صدف فیاضی؛ محمد اخگری؛ زهرا صفاییان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ظرفیتهای موجود در سبک هندی با مورد مطالعه تکبیتهای صائب تبریزی برای تولید آگهی خدمات عمومی نگاشته شده است. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه نیمهساختاریافته با جامعه آماری تکبیتهایی از صائب تبریزی که داری محتوای اجتماعی و اخلاقی هستند و با تکیه بر نظریه «بهرهوری و خرسندی» به تبیین ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی ظرفیتهای موجود در سبک هندی با مورد مطالعه تکبیتهای صائب تبریزی برای تولید آگهی خدمات عمومی نگاشته شده است. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه نیمهساختاریافته با جامعه آماری تکبیتهایی از صائب تبریزی که داری محتوای اجتماعی و اخلاقی هستند و با تکیه بر نظریه «بهرهوری و خرسندی» به تبیین الگویی مشترک در بین قالب آگهی خدمات عمومی و تکبیتهای صائب تبریزی میپردازد. بر طبقه نظریه «بهرهوری و خشنودی» مخاطبان فعال به دنبال محتواهایی هستند که برای آنها احساس خشنودی را فراهم میکند. از آنجایی که تکبیتهای صائب تبریزی به دلیل داشتن مولفههایی مانند آهنگین بودن، صنایع ادبی، روایت، کوتاه بودن و داشتن شعار یا پیام تاثیرگذار برای ساخت آگهی خدمات عمومی مناسباند در این پژوهش از آنها استفاده شده است. آگهی خدمات عمومی یکی از قالبهای نوین رسانهای با هدف آموزش همگانی و یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی برای تغییر رفتار افراد جامعه از طریق رسانه است. از سوی دیگر سبک هندی به لحاظ تصویرسازی و تولید پیامهای کوتاه ظرفیتهای بسیاری دارد. نتایج نشان داد که آن دسته از ابیاتی که دارای محتوای اجتماعی و اخلاقی هستند میتوانند در ساخت آگهی خدمات عمومی به کار بروند.
مینو تشکری؛ محمد دادگران؛ اکبر نصراللهی
چکیده
رقابتپذیری رسانه در سپهر رسانهای ملی و فراملی، ارتباط نزدیکی با سرعت و چابکی رسانه دارد. این سرعت و چابکی در درجۀ اول باید در فرایندهای تولید رادیویی ـ تلویزیونی قابلمشاهده باشد. فناوری نوین ارتباطی با هوشمندسازی سیستم رسانهای و فرایندهای تولید جاری و آتی آن، ابزاری برای چابکسازی هستند. پژوهش پیشرو تلاش دارد با استفاده ...
بیشتر
رقابتپذیری رسانه در سپهر رسانهای ملی و فراملی، ارتباط نزدیکی با سرعت و چابکی رسانه دارد. این سرعت و چابکی در درجۀ اول باید در فرایندهای تولید رادیویی ـ تلویزیونی قابلمشاهده باشد. فناوری نوین ارتباطی با هوشمندسازی سیستم رسانهای و فرایندهای تولید جاری و آتی آن، ابزاری برای چابکسازی هستند. پژوهش پیشرو تلاش دارد با استفاده از روش پیمایشی نقش و جایگاه فناوریهای نوین ارتباطی را در چابکسازی فرایندهای تولید تلویزیونی در رسانۀ ملی بررسی نماید. جامعۀ آماری این مقاله مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان صداوسیما هستند. یافتههای پژوهش نشان میدهد: فناوریهای نوین ارتباطی، ابزاری کارآمد برای «افزایش سرعت انجام عملیات تولید»، «انعطافپذیری مدل و سیستم تولید»، «کیفیت بالا و افزایش تولید سفارشی» و «یکپارچگی و پیچیدگی کم فرایندهای تولید در مراحل قبل، حین و پس از تولید» است. این مؤلفهها از ضروریات تحقق تعالی رسانه نیز هست که بهطور مستقیم بر چابکسازی فرایندهای تولید رادیو ـ تلویزیونی مؤثرند.
ویدا همراز؛ الهام السادات حسینی؛ معصومه اسمعیل نژاد
چکیده
بازی های سنتی، بخشی از فرهنگ عامه هستند که در آن تعامل و مشارکت میان افراد یک گروه بهخوبی نمایش داده می شود. در میان برنامههای رادیویی مسابقه های رادیویی هم با تکیه بر همین اصل تولید میشوند. هدف این تحقیق آن است که به برنامهسازان رادیویی شیوه استفاده از بازیهای سنتی را برای نوآوری در طراحی مسابقات رادیویی یادآوری ...
