مطالعه شیوه‌های خلق شخصیت‌های باورپذیر در متون نمایشی رادیو

سهیلا باقری شریف آبادی؛ مجید شریف خدایی؛ محمد اخگری

دوره 12، شماره 28 ، اسفند 1397، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22085/javm.2019.83876

چکیده
  شخصیت پایه و اساس زندگی، درام و نمایشنامه است و ارائه موضوعات در قالب نمایش و با طراحی شخصیت‌های باورپذیر می‌تواند در ارائه مفهوم به مخاطب مؤثرتر عمل کند. چون رادیو، رسانه‌ای است تخیل‌پذیر و قدرت تأثیر و نفوذش از این رهگذر بیشتر و سریع‌تر از سایر رسانه‌هاست، این پژوهش به مطالعه و تبیین قواعدی ویژه جهت باورپذیری شخصیت که متناسب ...  بیشتر

روایت در بازیهای دیجیتال، نقش‌آفرینی و تاثیر آنها بر پویانمایی های بلند سینمایی

سعید چمنی؛ مقداد مهرابی

دوره 14، شماره 35 ، آذر 1399، ، صفحه 1-29

https://doi.org/10.22085/javm.2020.243511.1570

چکیده
  این پژوهش، به تحلیل روایت در بازی‌های دیجیتال، نقش‌آفرینی و تأثیر آن‌ها بر پویانمایی‌های بلند سینمایی می‌پردازد. بازی‌های دیجیتال اولیه ازلحاظ عناصر ساختاری وام‌دار سینما بودند، اما در دو دهۀ اخیر، شکل روایی بازی‌های ژانر نقش‌آفرینی که مبتنی بر داستان است، به‌سرعت بر سینمای دیجیتال تأثیر گذاشته است. سینماگرانِ پیش‌رو نظیر ...  بیشتر

اعتبارسنجی اثر سوم‌شخص بر بینندگان سیمای جمهوری اسلامی ( نگرش والدین تهرانی به برنامه‌های تلویزیونی)

فروغ قوهستانی؛ امیدعلی مسعودی

دوره 15، شماره 38 ، شهریور 1400، ، صفحه 5-34

https://doi.org/10.22085/javm.2021.278819.1725

چکیده
  تلویزیون، در جهان امروز، بر نگرش‌، گرایش‌ و رفتارهای انسان‌ها تأثیری غیرقابل‌انکار دارد. به‌علاوه، همۀ ما، باورها و ادراکاتی دربارۀ میزان تأثیرپذیری خود و دیگران از تلویزیون داریم. یکی از نکات مهم دربارۀ این ادراکات، این است که ما میزان تأثیرپذیری خودمان از تلویزیون را با میزان تأثیرپذیری دیگران از آن مقایسه می‌کنیم و در چنین ...  بیشتر

در میانه اسکروتن و لوپس (تمهیدی برای رویکردی نشانه‌شناسانه درعکاسی)

محدثه مرجانی؛ علی اصغر فهیمی فر

دوره 16، شماره 43 ، مهر 1401، ، صفحه 5-34

https://doi.org/10.22085/javm.2022.291623.1774

چکیده
  راجر اسکروتن، فیلسوف بریتانیایی، نقش مؤثری در بسط زیبایی‌شناسی تحلیلی داشته‌است. وی علاوه بر حوزه‌های نظری، به بحث فلسفی پیرامون شاخه‌های هنری نیز پرداخته است. یکی از مهم‌ترین مباحث این حوزه، مربوط به مقاله عکاسی و بازنمایی می‌باشد، که واکنش‌های بسیاری را بدنبال داشته و یکی از بهترین‌ واکنش­ها، ‌ اثر مک‌آیور لوپس است. این ...  بیشتر

مفهوم پردازی نظری ابتسام در ادبیات عرفانی برای طراحی طنز رسانه‌ای

محمد اخگری

دوره 16، شماره 41 ، فروردین 1401، ، صفحه 5-26

https://doi.org/10.22085/javm.2022.328552.1903

چکیده
  شادی از جمله موضوعاتی است که در عرفان نظری و عملی بدان پرداخته شده و با مفاهیمی همچون فرح، سرور، تبسم، وجد، سماع و بهجت وجوه مختلف آن تعریف شده و در ادبیات تعلیمی به لحاظ هنری مصداق‌های کاربردی آن در قالب طنز قابل مطالعه است. ابتسام به معنای لبخند زدن یا شکرخند از کلام ابن سینا در کتاب اشارات و تنبیهات اخذ شده، که با مطالعۀ مفاهیم فرح، ...  بیشتر

