محمدعلی حکیم آرا؛ محمدحسین ساعی؛ امیرحسین ناطقی
چکیده
با نظر به دگرگونی شگرف در حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات، ویژگی اساسی انقلاب رسانهای درآمیختگی دو مفهوم دیجیتالی و تعاملی شدن خلاصه شده است. این دو در کنار هم سبب دگرگونی در قلمرو ارتباطات رسانهای گشته و سبب می شود برخی نظریههای سنتی همچون برجستهسازی، مندرج در پارادایم مسلط بر وسایل ارتباط جمعی که یکسویی و مخاطب انبوه را ...
بیشتر
با نظر به دگرگونی شگرف در حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات، ویژگی اساسی انقلاب رسانهای درآمیختگی دو مفهوم دیجیتالی و تعاملی شدن خلاصه شده است. این دو در کنار هم سبب دگرگونی در قلمرو ارتباطات رسانهای گشته و سبب می شود برخی نظریههای سنتی همچون برجستهسازی، مندرج در پارادایم مسلط بر وسایل ارتباط جمعی که یکسویی و مخاطب انبوه را مفروض داشت، در پارادایم تازه در سطح شبکه های اجتماعی مجازی با سازوکار هشتگ (#) و ترندسازی در تنگنای تبیین پدیدههای ارتباطی قرار گیرد. مخاطبان دیروز، اکنون در گروههای کوچک ساختبندی و در تعامل باهم میتوانند درباره رویدادهای روز نظر داده و آن را نشر دهند. این مواضع نظری می تواند همسو یا مغایر با مواضع برجستهسازی شده در رسانههای جمعی باشد. این پژوهش به روش تحلیل مضمون خوانشهای مسلط، مصالحه و متضاد کاربران توئیتر را استخراج کرده، نشان می دهد چگونه بخشی از کاربران با استفاده از سازوکار هشتگ و ترند توئیتری، برجستهسازی خبری تلویزیون را در جریان تحولات اجتماعی دیماه 1396 کشور با خوانش های متفاوت و متضاد به چالش کشیدند. یافته ها نشان می دهد، برای تبیین پدیدههای ارتباطی در سطح شبکههای اجتماعی مجازی به اصلاح و تحول در حوزه های نظری، به ویژه در نظریه برجسته سازی نیاز است. ادامه مطالعات دربارۀ تحولات نظری توصیه شده است.
محمدعلی خیاط؛ محمدصادق نصراللهی؛ محمد غفاری
چکیده
هر کالا هر میزان هم که مرغوب و عالی باشد تا زمانی که به عموم معرفی نگردد، موردتوجه و استقبال عموم قرار نخواهد گرفت، از طرفی با توجه به دغدغه و تأکیدهای مکرر مقام معظم رهبری در پرداختن به موضوع حمایت از کالای مرغوب ایرانی و ظرفیتهای بالقوه رسانة ملی در این امر، هدف از انجام این پژوهش، آسیبشناسی اثرات تبلیغات بازرگانی صداوسیمای ...
بیشتر
هر کالا هر میزان هم که مرغوب و عالی باشد تا زمانی که به عموم معرفی نگردد، موردتوجه و استقبال عموم قرار نخواهد گرفت، از طرفی با توجه به دغدغه و تأکیدهای مکرر مقام معظم رهبری در پرداختن به موضوع حمایت از کالای مرغوب ایرانی و ظرفیتهای بالقوه رسانة ملی در این امر، هدف از انجام این پژوهش، آسیبشناسی اثرات تبلیغات بازرگانی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بهعنوان سازمانی اثرگذار بر افکار عمومی بر توسعة برند کالاهای ایرانی است. این پژوهش، از نظر هدف، توسعهای ـ کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی است. جمعیت موردمطالعه پژوهش شامل خبرگان حوزة تبلیغات بازرگانی رسانة ملی از قبیل مدیران صداوسیما، مدیران آژانسهای تبلیغاتی و صاحبان آگهی است. به این منظور، تعداد 17 نفر از خبرگان به روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. با بررسی و تحلیل دادههای حاصل از الگوبرداری و مصاحبه، همچنین روش تحلیل مضمون، مدل نهایی براساس مدل SWOT بهدست آمد. نتایج پژوهش نشان می دهد نقاط ضعف و آسیبهای سازمان صداوسیما در حوزة تبلیغات کالای ملی شامل ضعف اطلاعرسانی از طرحهای حمایتی، پرهزینهبودن تبلیغ در صداوسیما، قوانین سختگیرانه تر صداوسیما در مقایسه با سایر رسانه ها، غلبه ارزیابی کمی گرا بر ارزیابی کیفی گرا، کمی گرایی افراطی در رتبه بندی آژانس های تبلیغاتی، ضعف ذاتی صداوسیما در تبلیغ کسبوکارهای نوپای ایرانی، بازماندگی از محیط دیجیتال، ضعف در محتواسازی بهعنوان بستر تبلیغات است. همچنین تهدیدهای سازمان صداوسیما در حوزة تبلیغات کالای ملی شامل تأثیر سوء تبلیغ ضعیف بر اعتبار رسانة ملی، عدم اجرای کامل قوانین سازمان صداوسیما، تأثیر سوء نگاه فروش محور صاحبان آگهی بر اعتبار رسانة ملی، موجسواری سودجویان از تفکر کالای ایرانی است.
