلیل روایت در فیلم‌های فوق‌الذکر است. بدین­منظور از نظریات بازتاب و ساختارگرایی به‌منظور بنیان‌هایی استفاده شده است که می‌توانند نحوه و معنای چینش روایت را توضیح دهد. مدل اتخاذشده برای تحلیل ساختاری روایت، مدل ویکتور ...  بیشتر