مطالعه تطبیقی پوشش خبری بحران کرونا در شبکه‌ خبر و بی‌بی‌سی‌ فارسی

علی احمدی؛ سید محسن عسگرزاده؛ ریحانه مفیدی

دوره 15، شماره 37 ، خرداد 1400، ، صفحه 133-162

https://doi.org/10.22085/javm.2021.253964.1629

چکیده
  شیوع ویروس کووید 19 و ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق دربارۀ شرایط بیماری و آگاهی‌بخشی به مردم، اهمیت رسانه‌ها، به‏ویژه رسانه‌های جمعی را در مدیریت این بحران نوپدید بیش از پیش نشان داد. این مطالعه با هدف شناخت شیوۀ پوشش خبری شیوع کووید 19 در شبکۀ خبر صدا‏و‏سیما و شبکۀ بی‌بی‌سی فارسی، به راهبردهای رسانه‌های خبری در مواجهه اولیه با این ...  بیشتر

شناسایی عوامل مؤثر بر آینده شبکه خبر در افق ده ساله

فتحعلی تیرگرفاخری؛ علی جعفری؛ علی احمدی؛ امید جهانشاهی

دوره 14، شماره 36 ، اسفند 1399، ، صفحه 33-59

https://doi.org/10.22085/javm.2021.250656.1599

چکیده
  سرعت تحولات فناوری‌های دیجیتال به حدی است که سازمان‌های رسانه‌ای مدام با شگفتی روبرو هستند و این  رقابت در صنعت، رسانه را بسیار پیچیده ساخته است. ازاین‌رو مدیران رسانه‌ها، برای روبرو شدن با تحولات، نیازمند داشتن تصویری از احتمالات پیش­رو هستند تا بتوانند با اتخاذ تصمیم‌های پیش‌دستانه از غافلگیری مصون بمانند. امروزه بدون ...  بیشتر

بررسی میزان استفاده از مقولات ساختاری روایت و خطابه در گزارش های خبری شبکه خبر

اردشیر زابلی زاده

دوره 11، شماره 26 ، خرداد 1394، ، صفحه 197-232

https://doi.org/10.22085/jrtv.2015.38556

چکیده
  خبر، در معنای عام‌کلمه، بازنمایی رخدادها در بافت گفتمان حاکم بر جامعه است. بنا بر‌این تعبیر، قابل تصور نیست که اخبار و گزارش‌های خبری تابع یا زیرمجموعه گفتمان عمومی جامعه نباشد؛ زیرا در این‌صورت یا به‌ طور‌کلی مورد توجه قرار نمی‌گیرند یا کارکردهای خبری خود را از دست خواهند داد. هدف پژوهش‌حاضر، آسیب‌شناسی گزارش‌های خبری شبکه ...  بیشتر