بیشتر
بازی های سنتی، بخشی از فرهنگ عامه هستند که در آن تعامل و مشارکت میان افراد یک گروه بهخوبی نمایش داده می شود. در میان برنامههای رادیویی مسابقه های رادیویی هم با تکیه بر همین اصل تولید میشوند. هدف این تحقیق آن است که به برنامهسازان رادیویی شیوه استفاده از بازیهای سنتی را برای نوآوری در طراحی مسابقات رادیویی یادآوری کند. شاید به نظر برسد بیشتر بازی های سنتی، حرکتی و تصویری اند و به شکل مرسوم آن نمی تواند در مسابقه های رادیویی کاربرد داشته باشند؛ همچنین محدودیت زمان و شنیداری بودن مسابقه های رادیویی سبب می شود که دایرۀ انتخاب بازی های سنتی محدود باشد. اما برخی از بازی های سنتی به شکل مرسوم، الگوی مناسبی برای مسابقه های رادیویی هستند ازجمله: بازی توپ و الفبا، نمایش (قصه گویی، نقالی) مشاعره. در برخی از آیتم های اجرا شده در مسابقه های رادیویی فعلی، با الگوبرداری و اقتباس از بازی ها، تنوع در ساختار را شاهد بوده ایم. اما این تحقیق توصیههای جدیدی برای ساخت مسابقات مبتنی بر بازیهای محلی دارد. در این تحقیق سعی شده است با رویکرد کیفی و مطالعه موردی مسابقات رادیویی مورد بررسی قرار گیرند. تحلیل محتوای نمونههایی از مسابقات رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران و مصاحبه با برنامه سازان و تهیه کنندگان مسابقه های رادیویی و تحلیل محتوای برخی از بازی های سنتی و بومی ـ محلی در حوزۀ بازی های کلامی، حرکتی، نمایشی الگوی مناسبی برای تبدیل بازیهای سنتی به مسابقه رادیویی مطرح میکند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اگرچه در نگاه اول بازیهای سنتی کلامی با ساختار مسابقات رادیویی هماهنگی بیشتری دارند؛ اما حتی بازیهای حرکتی و حسی هم با استفاده از ظرفیتهای نمایشهای رادیویی و رادیو نما میتوانند در طراحی مسابقات جدید استفاده شوند.
طاهره جولانی؛ محمدرضا پهلوان نژاد؛ حسن خجسته باقرزاده
چکیده
در این پژوهش، کارکرد نشانهشناسی لایهای بهمثابۀ روش تحلیل متن در پی.اس.ای.های شبکۀ رادیویی سلامت مورد بررسی قرار میگیرد تا لایههای نشانهای موجود در این قالب مهم و نو برنامهسازی رادیو و سازوکار و ارتباط لایهها و رمزگان تشکیلدهندۀ آنها مشخص شود. در پژوهش پیشرو پنج پی.اس.ای. از مجموع ده پی.اس.ای. پخششده در نیمۀ اول سال ...
بیشتر
در این پژوهش، کارکرد نشانهشناسی لایهای بهمثابۀ روش تحلیل متن در پی.اس.ای.های شبکۀ رادیویی سلامت مورد بررسی قرار میگیرد تا لایههای نشانهای موجود در این قالب مهم و نو برنامهسازی رادیو و سازوکار و ارتباط لایهها و رمزگان تشکیلدهندۀ آنها مشخص شود. در پژوهش پیشرو پنج پی.اس.ای. از مجموع ده پی.اس.ای. پخششده در نیمۀ اول سال 91 به روش نمونهگیری هدفمند به پیشنهاد مشاور شبکه که به یک پی.اس.ای. پیش نمونه نزدیکتر بودند، انتخاب شدند و لایههای نشانهای آنها براساس طرحی از فرزان سجودی و با توجه به رمزگان بکاررفته در آنها مورد بررسی قرار میگیرند؛ سپس لایههای نشانهای شکلگرفته براساس رمزگان زبانی و غیرزبانی آنها بررسی میشوند. رمزگان و نشانههای زبانی، غیرزبانی و همچنین عناصر پیرازبانی و روش رمزگشایی آنها در متون رادیویی تابعی از لایههای رسانه (شنیداری)، عنوان (شبکه، گروه و...)، پیام (موضوع، مضمون، پیام)، قالب (پی.اس.ای، برنامۀ تعاملی، مسابقه و جنگ، خبر و...)، نوع برنامه (زنده یا تولیدی)، مدتزمان ارائه (کوتاه یا بلند)، زمان پخش برنامه (صبحگاهی، ظهرگاهی و...) و مخاطب آن متن است. رمزگان غیرزبانی شامل موسیقی و افکت و عناصر پیرازبانی حول محور رمزگان زبانی انتخاب میشوند و رمزگان زبانی خود تابعی از زیرلایهای به نام پیام است که زیرمجموعۀ لایه موضوع است. رمزگان زبانی رمزگان گرداننده و لایۀ پیام، در این قالب برنامه، لایهگرداننده نامیده میشوند. موسیقی بهعنوان اصلیترین نشانه در عوامل غیرزبانی، در قالب آگهیهای خدمات عمومی بهندرت نقش تداعیگری دارد و عموماً بهعنوان موسیقی فاصله و جزء رنگآمیز صوتی کاربرد دارد.
