زهرا حاجی احمدی؛ شهرام گیل آبادی؛ ویدا همراز
چکیده
این مقاله با هدف شناخت تأثیر ظرفیتهای تعزیه عاشورایی در تولید برنامه های کوتاه رادیویی (با نگاهی گذرا به روایت و روایتشنو) نگاشته شده است، که سعی در ارائه الگوی پیشنهادی قالب یا شکل برنامه سازی جدیدی، به نام "بیت استوری" دارد. به این منظور، با تحلیل روایت تعزیههای عاشورایی در خصوص شاخصههای برنامهسازی، برای تولید ...
بیشتر
این مقاله با هدف شناخت تأثیر ظرفیتهای تعزیه عاشورایی در تولید برنامه های کوتاه رادیویی (با نگاهی گذرا به روایت و روایتشنو) نگاشته شده است، که سعی در ارائه الگوی پیشنهادی قالب یا شکل برنامه سازی جدیدی، به نام "بیت استوری" دارد. به این منظور، با تحلیل روایت تعزیههای عاشورایی در خصوص شاخصههای برنامهسازی، برای تولید قالبکوتاه "بیتاستوری" مقولههایی شامل نوع موسیقی، ریتم برنامه، نوع اجرا، کارکرد و قالب برنامه بررسی شدند. همچنین با تحلیل روایت دو نسخه از مجالس تعزیهعاشورایی، بازشنوایی اجراهای موجود و بررسی عناصر برنامهسازی رادیو، در مطالعه و بررسی تأثیر ظرفیتهای تعزیهعاشورایی، برای تولید برنامه های کوتاه رادیویی، نگاهی گذرا به نظریههای روایت نیز شده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، رادیو در جایگاه خود توانسته با استفاده از طیف برنامه های کوتاه، در سراسر دنیا انواع مختلفی از فرم برنامهسازی ارائه دهد، با معرفی و پیشنهاد استفاده از قالبی به نام "بیتاستوری"جهت اطلاعرسانی و آموزش کاربران، میتوان شاهد حفظ و معرفی بخش مهمی از فرهنگ ایرانی- اسلامی و توسعه آن در رشد و جذب مخاطبان جهانی رادیو در این زمینه باشیم.