پیش‌ساختارهای فلسفی منازعۀ مونتاژ و میزانسن و رهیافت‌های پارادایم کلاسیک

احمدرضا معتمدی؛ شیما معتمدی

دوره 17، شماره 46 ، تیر 1402، ، صفحه 122-91

https://doi.org/10.22085/javm.2019.183002.1284

چکیده
  نظریۀ «مونتاژ» در سینما، برساختۀ شکل‌گرایی و نظریۀ «میزانسن» برخاسته از نگرۀ مؤلف و دیدگاه واقع‌گرایی است. به نظر می‌رسد که پیش‌ساختارهای فلسفی دو نظریه که یکی بر اصالت کل و ساختارگرایی استوار است و دیگری بر اصالت جزء و پدیدارشناسی، از ریشه‌ای عمیق در یک منازعۀ تاریخی- فلسفیِ دوران کلاسیک برخوردارند. در دیدگاه مونتاژ، ...  بیشتر

فراروی بر محدودیت‌های ادراک انسانی بواسطه تکنولوژی پروتزی سینمایی

علیرضا صیاد

دوره 14، شماره 34 ، شهریور 1399، ، صفحه 81-102

https://doi.org/10.22085/javm.2020.225138.1504

چکیده
  در دهه­ های انتهایی قرن نوزدهم و دهه­ های ابتدایی قرن بیستم، در کلان‌شهرهای مدرن به‌واسطه پیشرفت­ های فنّاورانه و تغییراتی که به‌واسطۀ فرایندهای صنعتی­ سازی پدید آمد، زندگی انسانی با ماشین­ ها و فنّاوری‌ها درهم‌تنیده شد. فرهنگ فنّاورانه ـ ماشینی مدرن، فهم سنتی از بدن انسانی و ظرفیت­ های ادراکی و جسمانی­ اش را دگرگون ...  بیشتر

ماده، فرآیند و دامنه مونتاژ در نظر شکل گرایان

مرتضی حسینی گلکار؛ سیدمحسن هاشمی

دوره 11، شماره 26 ، خرداد 1394، ، صفحه 91-115

https://doi.org/10.22085/jrtv.2015.38552

چکیده
  در میان شکل‌گرایان دو دیدگاه متفاوت نسبت به مونتاژ فیلم وجود دارد: دیدگاه نخست، مونتاژ را فرآیند پیوند تصاویر عنصری (نامعین و فاقد استقلال) توصیف می‌کند و دیدگاه دیگر مونتاژ را برخورد دیالکتیک میان تصاویری سلولی (دارای ساختار) می‌داند. پژوهش‌حاضر، ضمن بررسی این دو دیدگاه، تلاش می‌کند تا از طریق بررسی وجوه اختلاف و مطالعه‌ فصول ...  بیشتر