اسمر توبک؛ زین العابدین جعفری
چکیده
جامعۀ ایران هماکنون در وضعیت بسیار حساس و بغرنج ناشی از شرایط گذار از دوران سنت به دوران مدرن قرار گرفته و ازجمله نهادهای اجتماعی تحت تأثیر این شرایط، خانوادۀ ایرانی است. سیاستگذاران فرهنگی بهمنظور کاهش آسیبهای اجتماعی حوزۀ خانواده، ناگزیر از مداخله و ارائه آموزشهای مرتبط هستند. با توجه به اینکه زنان، از مهمترین مخاطبان ...
بیشتر
جامعۀ ایران هماکنون در وضعیت بسیار حساس و بغرنج ناشی از شرایط گذار از دوران سنت به دوران مدرن قرار گرفته و ازجمله نهادهای اجتماعی تحت تأثیر این شرایط، خانوادۀ ایرانی است. سیاستگذاران فرهنگی بهمنظور کاهش آسیبهای اجتماعی حوزۀ خانواده، ناگزیر از مداخله و ارائه آموزشهای مرتبط هستند. با توجه به اینکه زنان، از مهمترین مخاطبان برنامههای رادیویی بوده و نقشی کلیدی در تشکیل کانون محبت در خانواده دارند؛ برنامههای رادیویی میتواند محمل مناسبی برای ارائۀ اینگونه آموزشها باشد. پژوهش پیشرو با استفاده از روش نظریۀ داده محور، دادههای موردنیاز برای واکاوی نقش رادیو در ارتقای مهارتهای ارتباطی در خانواده را از طریق مصاحبه عمیق با 17 زن متأهل ساکن تهران که مخاطب برنامههای رادیویی بودند، گردآوری کرد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که با توجه به آمادگی و استقبال و نیاز شدید زنان به یادگیری مهارتهای ارتباطی در خانواده، سهم قابلتوجهی از برنامههای شنیده شده از رادیو توسط زنان، به موضوعات خبری و سرگرمیهایی نظیر مسابقات رادیویی اختصاص داشته و برنامههای آموزشی در حیطه خانواده نظیر فرزندپروری مبتنی بر نیازها و اقتضائات روز، مهارتهای ارتباطی و زناشویی و ...، بخش اندکی از برنامههای رادیویی را که مشارکتکنندگان در پژوهش، مخاطب آن بودهاند، شامل شده است. مدل مفهومی نیز نشان میدهد که قالبهای نامناسب برنامهسازی، فقدان ارتباط دوسویه مؤثر بین برنامهسازان و مخاطبان، بیحوصلگی ناشی از مشکلات مالی، جذابیت برنامههای ماهوارهای و استفاده گسترده از شبکههای اجتماعی مجازی، در زمره شرایط علّی، زمینهای و مداخلهگری قرار دارند که بر «کاهش استفاده زنان از برنامههای آموزشی رادیو» بهعنوان مقوله اصلی این پژوهش اثر داشتهاند.
علیرضا صیاد
چکیده
در دهه های انتهایی قرن نوزدهم و دهه های ابتدایی قرن بیستم، در کلانشهرهای مدرن بهواسطه پیشرفت های فنّاورانه و تغییراتی که بهواسطۀ فرایندهای صنعتی سازی پدید آمد، زندگی انسانی با ماشین ها و فنّاوریها درهمتنیده شد. فرهنگ فنّاورانه ـ ماشینی مدرن، فهم سنتی از بدن انسانی و ظرفیت های ادراکی و جسمانی اش را دگرگون ...
