نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه تصویر متحرک، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
2 کارشناسی ارشد تصویر متحرک، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر تهران، ایران.
چکیده
در سالهای اخیر، بینامتنیت نه تنها در ادبیات؛ که بهعنوان رویکردی در نقد و مطالعات تطبیقی آثار هنری کاربرد زیادی یافته است. نظریه بینامتنیت ژرار ژنت به عنوان زیرمجموعهای از فرامتنیت؛ راجع ارتباط هر متن(اثر هنری) و برگرفتگی آن از متون(آثار) پیش از خود و خوانش این ارتباط است. این پژوهش بر آنست تا به این سوال پاسخ دهد که چگونه میتوان با رویکرد بینامتنی به خوانش آثار هنری (از جمله انیمیشن) دست زد. بدین منظور از روش گردآوری اطلاعات اسنادی و شیوه کار توصیفی و تحلیلی بهره برده شده است. برای پاسخگویی به سؤال تحقیق، ابتدا نظریه بینامتنیت و تفاوتهای نظریهپردازان نسل اول و نسل دوم آن مرور شد. در ادامه، الگوی خوانش انیمیشن باتوجه به اجزای ساختاری یک انیمیشن پیشنهاد شد. مطابق با همین الگو، اجزای مختلف چند اپیزود انتخابی از یک انیمشن سریالی (ریک و مورتی) به عنوان نمونه موردی بررسی شد. ابعاد متفاوت این انیمیشن با توجه به پیشمتنها و عوامل فرامتنی)مولفی، اجتماعی و فرهنگی( مورد بررسی قرارگرفت.
نتایج بهدست آمده از بررسی انیمیشن ریک و مورتی حاکی از وجود بینامتنهای قوی بین این اثر با پیشمتنهای گذشته (فیلمهای قبلی همچون مردان ایکس، مرد چمنزن، مرد آهنی، پارک ژوراسیک و…) است. نتایج همچنین نشانگر آن است که نویسنده این انیمیشن توانسته با ترکیب پیشمتنهای متعدد، ترکیب نو با ارجاعات بیش متنی، پیرامتنی و فرامتنی خلق کند.
همچنین، خوانش بافتاری اثر نشان از جایگذاری آگاهانه نشانههای معنایی نهیلیسم و خداناباوری در شخصیتپردازی و روایتهای این اثر دارد. خوانش مولف اثر نیز حاکی از ارتباط موثر همکاران خالق اثر بر سبک ویژه او است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Function of Intertextuality in Animation Based on Gerard Genette’s Theory A Case Study of Rick and Morty Serial Animation
نویسندگان [English]
- Mohammad reza Hosnaee 1
- Feredeh Alimoradi Dokoohi 2
1 Associate Professor, Department of Animation, Cinema and Theatre Faculty, Tehran University of Arts, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
2 M.A. in Animation, Department of Animation, Cinema and Theatre Faculty, Tehran University of Arts, Tehran, Iran.
چکیده [English]
In recent years, Intertextuality has become widely used as an approach to critique and comparative studies of artistic works and movies alike. Gerard Genette’s Intertextuality Theory, as a subject of the Transtextuality, aims to survey the relationship between each text (piece of art) and its reflection in other relevant texts (other art works) towards reading this relationship. This research seeks to answer the question of how to interact and read artworks (including animation) through an intertextual approach. To this end, collecting documentary information and descriptive and analytical methods have been employed. To answer the research question, first the theory of intertextuality and differences between the first and the second generations were explored. The animation readings framework was proposed with respect to Morty Serial Animation structural components of an animation in the following. In accordance with this reading pattern, various components of several selected episodes of Rick and Morty Serial Animation were examined as a case study. Various dimensions of this animation were studied considering the pretext and factors of social, political, and cultural externalities. The results of the review of Rick and Morty ‘s animation suggest the existence of strong inter-intentions between this work and its predecessors (previous films such as X-Man, Wicker Man, Iron Man, Jurassic Park, etc.). The results also indicate that the author of this animation has been able to create a Paratext, Hypertext and Metatext linkage by means of combining multiple pretexts.
کلیدواژهها [English]
- Gerard Genette
- Intertextuality
- Readings
- Animation
- Rick and Morty