«تحلیل روایت پویانمایی تلویزیونی با تأکید بر زیبایی‌شناسی ساختار عناصر بصری؛ مطالعه موردی فیلم قاصدک»

ناهید سعادت سیرت؛ محمد مهدی فرقانی

دوره 13، شماره 31 ، آذر 1398، صفحه 7-33

https://doi.org/10.22085/javm.2019.202361.1402

چکیده
  فیلم‌های پویانمایی به مثابه رسانه، از تمهیدات گوناگون برای انتقال پیام به مخاطبان خود استفاده می‌کند. روایت و روایت‌گری عامل مهمی در شکل‌دهی پویانمایی‌ها است. روایت‌ها، عموماً بیانگر گونه‌ای نگرش به جهان و چگونگی ادراک آن به شمار می‌روند. بخشی عظیمی از محبوبیت فیلم های داستانی از روایت های آنها کسب می‌شود؛ روایت ها به برنامه‌سازان ...  بیشتر

رابطه میان هویتِ مقاومت و قدرت نرم(مطالعه موردی سینمای فلسطین)

سیدعلی روحانی

دوره 13، شماره 31 ، آذر 1398، صفحه 35-58

https://doi.org/10.22085/javm.2019.197122.1382

چکیده
  مفهوم قدرت نرم در علوم انسانی به منظور توصیف قابلیت برای نفوذ غیرمستقیم بر رفتار سایر مجموعه‌ها از طریق ابزارهایی متفاوت با قدرت سخت بکار می‌رود. در سطح ملی، قدرت نرم، توانایی‌های یک کشور در بکارگیری ابزاری است که بر دیگر رفتارهای موجود تأثیر بگذارد. این ابزارها می‌توانند از حوزه‌های فرهنگی پدید آیند. سینما در جایگاه رسانه‌ای ...  بیشتر

ظهور «خبر جعلی» در «عصر پساحقیقت» ؛‌ اهداف و پیامدها

محمد حسین ساعی؛ محمدحسین آزادی؛ هادی البرزی دعوتی

دوره 13، شماره 31 ، آذر 1398، صفحه 59-85

https://doi.org/10.22085/javm.2019.190137.1346

چکیده
  رسانه ­های اجتماعی، پلتفرمی برای کاربران­شان فراهم کرده­ اند که کاربران از طریق آنها می­ توانند در سریع­ ترین زمان با کاربران دیگر ارتباط و نظام پیام­ رسانی مؤثری برقرار کنند؛ ظهور این نوع پلتفرم­ ها در جامعه شبکه ­ای امروز، به‌طور تقریبی همة عرصه ­های زیست اجتماعی ازجمله فرایندهای حرفه ­ای و سازمانی تولید خبر به‌مثابه ...  بیشتر

مطالعۀ اسلوب‌های اختصاصی شبکۀ خبری بی‌بی‌سی فارسی برای جلب اعتماد مخاطبان: مطالعه موردی خبر 60 دقیقه

محمود بهشتی؛ محمد علی هرمزی زاده؛ اردشیر زابلی زاده

دوره 13، شماره 31 ، آذر 1398، صفحه 87-115

https://doi.org/10.22085/javm.2019.69270.1020

چکیده
  پیش‌شرط اثرگذاری پیام‌های رسانه‌ای، داشتن اعتماد مخاطب است. در این مقاله به دنبال دستیابی به اسلوب­های اختصاصی جلب اعتماد مخاطبان در شبکه بی­بی­سی فارسی است و برای این کار اصلی­ترین بخش خبری این شبکه یعنی خبر 60 دقیقه را مورد مطالعه قرار می­دهد. این پژوهش از نظریۀ اعتبار منبع، جنگ نرم، نظریه استفاده و رضامندی و اَنگ زنی استفاده ...  بیشتر

واکاوی نظام إرتقاء کیفیت در فعالیت‌ها و تولیدات رسانه‌ای

سیدمحمدصادق مرکبی؛ علی رجب زاده طهماسبی

دوره 13، شماره 31 ، آذر 1398، صفحه 117-149

https://doi.org/10.22085/javm.2019.196757.1380

چکیده
      در این مقاله با اتکاء به مبانی و قواعد «نظام ارتقای کیفیت» و با نگاهی به فعالیت‌ها و تولیدات در سپهر رسانه‌ای کشور؛ فرایند و چالش‌های این حوزه بررسی و تحلیل شده و بر شناسایی شبکة مسائل اصلی موجود در مراحل ایده‌پردازی، طراحی، تولید و انتشار آثار و محصولات رسانه‌ای، تأکید شده است. هدف این تحقیق؛ واکاوی نقش و عملکرد ...  بیشتر

