فائزه دادگرآزاد؛ پیام زین العابدینی؛ رامتین شهبازی
چکیده
دکوپاژ را جدا از اصول شناختهشده میتوان بهمنزله شیوۀ بیانی انحصاری میان کارگردان و اثر شناخت؛ بهگونهای که فراتر از فن، وضعیتی را پیش از قواعد و چارچوبهای قراردادی میان کارگردان و روایت متنی ایجاد میکند. این پژوهش باهدفی بنیادین اجراشده و مسئله اصلی، بررسی عملکردی است که فرایند دکوپاژ از آن برای عینیت بخشیدن تخیلات ...
بیشتر
دکوپاژ را جدا از اصول شناختهشده میتوان بهمنزله شیوۀ بیانی انحصاری میان کارگردان و اثر شناخت؛ بهگونهای که فراتر از فن، وضعیتی را پیش از قواعد و چارچوبهای قراردادی میان کارگردان و روایت متنی ایجاد میکند. این پژوهش باهدفی بنیادین اجراشده و مسئله اصلی، بررسی عملکردی است که فرایند دکوپاژ از آن برای عینیت بخشیدن تخیلات و تصویر ذهنی بر اساس روایت در ذهن سازنده اثر بهره میبرد. روش این پژوهش، کیفی و با رویکردی علوم شناختی و بر اساس نظریه گیرایش مادی و با استفاده از مطالعه منابع کتابخانهای و آرشیوهای شنیداری و دیداری انجام گرفته است. پژوهشگر برای امکانسنجی و آشکارسازی بحث، به شیوۀ مطالعه موردی سه اثر سه کارگردان که در کشورهای گوناگون و در سالهای متفاوت از داستان «مسخ» کافکا ساخته شده است را بهدقت بررسی و تجزیه تحلیل کرده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد نما در وضعیت اجرایی شکل میگیرد که بهطور کامل متأثر از شرایط ذهنی لحظهای، وابسته به تجربههای زیسته، ماده پیشرو و توانمندیهای کارگردان است. نتیجه تحقیق نشان میدهد که کارگردان با انتخاب شیوه و سبک سینمای موردنظر، از قابلیتها و امکانات موجودش استفاده کرده و در وضعیت اجرایی دست به خلق نماهایی میزند که درعینحال که برگرفته از شیوۀ سینمایی مشخص است، متعلق به خود اوست و درنتیجۀ اثر او را از سایرین متفاوت میکند.
علی رجب زاده طهماسبی؛ امین سقطچی
دوره 10، شماره 25 ، دی 1393، ، صفحه 33-58
چکیده
موضوع این مقاله “بررسی شیوه اجرایی در مستند تلویزیونی” است. مسیر این پژوهش در شناخت قابلیتهای اجرایی در زبان سینمایی به جهت دراماتیزهکردن روایت به نظرات بروتزی نزدیک است اما از دیگر سو در مورد بررسی جهانی که فیلمساز از طریق استفاده از عناصر اجرایی میسازد و نحوه برخورد با موضوعِ معرفت از نظرات نیکولز بهره گرفته است. در ...
بیشتر
موضوع این مقاله “بررسی شیوه اجرایی در مستند تلویزیونی” است. مسیر این پژوهش در شناخت قابلیتهای اجرایی در زبان سینمایی به جهت دراماتیزهکردن روایت به نظرات بروتزی نزدیک است اما از دیگر سو در مورد بررسی جهانی که فیلمساز از طریق استفاده از عناصر اجرایی میسازد و نحوه برخورد با موضوعِ معرفت از نظرات نیکولز بهره گرفته است. در این تحقیق با جمعآوری منابع و فیشبرداری از مطالب گردآوریشده و طبقهبندی دادهها، به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته و سپس بر اساس دو روش علمی (علت و معلولی) و توصیفی، کلیه دادههای یافت شده مورد تبیین و توصیف قرار گرفته است. از دید نیکولز تلفیق آزاد امر واقع و تجسم بخشی به آنچه از واقعیت تصور میشود، مشخصه مشترک مستندهای اجرایی است. از دید بروتزی مستندهای اجرایی به وجوه اجرایی زبان وابستهاند که از دیدگاه استین در مورد نقش اجرایی زبان ناشی شده است.عناصرمستندهای اجرایی عبارتند از: «حضور مؤلف/ مجری»، «ویژگی ترکیب اینگونه مستند با سایر انواع فیلم»، «ساختن واقعیت»، «ساخت فیلم با اولین برداشتها»، «واقعیت مقدم بر بازی»، «توجه به گروههای حاشیهای»، «تجربه شخصی فیلمساز» و «اقتدار فیلمساز». همچنین در این مستندها دوربین به مثابه تماشاگر عمل میکند.