شناسایی و تبیین اصول و شیوه‌های طراحی جدول پخش شبکه‌های سیما

مهدی مینایی؛ حسن خجسته باقرزاده؛ رضا پورحسین؛ سید مهدی شریفی

دوره 15، شماره 38 ، شهریور 1400، ، صفحه 141-170

https://doi.org/10.22085/javm.2021.300627.1811

چکیده
  برنامه­ریزی جدول پخش یا چینش کنداکتور، یکی از مؤلفه‌های مهم جذب مخاطب است که سیمای جمهوری اسلامی ایران برای حضور موفق در عرصۀ رقابت رسانه‌ای، باید به آن توجهی ویژه‌ داشته باشد. برای شناسایی و تبیین اصول و مؤلفه‌های مؤثر در طراحی جدول پخش شبکه‌های سیما، با استفاده از روش دلفی و بهره‌گیری از آرای 12 تن از صاحب‌نظران که به‌صورت ...  بیشتر

الگوی فرایندی شکل‌گیری و انتقال پیام‌های تبلیغاتی در رسانه ملی

باقر ساروخانی

دوره 14، ویژه نامه رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی ، اسفند 1399، ، صفحه 37-57

https://doi.org/10.22085/javm.2021.254194.1631

چکیده
  از جهان آماتورسیم در رسانه‌های جمعی خارج شده‌ایم. در عصر حرفه‌ای شدن رسانه‌های جمعی، تبلیغات تجاری اجتناب‌ناپذیر شده‌اند. امکان بازگشت نیز نیست. تبلیغات جزء وسیعی از هزینه‌ها را می‌پوشانند. بنابراین، نیازمند الگویی فراگیر هستیم تا از زوایای مختلف این پدیده را پوشش دهد: اخلاقی بودن تبلیغات تجاری را موجب گردد. رابطه فرهنگ و تبلیغات ...  بیشتر

به کارگیری عناصر نمایشی در خبر

احمد رمضانی

دوره 10، شماره 24 ، مهر 1393، ، صفحه 143-192

چکیده
  با اختراع تلویزیون، فیلم‌های خبری که معمولاً قبل از نمایش فیلم اصلی در سینما‌‌ها پخش می‌شدند تحت عنوان بخش‌های خبری به تلویزیون راه یافتند و در طی سالیان، هم‌پای دیگر برنامه‌های تلویزیونی متحول شدند و در این مسیر، بهره‌مندی خبر از مقوله‌ای بنام ظرایف برنامه‌سازی تلویزیونی، نمود بسیار چشم‌گیری یافت. استفاده از تمامی ظرفیت‌های ...  بیشتر

رادیو، پژوهش و رضامندی مخاطب

حمیدرضا نجفی؛ سیدمحمد دادگران

دوره 6، شماره 13 ، مهر 1389، ، صفحه 32-49

چکیده
  بی شک در برنامه سازی رادیویی هدف اصلی ازساخت هر برنامه تاثیرگذاری بر مخاطب است.مخاطب در واقع عامل و علت غایی برنامه سازی است.به عبارتی قصد داریم تا تغییری در نیازها ؛گرایشها ،طرز تفکر او ایجاد کنیم.آنچه در این راستا از اهمیت زیادی برخوردار است توجه به این نکته است که برنامه های ما تا چه اندازه چنین توانایی را داراست.با رعایت چه شرایطی ...  بیشتر

تلویزیون و نقش آن در توسعة تئاتر کشور

رامین فنائیان؛ افسانه مظفری؛ سیدمحمد دادگران

دوره 6، شماره 11 ، فروردین 1389، ، صفحه 96-123

چکیده
  حاکمیت و تسلط رسانه‌ها بر نوع تفکر مخاطبان در دنیای کنونی امری رایج و متأسفانه پذیرفته شده است. در میان رسانه‌های فراگیر، تلویزیون از جایگاهی ممتاز برخوردار است و به دلیل ویژگی‌های خاص، بر دیگر رسانه‌ها غلبه یافته است. تلویزیون در کشور ما با تودة مخاطب، ارتباط وسیعی دارد و می‌تواند در دیدگاه‌های فرهنگی، سیاسی، فلسفی، اعتقادی، ...  بیشتر