شبنم نعمنی آردی؛ حسین اردلانی؛ ابوالفضل داودی رکن آبادی
چکیده
نظریۀ شبیهسازی واقعیت بودریار در تبلیغات تلویزیونی، شبیهسازی از نوع سوم است. از واقعیت، فقط علائم و نشانهها باقی مانده و تصویر در حال پنهان کردنِ عدم وجود واقعیت در آنهاست. این پژوهش، درصدد است با مروری بر فلسفۀ بودریار و خوانش مفهوم وانموده، به این سؤال، پاسخ دهد که مفهوم وانموده در آگهیهای تلویزیون ایران چه نقشی دارد؟ ...
بیشتر
نظریۀ شبیهسازی واقعیت بودریار در تبلیغات تلویزیونی، شبیهسازی از نوع سوم است. از واقعیت، فقط علائم و نشانهها باقی مانده و تصویر در حال پنهان کردنِ عدم وجود واقعیت در آنهاست. این پژوهش، درصدد است با مروری بر فلسفۀ بودریار و خوانش مفهوم وانموده، به این سؤال، پاسخ دهد که مفهوم وانموده در آگهیهای تلویزیون ایران چه نقشی دارد؟ تبلیغات باید بتواند برای ساخت وانموده، حداکثر توانایی شبیهسازی را با کاربرد نشانهها و علائم واقعیت در تصاویر ایجاد کند و یک حادواقعیت بسازد که خط مابین خیال و واقعیت را مخدوش و مبهم کند. براساس آنچه بودریار از تصاویر وانمودگی بیان میکند، تیزرها و آگهیهای بازرگانی تلویزیون، یکی از واقعیتهای ساختگی و تصاویری در حال وانمود کردن به واقعیت است. در اصل با این روش، فقدان واقعیت را در تصاویر پنهان میکنند. هدف تحقیق، مشخص کردن ساختار یک وانمودۀ قدرتمند در آگهیها و تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون ایران است. روش تحقیق از منظر هدف، کاربردی و روش گردآوری اطلاعات، ترکیبی از اسنادی، کتابخانهای منابع معتبر اینترنتی، توصیف، تبیین، مشاهده و بازبینی آگهیهای بازرگانی تلویزیون ایران است. روش تحلیل یافتهها نیز توصیفی- تحلیلی است. در ابتدا، مفهوم وانمودۀ بودریار، توصیف میشود و با توجه به مؤلفههای استراتژیک و مهمی که بودریار در تبلیغات بیان میکند، مواردی از تبلیغات تلویزیون ایران بهصورت تصادفی انتخاب و تحلیل میشوند.
فرح غنی زاده سیدلر؛ ویدا همراز
دوره 9، شماره 21 ، دی 1392، ، صفحه 43-72
چکیده
امروزه استعمال دخانیات یکی از مسائل مهم اجتماعی است. براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی، سالیانه بیش از 5 میلیون نفر در جهان و 40 هزار نفر در ایران در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست میدهند. همچنین، مصرف دخانیات در ایران روزانه چیزی معادل 50 میلیارد ریال هزینه در بر دارد. لذا، تحقیق ...
بیشتر
امروزه استعمال دخانیات یکی از مسائل مهم اجتماعی است. براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی، سالیانه بیش از 5 میلیون نفر در جهان و 40 هزار نفر در ایران در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست میدهند. همچنین، مصرف دخانیات در ایران روزانه چیزی معادل 50 میلیارد ریال هزینه در بر دارد. لذا، تحقیق درباره استعمال دخانیات و آثار سوء آن و راههای پیشگیری و مبارزه با آن ضروری به نظر میرسد. یکی از راههای پیشگیری و مبارزه با این پدیده، افزایش آگاهی مردم از نتایج زیانبار استعمال دخانیات، به وسیله تبلیغات تلویزیونی است. این پژوهش با استفاده از روش مصاحبه عمیق، به نظرات 13 نفر از کارشناسان در خصوص افزایش آگاهی مخاطبان، ساخت برنامهها و تبلیغات تلویزیونی و نقاط قوت و ضعف تبلیغات ساخته و پخششده در این زمینه، میپردازد. نتایج حاصل از این مصاحبهها، لزوم توجّه ویژه برنامهسازان و تهیهکنندگان به تولید برنامهها و تبلیغات مرتبط، همچنین تعامل بیشتر دستگاهها به خصوص وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را نشان میدهد.
محمدقلی میناوند؛ حمید رضا چراغپور
دوره 9، شماره 21 ، دی 1392، ، صفحه 73-90
چکیده
امروزه استعمال دخانیات یکی از مسائل مهم اجتماعی است. براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی، سالیانه بیش از 5 میلیون نفر در جهان و 40 هزار نفر در ایران در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست میدهند. همچنین، مصرف دخانیات در ایران روزانه چیزی معادل 50 میلیارد ریال هزینه در بر دارد. لذا، تحقیق ...
بیشتر
امروزه استعمال دخانیات یکی از مسائل مهم اجتماعی است. براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی، سالیانه بیش از 5 میلیون نفر در جهان و 40 هزار نفر در ایران در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست میدهند. همچنین، مصرف دخانیات در ایران روزانه چیزی معادل 50 میلیارد ریال هزینه در بر دارد. لذا، تحقیق درباره استعمال دخانیات و آثار سوء آن و راههای پیشگیری و مبارزه با آن ضروری به نظر میرسد. یکی از راههای پیشگیری و مبارزه با این پدیده، افزایش آگاهی مردم از نتایج زیانبار استعمال دخانیات، به وسیله تبلیغات تلویزیونی است. این پژوهش با استفاده از روش مصاحبه عمیق، به نظرات 13 نفر از کارشناسان در خصوص افزایش آگاهی مخاطبان، ساخت برنامهها و تبلیغات تلویزیونی و نقاط قوت و ضعف تبلیغات ساخته و پخششده در این زمینه، میپردازد. نتایج حاصل از این مصاحبهها، لزوم توجّه ویژه برنامهسازان و تهیهکنندگان به تولید برنامهها و تبلیغات مرتبط، همچنین تعامل بیشتر دستگاهها به خصوص وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را نشان میدهد.