حمید طلایی؛ ویدا همراز
دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، ، صفحه 53-62
چکیده
امروز رادیو در کنار سایر رسانههای دیداری، مکتوب و آنلاین ایفای نقش میکند. رسانههای دیگر جذابیتهای بصری خاص خود را برای جذب کودکان دارند اما این پرسش مطرح میشود که آیا رادیو میتواند در دوران کنونی مخاطب کودک را جذب کند؟ و شیوههای جذب مخاطب کودک برای رادیو در عرصه حضور دیگر رسانهها چیست؟
این تحقیق با هدف بررسی موقعیت رادیو ...
بیشتر
امروز رادیو در کنار سایر رسانههای دیداری، مکتوب و آنلاین ایفای نقش میکند. رسانههای دیگر جذابیتهای بصری خاص خود را برای جذب کودکان دارند اما این پرسش مطرح میشود که آیا رادیو میتواند در دوران کنونی مخاطب کودک را جذب کند؟ و شیوههای جذب مخاطب کودک برای رادیو در عرصه حضور دیگر رسانهها چیست؟
این تحقیق با هدف بررسی موقعیت رادیو در ایران برای جذب مخاطب کودک صورت گرفته است و با بررسی ویژگیهای روانشناختی کودک و ظرفیتهای رادیو، این نتیجه به دست آمد: در زمینه آموزش، رادیو میتواند با استفاده از ظرفیتهایی که دارد و با توجه به ویژگیهای کودکان، مخاطب کودک را در ایران جذب کند؛ البته به شرط آنکه این کارکرد در تولید برنامههای رادیویی درست به کار گرفته شود.
بابک سهامی؛ مهدخت بروجردی علوی
دوره 5، شماره 9 ، مهر 1388، ، صفحه 123-148
چکیده
از مهمترین وظایف مدیر سازمان، شناخت عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان و ایجاد زمینههای بهبود عملکرد است. هدف این مقاله، بررسی و تبیین عوامل مؤثر بر عملکرد برنامهسازان رادیوست. در ابتدا، شاخصهای مهم در عملکرد برنامهسازان، براساس شاخصهای بینالمللی حاکم تعریف شده، سپس اهمیت آنها از دید برنامهسازان رادیو، شامل تهیهکنندگان ...
بیشتر
از مهمترین وظایف مدیر سازمان، شناخت عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان و ایجاد زمینههای بهبود عملکرد است. هدف این مقاله، بررسی و تبیین عوامل مؤثر بر عملکرد برنامهسازان رادیوست. در ابتدا، شاخصهای مهم در عملکرد برنامهسازان، براساس شاخصهای بینالمللی حاکم تعریف شده، سپس اهمیت آنها از دید برنامهسازان رادیو، شامل تهیهکنندگان و سردبیران، سنجیده شده است. عملکرد، براساس نظر اکثر نظریهپردازان مدیریت منابع انسانی، تابع مشترک انگیزش و توانایی و ادراک وظیفه است.
روش بهکاررفته در این تحقیق، پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامة حضوری است و به علت محدودیت جامعة آماری، تهیهکنندگان و سردبیران شاغل در معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران در آذر 1387 جامعه آماری را تشکیل دادند. خلاصة نتایج تحقیق بدین صورت است:
عوامل بهداشتی انگیزش: از نظر برنامهسازان، خطمشی محیط با اهمیتترین عامل، در بین عوامل بهداشتی انگیزش بوده است، سپس امنیت شغلی و حقوق و دستمزد دریافتی در قبال کار و ارتباطات در محیط کار.
عوامل ذهنی انگیزش: از نظر برنامهسازان شناخت و قدردانی، بااهمیتترین عامل در بین عوامل ذهنی بوده است. در اولویت بعد، انگیزش پیشرفت و توسعة شغلی قرار دارد.
به نظر برنامهسازان، شاخصهای توانایی و دانش و مهارت و علاقهمندیها، برای موفقیت حرفهای در برنامهسازی رادیویی، به ترتیب اهمیت بدین شرحاند:
توانایی: ابتکار و مرتبسازی و چینش اطلاعات و تجسم؛
دانش: تولید و پردازش برنامههای رادیویی، موسیقی، هنر، ارتباطات، ادبیات؛
مهارت: فضاسازی و خلق موقعیت در برنامة رادیویی و ادراک خواندن و نظارت و نویسندگی؛
علاقهمندیها: کارهای هنرمندانه و لطیف، کارهای مهم و تأثیرگذار حرفهای، اجتماعیبودن، کارهای مفهومی و نظری؛
ادراک نفش: از نظر برنامهسازان، محیط اجتماعی، مؤثرترین عامل در انتخاب و ساخت محتوای برنامه بوده است، سپس افکار و درونیات برنامهساز و سیاستهای سازمان رسانه.