1. نقش تلویزیون در پیشگیری از ارتکاب جرائم (مطالعه موردی شهر بندرعباس)

مجید سعادتی؛ وحید کمالی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 بهمن 1398

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2019.69663.1021

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی نقش رسانه تلویزیون و راهکارهای تقویت نقش آفرینی آن در پیشگیری از وقوع جرم در شهر بندرعباس و برای پاسخ به این سوال انجام شده است که چگونه رسانه های جمعی می توانند در پیشگیری از وقوع جرائم در این شهر اثرگذار باشند.برای پاسخ به این سوال از روش دلفی برای گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است. تعداد 42 نفر از ...  بیشتر

2. حوزه مُجاز و بهینه تربیت اسلامی امت توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

حجت سلیم؛ ناصر باهنر؛ جواد طباخی ممقانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 مرداد 1399

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.200684.1404

چکیده
  حرکت در جهت رشد و تربیت انسان‌ها اصلی‌ترین ویژگی یک رسانه دینی است و کارکرد تأسیسی رسانه‌های سنتی دینی، ارشادی و هدایتی بوده است. پویایی هر نظام تربیتی در این است که بتواند خود را در قالب‌های جدید متناسب با شرایط روز تعریف کرده و بازتولید کند. هدف پژوهش حاضر شناسایی حوزه‌ای است که رسانه ملی اولاً از دیدگاه تربیتی مجاز به ورود و فعالیت ...  بیشتر

3. تأثیر زاویۀ دید مستندساز از واقعیت سوژه در مستند رادیویی بر پایۀ نظریه‌های روایت

زهرا محسن زاده؛ ویدا همراز؛ محمد اخگری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 فروردین 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.229546.1526

چکیده
  تجربۀ ارتباط و رویایی انسان با جهان باعث شده داستان بشر در بستر رسانه­های گوناگون گسترش و کاربرد ­یابد. روایت اثر از زاویه دید راوی نیز خیال و اندیشۀ مردم را با خود همراه می کند. مقاله حاضر با هدف بررسی نقش راوی برای رسیدن به قابل­اعتمادترین روایت فردی از واقعیت در مستند رادیویی نگاشته شده که نزدیکترین گونه‌ رسانه‌ای به رویداد ...  بیشتر

4. تحلیل نشانه-معناشناختی مکان و فضا در سریال‌های تلویزیونی (مطالعه موردی: سریال خانه سبز)

پویا رئیسی؛ مسعود نقاش زاده؛ رامتین شهبازی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 اردیبهشت 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.237505.1553

چکیده
  امروزه بسیاری از سریال‌های تلویزیونی مکان‌محور، تنها دارای یک لوکیشن اصلی هستند. در برخی از آثار موفق این گونۀ نمایشی، به‌نظر می‌رسد عدم تنوع و تغییر مکان (لوکیشن)، نه تنها مانعی برای روایت‌پردازی و زایش امکانات‌ معنایی مرتبط با مکان نشده، بلکه فرصت‌های تازه‌ای را نیز فراهم آورده است. هدف مقاله حاضر، واکاوی جلوه‌های استحالۀ ...  بیشتر

5. صداوسیما؛ شرایط و زمینه های تبیین سازمانی کاریزماتیک

آسیه زارعی؛ محمد علی سرلک؛ عبدالعلی علی عسکری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 خرداد 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.284760.1739

چکیده
  هدف مقاله حاضر طراحی مدل سازمان کاریزماتیک برای سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا، با توجه به شرایط علی، عوامل زمینه ای و مداخله‌گرهای موجود است. با تمرکز بر مبانی نظری مدیریت کاریزماتیک سازمانی، به این سوالات پاسخ داده می‌شود که چطور یک سازمان رسانه ای می تواند از خود چهره ای کاریزماتیک ارائه دهد که باعث تمایز سازمان در مولفه های اصلی سازمانی ...  بیشتر

6. تفاوت‌های شکلی و معنایی در پوشش زنان مجری شبکه‌های سیما در تلویزیون و اینستاگرام

بهناز جلالی پور؛ عبدالله بیچرانلو؛ سیده راضیه یاسینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.272130.1701

