مردم ‎نگاری ترجمه سیاست خبری در تحریریه خبر 21 شبکه یک سیما

امین طیب طاهر؛ مسعود کوثری؛ مهدی منتظرقائم؛ ابراهیم فیاض

دوره 16، شماره 43 ، مهر 1401، ، صفحه 131-166

https://doi.org/10.22085/javm.2022.323705.1893

چکیده
  یکی از مسائل قدیمی میان پژوهشگران اتاق خبر، کنترل اجتماعی آن برای حفظ سیاست خبری در فرآیند تبدیل آن به پیام است. کنترل اجتماعی در سازمان‎‌ها با مفهوم اجرای سیاست درهم ‌‎تنیده است. این مفهوم ابعاد مختلفی داردکه اصلی‌‎ترین آنها، ترجمه و تفسیر سیاست برای مجریان، با هدف ایجاد فهم مشترک بین سیاست‌گذار و مجری آن است. اهمیت این امر، ...  بیشتر

صدا و سیما؛ شرایط و زمینه‌های تبیین سازمانی کاریزماتیک

آسیه زارعی؛ محمد علی سرلک؛ عبدالعلی علی عسکری

دوره 15، شماره 38 ، شهریور 1400، ، صفحه 35-67

https://doi.org/10.22085/javm.2021.284760.1739

چکیده
  هدف این مقاله، طراحی مدل سازمان کاریزماتیک برای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با توجه به شرایط علّی، عوامل زمینه‌ای و مداخله‌گرهای موجود است. این تحقیق با تمرکز بر مبانی نظری مدیریت کاریزماتیک سازمانی، درصدد است به این پرسش‌ پاسخ دهد که چگونه یک سازمان رسانه‌ای می‌تواند چهره‌ای کاریزماتیک را از خود ارائه دهد که باعث ...  بیشتر

شناسایی و تبیین اصول و شیوه‌های طراحی جدول پخش شبکه‌های سیما

مهدی مینایی؛ حسن خجسته باقرزاده؛ رضا پورحسین؛ سید مهدی شریفی

دوره 15، شماره 38 ، شهریور 1400، ، صفحه 141-170

https://doi.org/10.22085/javm.2021.300627.1811

چکیده
  برنامه­ریزی جدول پخش یا چینش کنداکتور، یکی از مؤلفه‌های مهم جذب مخاطب است که سیمای جمهوری اسلامی ایران برای حضور موفق در عرصۀ رقابت رسانه‌ای، باید به آن توجهی ویژه‌ داشته باشد. برای شناسایی و تبیین اصول و مؤلفه‌های مؤثر در طراحی جدول پخش شبکه‌های سیما، با استفاده از روش دلفی و بهره‌گیری از آرای 12 تن از صاحب‌نظران که به‌صورت ...  بیشتر

رابطه ویژگی‌های جامعه‌شناختی شهروندان ساری و تماشای شبکۀ استانی طبرستان

محسن شاکری نژاد؛ علی دارابی؛ توحید بابایی

دوره 14، شماره 35 ، آذر 1399، ، صفحه 81-106

https://doi.org/10.22085/javm.2020.210807.1454

چکیده
  گسترش روزافزون شبکه­های تلویزیونی ماهواره­ای و شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی، شبکه‌های تلویزیونی سراسری و استانی رسانۀ ملی را با چالش جدی جذب و حفظ مخاطب مواجه کرده است. در این راستا لزوم توجه به تفاوت­های فردی و اجتماعی مخاطبان جهت جذب و جلب رضایت ایشان به‌ویژه در شبکه­های استانی صداوسیما بیش‌ازپیش احساس می­شود. بر این ...  بیشتر

آسیب‌ شناسی اثرات تبلیغات بازرگانی رسانه ملی بر توسعه کالاهای ملی

محمدعلی خیاط؛ محمدصادق نصراللهی؛ محمد غفاری

دوره 14، شماره 34 ، شهریور 1399، ، صفحه 35-58

https://doi.org/10.22085/javm.2020.193171.1363

چکیده
  هر کالا هر میزان هم که مرغوب و عالی باشد تا زمانی که به عموم معرفی نگردد، موردتوجه و استقبال عموم قرار نخواهد گرفت، از طرفی با توجه به دغدغه و تأکیدهای مکرر مقام معظم رهبری در پرداختن به موضوع حمایت از کالای مرغوب ایرانی و ظرفیت­های بالقوه رسانة ملی در این امر، هدف از انجام این پژوهش، آسیب‌شناسی اثرات تبلیغات بازرگانی صداوسیمای ...  بیشتر