بازکاوی فرهنگ سلبریتی‌گری و تعامل رسانه ملی با چهره‌ها

عبدالکریم خیامی؛ علی اسکندری؛ مرضیه خلقتی

دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1398، ، صفحه 7-33

https://doi.org/10.22085/javm.2019.169560.1241

چکیده
  سلبریتی‌ها از جملة منابعی هستند که رسانه‌ها با هدف جذب مخاطب و سودآوری به آن‌ها متوسل می‌شوند و آن‌ها نیز با هدف بیشتر دیده شدن و کسب درآمد در رسانه‌ها حاضر می‌گردند. پس می‌توان یک ارتباط دوسویه را متصور شد که هرکدام از دو سوی این طیف درصدد دستیابی به اهدافی هستند. اما در این مواجهه، گاه مشکلات و مسائلی به وقوع می‌پیوندد که هزینه‌هایی ...  بیشتر

«تحلیل روایت پویانمایی تلویزیونی با تأکید بر زیبایی‌شناسی ساختار عناصر بصری؛ مطالعه موردی فیلم قاصدک»

ناهید سعادت سیرت؛ محمد مهدی فرقانی

دوره 13، شماره 31 ، آذر 1398، ، صفحه 7-33

https://doi.org/10.22085/javm.2019.202361.1402

چکیده
  فیلم‌های پویانمایی به مثابه رسانه، از تمهیدات گوناگون برای انتقال پیام به مخاطبان خود استفاده می‌کند. روایت و روایت‌گری عامل مهمی در شکل‌دهی پویانمایی‌ها است. روایت‌ها، عموماً بیانگر گونه‌ای نگرش به جهان و چگونگی ادراک آن به شمار می‌روند. بخشی عظیمی از محبوبیت فیلم های داستانی از روایت های آنها کسب می‌شود؛ روایت ها به برنامه‌سازان ...  بیشتر

واکاوی فرایند نشانگی ابژه در توسعه درام مجموعه‌های تلویزیونی (مورد کاوی: مجموعه‌های خانۀ سبز و تئوری بیگ‌بنگ)

پویا رئیسی؛ مسعود نقاش‌زاده؛ رامتین شهبازی

دوره 14، شماره 33 ، خرداد 1399، ، صفحه 7-32

https://doi.org/10.22085/javm.2020.209790.1447

چکیده
  پژوهش پیش‌رو به تحلیل فرایند نشانگی ابژه در مجموعه‌های تلویزیونی می‌پردازد و با هدف شناخت ظرفیت نشانه شدن ابژه‌ها و نقشی که در توسعۀ درام ایفاء می‌کنند؛ مجموعه‌های تلویزیونی خانۀ سبز و تئوری بیگ‌‌بنگ را مورد خوانش قرار می‌دهد. آثاری که بخش عمدۀ روایت‌پردازی در آنها مبتنی بر مکانی ثابت است و ساختارشان در طول قسمت‌ها، فصل‌ها ...  بیشتر

راهکارهای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانه‌ای کشور با تأکید بر شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان

حسن خجسته باقرزاده؛ سیاوش صلواتیان؛ محسن فینی زاده بیدگلی

دوره 13، شماره 32 ، اسفند 1398، ، صفحه 7-32

https://doi.org/10.22085/jrtv.2017.79243.1060

چکیده
  سپهر رسانه‌ای به‌عنوان فضایی متنوع و متکثر از رسانه در حقیقت فضایی رقابتی بین رسانه‌ها است که هر رسانه سعی می‌کند از راههای مختلف جایگاه خود را ارتقاء بدهد، این پژوهش بر آن است که ضمن شناسایی جایگاه رسانۀ ملی به‌عنوان رسانۀ جمهوری اسلامی ایران در سپهر رسانه‌ای کشور، راههای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانه‌ای کشور با تأکید ...  بیشتر

چالش های نظری در گذار از رسانه های سنتی به رسانه‌های نوین؛ ترندسازی توئیتری در برابر برجسته سازی تلویزیونی

محمدعلی حکیم آرا؛ محمدحسین ساعی؛ امیرحسین ناطقی

دوره 14، شماره 34 ، شهریور 1399، ، صفحه 7-34

https://doi.org/10.22085/javm.2020.207870.1434

چکیده
  با نظر به دگرگونی شگرف در حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات، ویژگی اساسی انقلاب رسانه‌ای درآمیختگی دو مفهوم دیجیتالی و تعاملی شدن خلاصه شده است. این دو در کنار هم سبب دگرگونی در قلمرو ارتباطات رسانه‌ای گشته و سبب می ‏شود برخی نظریه‌های سنتی همچون برجسته‌سازی، مندرج در پارادایم مسلط بر وسایل ارتباط ‌جمعی که یکسویی و مخاطب انبوه را ...  بیشتر

