صدف فیاضی؛ محمد اخگری؛ زهرا صفاییان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ظرفیتهای موجود در سبک هندی با مورد مطالعه تکبیتهای صائب تبریزی برای تولید آگهی خدمات عمومی نگاشته شده است. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه نیمهساختاریافته با جامعه آماری تکبیتهایی از صائب تبریزی که داری محتوای اجتماعی و اخلاقی هستند و با تکیه بر نظریه «بهرهوری و خرسندی» به تبیین ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی ظرفیتهای موجود در سبک هندی با مورد مطالعه تکبیتهای صائب تبریزی برای تولید آگهی خدمات عمومی نگاشته شده است. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه نیمهساختاریافته با جامعه آماری تکبیتهایی از صائب تبریزی که داری محتوای اجتماعی و اخلاقی هستند و با تکیه بر نظریه «بهرهوری و خرسندی» به تبیین الگویی مشترک در بین قالب آگهی خدمات عمومی و تکبیتهای صائب تبریزی میپردازد. بر طبقه نظریه «بهرهوری و خشنودی» مخاطبان فعال به دنبال محتواهایی هستند که برای آنها احساس خشنودی را فراهم میکند. از آنجایی که تکبیتهای صائب تبریزی به دلیل داشتن مولفههایی مانند آهنگین بودن، صنایع ادبی، روایت، کوتاه بودن و داشتن شعار یا پیام تاثیرگذار برای ساخت آگهی خدمات عمومی مناسباند در این پژوهش از آنها استفاده شده است. آگهی خدمات عمومی یکی از قالبهای نوین رسانهای با هدف آموزش همگانی و یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی برای تغییر رفتار افراد جامعه از طریق رسانه است. از سوی دیگر سبک هندی به لحاظ تصویرسازی و تولید پیامهای کوتاه ظرفیتهای بسیاری دارد. نتایج نشان داد که آن دسته از ابیاتی که دارای محتوای اجتماعی و اخلاقی هستند میتوانند در ساخت آگهی خدمات عمومی به کار بروند.
اسحاق سازمند؛ مصطفی دشتی آهنگر
چکیده
بررسی توان علوم بلاغی فارسی در تبیین انواع متون - اعم از متون نوشتاری، شنیداری و دیداری- موضوعی است که از جنبة بازتعریف علوم بلاغی مهم بنظر میرسد. با این رویکرد، متونی مانند تبلیغات، باید مورد بررسیهای نشانهشناسانه قرار گیرد و شگردهایی که با هدف تأثیرگذاری بر مخاطب در آنها بکار رفته، تبیین شوند. از نمونههای متون پر مخاطب، آگهیهای ...
بیشتر
بررسی توان علوم بلاغی فارسی در تبیین انواع متون - اعم از متون نوشتاری، شنیداری و دیداری- موضوعی است که از جنبة بازتعریف علوم بلاغی مهم بنظر میرسد. با این رویکرد، متونی مانند تبلیغات، باید مورد بررسیهای نشانهشناسانه قرار گیرد و شگردهایی که با هدف تأثیرگذاری بر مخاطب در آنها بکار رفته، تبیین شوند. از نمونههای متون پر مخاطب، آگهیهای تلویزیونی هستند که تلاش میکنند در مدتزمانی کوتاه، بیشترین تأثیر را بر بیننده داشته باشند. مسئله این پژوهش، تبیین چگونگی تأثیرگذاری متون پویش ایران من با استفاده از شگردهای بلاغی کهن و نو است. این پویش مدتی است که از سیمای ج.ا.ا، با هدف تقویت وحدت ملی و نشان دادن عظمت و زیباییهای ایران، درحال پخش است. همچنین امکان تطبیق صناعات بلاغی نوشتاری در متون تصویری، از دیگر نکاتی است که در ادبیات فارسی کمتر به آن توجه شده است. این مقاله با روش تحلیل محتوای کیفی و بررسی نشانهشناسانه معلوم میکند که در این متون، علاوه بر شگردهای بلاغت سنتی (مانند نماد، استعاره و مجاز)، از شگردهای تأثیرگذار دیگری نیز استفاده شده که عبارتاند از: ویژگیهای ساختاردهنده (مانند استفادة موثر از شخصیتها، نمادها)، بنمایهها و استفاده از ویژگیهای شنیداری (موسیقی، انواع صداها و صدای راوی).