احمد سفلایی؛ رضا سربخش
چکیده
پرمخاطبترین اثر مرتضی مطهری، مجموعهکتب «داستان راستان» است. داستان این کتابها با استناد به احادیث و روایتهای اسلامی، با زبانی ساده در قالب روایتی جذاب بازنویسی شده و توانسته مفاهیم موجود در دین اسلام را به مخاطبان- خصوصاً کودکان و نوجوانان- بهخوبی معرفی کند. باتوجهبه اهمیت این مجموعه در بین کتب اسلامی، هدف این پژوهش، ...
بیشتر
پرمخاطبترین اثر مرتضی مطهری، مجموعهکتب «داستان راستان» است. داستان این کتابها با استناد به احادیث و روایتهای اسلامی، با زبانی ساده در قالب روایتی جذاب بازنویسی شده و توانسته مفاهیم موجود در دین اسلام را به مخاطبان- خصوصاً کودکان و نوجوانان- بهخوبی معرفی کند. باتوجهبه اهمیت این مجموعه در بین کتب اسلامی، هدف این پژوهش، دستیابی به مؤلفههای اصلی دراماتیک مجموعهداستانهای این کتاب برای اقتباس در حوزۀ سینمای زنده و انیمیشن است. به این منظور، نگارندگان به روش توصیفی- تحلیلی، با گردآوری اطلاعات کتابخانهای و تحلیل کیفی یکی از داستانهای کتاب به نام «دعای مستجاب» براساس مؤلفههای ساختار درام ارسطویی، به تحقیق در این زمینه پرداختند. درام تراژدی از نظر ارسطو در نهایت باعث تزکیه میشود و هدف یک اثر هنری دینی همچون «داستان راستان» به عقیدۀ مطهری نیز این است که خواننده دربارۀ آن فکر کند و از فکر خود چیزی بر آن بیفزاید و این امر در نهایت، منجر به یک عمل شود. یافتههای پژوهش حاکی از آن اسـت کـه کتاب «داستان راستان» با بهرهگیری از الگوی موفق دراماتیک ارسطویی و ویژگیهای بارزی همچون کشمکش، زبـان و لحـن، اوج، زمـان و مکـان، گرهافکنی، تعلیـق، شخصیتهای کنشگر و ... امکان هرگونـه اقتبـاس و برداشـت تازه را بـرای نگارش فیلمنامۀ انیمیشن و دیگرگونههای نمایشی برای نویسندگان فراهم میآورد؛ ظرفیتی که باید موردتوجه بیشتر هنرمندان قرار بگیرد تا این روایتهای جذاب اسلامی، در قالب تصویری، برای مخاطبین تلویزیون به بهترین نحو اثرگذار باشند.