تاریخ نگاری تصویری: گفتمان «فیلم گردآوری» از مواد مستند آرشیوی

احمد ضابطی جهرمی

دوره 11، شماره 26 ، خرداد 1394، ، صفحه 9-33

https://doi.org/10.22085/jrtv.2015.38549

چکیده
  پیش از اختراع سینما و تلویزیون تنها راه آگاهی مردم از تاریخ، گوش دادن به روایات شفاهی یا خواندن متون مکتوب تاریخی بود- خواندن نوشته نیز به سواد نیاز داشت. اما این دو رسانه، امکان دیگری با خود آوردند: تماشای تصاویر متحرکی که به‌مثابه «بازنمایی زنده تاریخ»یا روایت تصویری زندگی گذشته بود. تاریخ‌نگاران در نیمه دوم قرن بیستم سرانجام ...  بیشتر

شناخت رابطه میزانسن و تدوین در روایت فیلم داستانی.

احمد ضابطی جهرمی؛ مجتبی قاسمی

دوره 10، شماره 25 ، دی 1393، ، صفحه 9-32

چکیده
  در سینمای‌کلاسیک‌داستانی، تنها از تعامل منطقی و متناسب بین عناصر میزانسن و تدوین است که روایت فیلمیک مؤثری حاصل می‌شود. هر دو عنصر همزمان و در نسبتی با هم در نمایاندن کنش فیلمنامه فعالند اما گاه کنش در قالب ظرفیت‌های روایتی میزانسن و گاه ظرفیت‌های روایتی تدوین مؤثرتر‌جلوه می‌کند. این عناصر نه در مقابل هم، که در کنار هم و بلکه در ...  بیشتر

اقتباس رادیویی از داستان های منثور عرفانی برای نمایش نامه رادیویی

سید محمد مهدی موسوی مهر؛ مجید شریف خدایی؛ احسان هنرمند نیا

دوره 10، شماره 24 ، مهر 1393، ، صفحه 9-26

چکیده
  برنامه‌های رادیویی با بیان خاص رادیو در قالب‌های مختلف و با هدف فرهنگ‌سازی، آموزش، اطلاع‌رسانی، ایجاد مشارکت اجتماعی، صمیمیت و هم‌ذات‌پنداری با مخاطبان تولید می‌شود. یکی از قالب‌های رایج در دنیای رادیو، نمایش رادیویی است. نمایش، اقتصادی‌ترین وسیله‌ی بیانی ممکن برای تبیین حالت‌ها، تنش‌ها و احساسات و همچنین موشکافی مناسبات ...  بیشتر

طراحی راهبردهای مطلوب برای مدیریت خرده‌فرهنگ‌ها در شبکه استانی سیمای مرکز قزوین

سمیه بابایی؛ اکبر نصراللهی؛ محمدعلی هرمزی زاده

دوره 9، شماره 21 ، دی 1392، ، صفحه 9-42

چکیده
  موضوع این پژوهش، طراحی راهبردهای مطلوب برای مدیریت خرده‌فرهنگ‌ها در شبکه استانی سیمای مرکز قزویناست. اهمیت این موضوع، بیشتر از آن روست که استان قزوین به لحاظ اجتماعی، مرکب از قومیت‌های گوناگون و واجد تنوع فرهنگی بسیار است.مسئله اصلی این تحقیق برنامه‌ریزی راهبردی برای مدیریت خرده‌فرهنگ‌ها از طریق شبکه سیمای استانی قزوین است. ...  بیشتر

بازنمایی ایدئولوژی انقلاب اسلامی در روزنامه واشنگتن‌پست: مطالعه سال‌های 1980 و 2010 میلادی

محسن گودرزی؛ سیدمحمد مهدی زاده

دوره 9، شماره 20 ، مهر 1392، ، صفحه 9-42

چکیده
  انقلاب اسلامی به جهت نوع ایدئولوژی سازنده آن و نیز ساختار سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه مورد توجّه بسیاری از اندیشمندان و صاحب‌نظران بوده است. این مقاله به یکی از مهم‌ترین مسائل روز مرتبط با ایدئولوژی انقلاب اسلامی (اسلام شیعی) یعنی بازنمایی رسانه‌ای آن می‌پردازد. به همین منظور یکی از تأثیرگذارترین رسانه‌های چاپی آمریکا، تحلیل گفتمان ...  بیشتر

آیین‌سازی در سینمای هالیوود

صبا خسروی؛ سید محسن بنی هاشمی

دوره 7، شماره 16 ، تیر 1390، ، صفحه 9-41

چکیده
  در این مقاله مفهوم آیین در فیلم سینمایی آواتار(2010) بررسی شده‌است. چارچوب نظری این پژوهش براساس نظریه‌های: 1) ارتباطات آیینی رودنبولر[1]، 2) نماد/ فرهنگ‌گرایی گیرتز، 3) سینمای غالب هالیوود و 4) جهانی‌سازی رونالد رابرتسون است. پرسش اصلی این است که آیین در آواتار به چه معنا و خصلت‌های بین‌فرهنگی آن کدام است. برای تحلیل داده‌ها از روش نشانه‌شناختی ...  بیشتر