چکیده
  در میان شبکه‌های اجتماعی، محتواهای تولیدشده در اینستاگرام که یک شبکة تصویرمحور است، بیشترین تمرکز را بر نمایش زندگی روزمره دارد اما با افزایش دانش و مهارتهای کاربران، این شبکة اجتماعی به عنوان یک رسانه برای انعکاس فعالیت‌های حرفه‌ای برخی کاربران نیز استفاده میشود که مجریان تلویزیونی از آن جمله هستند. این تحقیق با استفاده از روش ...  بیشتر

7. روش‌های اقناع مخاطب در سریال های تلوزیونی

امیدعلی مسعودی؛ فاطمه سیروس

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.273231.1706

چکیده
  هدف این پژوهش شناخت روش‌های اقناع مخاطب در سریال‌های تلویزیونی است. موردمطالعه آن سریال خارجی چرنوبیل است. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی سیستماتیک انسِلم اشترا وس، سریال چرنوبیل مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته است. یافته‌های تحقیق نشان داد:با توجه به اینکه فیلم و سریال اثر هنری نیز محسوب می‌شود، جذابیت تصویری، ...  بیشتر

رسانه
8. راهبردها و پیامدهای مدیریت خلاقیت با رویکرد سرمایه اجتماعی در مراکز استانی(صداوسیمای محلی اصفهان)

شیرین تبریزی؛ فائزه تقی پور؛ سعید شریفی؛ حمید دوازده امامی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.276691.1718

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردها و پیامدهای مدیریت خلاقیت با رویکرد سرمایه اجتماعی در صداوسیما و در چارچوب سنت پژوهش کیفی با استفاده از تحلیل محتوای مصاحبه انجام گردید. بر مبنای تکنیک اشباع نظری از تعداد 13 نفر از صاحب‌نظران حوزه موردمطالعه با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند ملاک محور مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. برای سنجش ...  بیشتر

9. مصرف هنر در عصر شبکه‌های اجتماعی

امیررضا مافی شیراز؛ بیژن عبدالکریمی؛ علی مرادخانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.287833.1749

چکیده
  با ظهور رسانه‌های جدید، مصرف نه تنها در جهت تأمین‌ نیاز، استفاده و استعمال، بلکه به‌عنوان پدیده‌ای معرفت‌شناختی اهمیت یافت. در دوران معاصر و پس از ظهور رسانه‌ها و آشکارگی تفاوت طبقات و اطلاع از زیست دیگری، مصرف به‌عنوان پدیده‌ای نشانه‌شناختی در جهت تأمین نیاز هویتی-معرفتی افراد نقش ایفا کرد. در عصر شبکه‌های اجتماعی، این نقش‌آفرینی ...  بیشتر

تلویزیون
10. اعتبارسنجی اثر سوم‌شخص بربینندگان سیمای جمهوری اسلامی

امیدعلی مسعودی؛ فروغ قوهستانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.278819.1725

چکیده
  در جهان امروزی، تلویزیون بر نگرش‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای ما تأثیری انکار ناشدنی دارد. همچنین همه ما باورها و ادراکاتی درباره میزان تأثیرپذیری خودمان و دیگران از تلویزیون داریم. یکی ازنکات مهم درباره این ادراکات آن است که درزمان شکل گیری ، ما میزان تاثیرپذیری خودمان از تلویزیون را با میزان تاثیرپذیری دیگران از آن مقایسه می‌کنیم. ...  بیشتر

رادیو
11. شبکه‌های استانی صدا و سیما و راهبردهای بازنمایی فرهنگ مردم؛ از معرفی عناصر تا نقد اجتماعی در «رادیو اردبیل»

محمدباقر سپهری؛ سیدحسن آذری ( نویسنده مسئول)

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 مرداد 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.270917.1696

چکیده
  با توجه به ماهیت و سیاستگذاری‌‌های حاکم بر شبکه‌های استانی سازمان صدا و سیما طبیعی است که فرهنگ مردم در سیاست‌های بازنمایی آنها، جایگاه برجسته‌ای داشته باشد. هدف اصلی این تحقیق، شناخت نحوه بازنمایی فرهنگ مردم در شبکه‌‌های استانی است که با مطالعه موردی یکی از برنامه‌‌های شاخص رادیو اردبیل صورت گرفته است. بدین منظور با استفاده ...  بیشتر