از تصویر‏سازی ذهنی تا عینیت بخشی در جهان فیلم‌های پویانمایی بر اساس نظریه گیرایش مادی

فائزه دادگرآزاد؛ پیام زین العابدینی؛ رامتین شهبازی

دوره 15، شماره 37 ، خرداد 1400، ، صفحه 63-94

https://doi.org/10.22085/javm.2021.258743.1655

چکیده
  دکوپاژ را جدا از اصول شناخته­شده می­توان به‏منزله شیوۀ بیانی انحصاری میان کارگردان و اثر شناخت؛ به‌گونه­ای که فراتر از فن، وضعیتی را پیش از قواعد و چارچوب­های قراردادی میان کارگردان و روایت متنی ایجاد می‌کند. این پژوهش باهدفی بنیادین اجراشده و مسئله­ اصلی، بررسی عملکردی است که فرایند دکوپاژ از آن برای عینیت بخشیدن تخیلات ...  بیشتر

شیوه اجرایی در مستند تلویزیونی ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن

علی رجب زاده طهماسبی؛ امین سقطچی

دوره 10، شماره 25 ، دی 1393، ، صفحه 33-58

چکیده
  موضوع این مقاله “بررسی شیوه اجرایی در مستند تلویزیونی” است. مسیر این پژوهش در شناخت قابلیت‌های اجرایی در زبان سینمایی به جهت دراماتیزه‌کردن روایت به نظرات بروتزی نزدیک است اما از دیگر سو در مورد بررسی جهانی که فیلم‌ساز از طریق استفاده از عناصر اجرایی می‌سازد و نحوه برخورد با موضوعِ معرفت از نظرات نیکولز بهره گرفته است.‌ در ...  بیشتر