نقش اینترنت به‌عنوان رسانه‌ا‌ی مجازی در مدیریت بحران اجتماعی

حسن خجسته؛ وحید آقا محسنی

دوره 7، شماره 15 ، فروردین 1390، ، صفحه 9-31

چکیده
  بحران‌های گوناگون جزء جدایی ناپذیر زندگی بشر امروزه شده است. با توجه به نقش گسترده رسانه‌ها در ابعاد مختلف زندگی بشر و رشد روز افزون استفاده از اینترنت و فضای مجازی، شناسایی نقش این رسانه‌های نوین (رسانه‌های مجازی) در مدیریت بحران‌های اجتماعی ضروری است. در این پزوهش به منظور رسیدن به اهداف، به بررسی آثار و نظرات افراد صاحب نظر حوزه‌های ...  بیشتر

سیاست ـ سرگرمی در شبکه ماهواره‌ای «من و تو» تحلیل گفتمان انتقادی پنج فیلم مستند

فرزانه نزاکتی رضاپور؛ مصطفی اسدزاده

دوره 13، شماره 29 ، خرداد 1398، ، صفحه 9-30

https://doi.org/10.22085/javm.2019.88638

چکیده
  سیاست ـ سرگرمی را می‌توان نوع جدیدی از ارتباطات سیاسی به شمار آورد که در قالب‌هایی مانند طنز سیاسی، فیلم مستند و نمایش تلویزیونی نمود می‌یابد. در این مقاله، به تحلیل نمونه‌هایی از سیاست - سرگرمی در شبکۀ ماهواره‌ای «من و تو» پرداخته‌ایم. بدین منظور، پنج فیلم مستند این شبکه («از تهران تا قاهره»، «37 روز»، «رضاشاه»، ...  بیشتر

شیوه‌های مناسب تولید برنامه‌های آموزشی رادیو با تکیه‌بر سبک یادگیری «V.A.K»

ویدا همراز؛ سهیلا رمیم

دوره 14، شماره 36 ، اسفند 1399، ، صفحه 9-32

https://doi.org/10.22085/javm.2020.190379.1348

چکیده
  امروزه رسانه‌ها بنا بر نیاز مخاطب کارکردهای مختلف، بخشی از تولیدهای رسانه‌ای در جهت آموزش موازی یا آموزش دائمی بکار گرفته شده‌اند. پیام این رسانه‌ها با کمک حواس مختلف درک می‌شود. اما این حواس در یادگیری انسان نقش مساوی و یکسان ندارند و همچنین هر انسانی شیوۀ یادگیری متفاوت دارد. این مقاله با توجه به نقش رسانه‌های شنیداری به‌خصوص ...  بیشتر

طراحی چارچوب تحلیل اثر محتوای برنامه های رسانه ملی بر فرهنگ مصرف

مجید محمد زمانی؛ شهلا باقری میاب؛ سید مجتبی امامی

دوره 15، شماره 37 ، خرداد 1400، ، صفحه 9-40

https://doi.org/10.22085/javm.2021.256335.1641

چکیده
  رسانه ملی به عنوان رسانه‌ای پرمخاطب، تاثیراتی گسترده بر فرهنگ مصرف مخاطبین خود دارد. از این رو لازم است طی فرایندی تاثیرات محتمل تولیدات این رسانه، پیش از تولید مورد شناسایی قرار گرفته و اقدامات مقتضی در جهت کنترل و کاهش تاثیرات نامطلوب و تقویت تاثیرات مطلوب صورت گیرد که به این فرایند، اثرسنجی گفته می شود. به منظور اثرسنجی محتوای ...  بیشتر

آیا جوانان و نوجوانان از سبک گفتار محاوره ای رضایت دارند؟

نرجس السادات صالحی؛ محمدعلی هرمزی زاده

دوره 6، شماره 13 ، مهر 1389، ، صفحه 10-31

چکیده
  رادیو رسانه ای شنیداری است و در این میان  بی تردید گفتار نقش بسیار مهمی ایفا می کند. از طرفی شبکه های مختلف رادیویی با توجه به داشتن مخاطبان خاص خود به شیوه های مختلف سعی در جذب و نگهداری این مخاطبان دارند. هر شبکه رادیویی برای آنکه جاذبه و تنوع پیام هایش حفظ شود آن را در پوشش برنامه های مختلف تنظیم و طراحی می کند و چون هر برنامه مشخصاتی ...  بیشتر