تدوین شاخص‌های ارزیابی استراتژیک رسانه خدمت عمومی در حوزۀ فنی و زیرساخت صداوسیما

مهدخت بروجردی علوی؛ محمد مهدی رحمتی

دوره 13، شماره 31 ، آذر 1398، صفحه 151-183

https://doi.org/10.22085/javm.2019.199128.1392

چکیده
  رسانۀ خدمت عمومی برمبنای مسئولیت‌پذیری اجتماعی شکل گرفته است. نظام مطلوب مدیریت رسانه‌ در سازمان صداوسیما به الگوی رسانه خدمت‌محور نزدیک­تر است. حضور مؤثر در زیست ­بوم صنعت رسانه و محتوا، نیازمند برنامه­ ریزی راهبردی و مهمتر از آن ارزیابی و اصلاح این راهبردها است. فقدان شاخص‌های مناسب ارزیابی عملکرد، موجب اتلاف منابع مالی ...  بیشتر

برساخت هویتِ ایرانیِ مهاجر در تلویزیون ایالات متحده؛مطالعه موردی سریال میهن

محمد مهدیزاده؛ محمدمهدی وحیدی

دوره 13، شماره 31 ، آذر 1398، صفحه 185-221

https://doi.org/10.22085/javm.2019.184289.1295

چکیده
  در این مقاله، از منظرِ یک راوی که زاویه‌ی دیدِ دانایِ کل محدود به یک شخصیت را برای روایتِ خود برگزیده است با تمرکز بر یک شخصیتِ ایرانیِ خاص در سریال تلویزیونی میهن، می‌کوشیم با استفاده از رهیافتِ تحلیلی نشانه‌شناسی اجتماعی تصویر که توسط کرس و ون‌لیوون چارچوب‌بندی شده است، نحوه‌ی برساختِ هویتِ ایرانیِ مهاجر را در یک متنِ رسانه‌ای ...  بیشتر

بازنمایی سبک زندگی در سریال‌های خانوادگی پربیننده تلویزیون در دهه هفتاد؛ مطالعه‌ موردی سریال «پدرسالار»

مهدی منتظرقائم؛ علی اصغر سلیمانیان

دوره 13، شماره 31 ، آذر 1398، صفحه 223-249

https://doi.org/10.22085/javm.2019.83819.1074

چکیده
  دهه هفتاد و شروع «دوران سازندگی»، از نقاط عطف تحولات سنت و مدرنیته، پس از انقلاب است که بیش از هر چیز در سبک زندگی نمود می‌یابد. این تحقیق برآن است تا با رویکرد مطالعات فرهنگی، بازنمایی «سبک زندگی» در سریال­های خانوادگی پربیننده­ در دهه هفتاد را مطالعه­کند. به­این­منظور سریال پدرسالار، به عنوان پربیننده­ترین ...  بیشتر

شام رسانه ای برای جذب مخاطب؛ مطالعه موردی برنامه "بفرمایید شام"

عبدالله بیچرانلو

دوره 13، شماره 31 ، آذر 1398، صفحه 251-270

https://doi.org/10.22085/javm.2019.85688.1081

چکیده
  با عرضه و پخش برنامه ‏های گوناگون تفریحی و سرگرم‏‌کننده به زبان‌های بومی و محلی، از طریق شبکه‌های مختلف تلویزیونی ماهواره‏ای، مخاطبان این شبکه‌ها، دریافت‏کننده پیام‌‏های خواسته یا ناخواسته‌‏ای می‌‏شوند که تولیدکنندگان شبکه‌های مذکور برایشان تدارک دیده‌اند. برنامۀ «بفرمایید شام» که از شبکه تلویزیونی ماهواره‏ای ...  بیشتر

سنخ‌بندی نظریات مربوط به بازی‌های رایانه‌ای

حامد حاجی حیدری؛ کیانوش اکرم

دوره 13، شماره 31 ، آذر 1398، صفحه 271-307

https://doi.org/10.22085/javm.2019.207859.1435

چکیده
  رویدادهای فضای رسانه‌ای، حائز بالاترین اهمیت در زمینه علوم اجتماعی و رفتاری هستند، چرا که مرزهای تئوریک علوم اجتماعی را دگرگون می‌کنند. بازی‌های ویدئویی، بیش از هر چیز، شبیه‌ساز نحوی از زندگی قابل کنترل هستند. این وجه متمایز بازی‌های رایانه‌ای پای واقعیت افزوده را به حیطه ارتباطات رسانه‌مند باز می‌کند که تجربه تاریخی ما در ...  بیشتر