بیشتر
در دهه های انتهایی قرن نوزدهم و دهه های ابتدایی قرن بیستم، در کلانشهرهای مدرن بهواسطه پیشرفت های فنّاورانه و تغییراتی که بهواسطۀ فرایندهای صنعتی سازی پدید آمد، زندگی انسانی با ماشین ها و فنّاوریها درهمتنیده شد. فرهنگ فنّاورانه ـ ماشینی مدرن، فهم سنتی از بدن انسانی و ظرفیت های ادراکی و جسمانی اش را دگرگون کرد، گونه ای درهم آمیختگی میان بدن و فنّاوری به وجود آورد و مرزهای میان امر ارگانیک و امر فنّاورانه را از بین برد. در این دوره می توان از مفاهیم نوظهوری همچون «ادراک فنّاورانه» و «زیبایی شناسی ماشینی» یاد کرد. این پژوهش که از نوع نظری و با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت گرفته است، می کوشد ظهور فنّاوری سینما را در رابطه با این چرخش تاریخی و در ارتباط ایجادشده میان بدنها و فنّاوریها در دوران مدرنیته موردمطالعه قرار دهد. از این منظر، مفهوم سینما ـ چشم مطرحشده توسط ژیگا ورتف، بهعنوان یکی از مهمترین تبلورهای این نگره، مورد تحلیل و بازخوانی قرار میگیرد.ورتف در نوشته هایش و بهخصوص در این بیانیه، بارها به ترکیب و آمیزش میان بدن انسان و ماشین، میان چشم انسان و چشم فنّاورانه دوربین اشاره میکند، آمیزشی که موجب فائق آمدن بر محدودیتهای ادراک ناکامل انسانی می شود. سینما چشم ادراک جسمانی ـ حسانی را با ادراک صنعتی ترکیب میکند و نتیجه این آمیزش، به یک «ادراک نوین از جهان» می انجامد، ادراکی که فراسوی قواعد ادراک انسانی قرار می گیرد.
هاله سینایی نوبندگانی؛ سعید حسام پور
چکیده
با توجه به اهمیت بحث «آزادی» و «اقتدار» که یکی از مهمترین مسائل فلسفۀ ادبیات کودک به شمار میرود، هدف از این پژوهش، بررسی نمودهای آزادی و اقتدار از منظر تبیین فرایند روایی در گفتمان نمایشی کودکانه از مجموعۀ کلاه قرمزی است که با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی در چارچوب الگوی نشانه ـ معناشناسی واکاوی و تحلیل ...
بیشتر
با توجه به اهمیت بحث «آزادی» و «اقتدار» که یکی از مهمترین مسائل فلسفۀ ادبیات کودک به شمار میرود، هدف از این پژوهش، بررسی نمودهای آزادی و اقتدار از منظر تبیین فرایند روایی در گفتمان نمایشی کودکانه از مجموعۀ کلاه قرمزی است که با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی در چارچوب الگوی نشانه ـ معناشناسی واکاوی و تحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد که نویسندگان مجموعۀ کلاه قرمزی بهخوبی توانسته اند در این نمایش با ایجاد تقابل هایی خلاق میان ساختارهای قدرتی، بستر مناسبی را برای تنفس و آزادی عامل های کودک و نوجوان از قواعد خشک و بی روح دنیای بزرگسال فراهم سازند. در این میان: 1. نوع کنش عامل های کلامی؛ 2. ارزش قدرتی افعال مؤثر؛ 3. جایگاه انتظار در گفتمان از منظر میزان استقلال یا وابستگی عامل های کلامی به یکدیگر؛ 4. تجلی ساخت های شناختی در روایت نظیر استعاره ها و شبکه های انضمام مفهومی؛ 5. میزان پایبندی عامل های کلامی به مهارت خودتنظیمی ازجمله مواردی است که تبیین معناشناختی نمودهای آزادی و اقتدار را در گسترۀ کلام تسهیل می سازد.
علی میکائیلی؛ علی اکبر فرهنگی؛ حمید رضا حسینی دانا
چکیده
پژوهش پیشرو باهدف بررسی سبک رهبری مشارکتی و تأثیر آن بر اثربخشی سازمانی در سازمانهای رسانهای با تأکید بر سازمان صداوسیما انجام شده است. پژوهش از حیث هدف کاربردی است، زیرا میتوان از نتـایج ایـن پژوهش جهت ارتقـای اثربخشی سازمانی در سازمانهای رسانهای استفاده کرد و بهطور خاص میخواهیم از نتایج این پژوهش درجهت ارتقای ...
بیشتر
پژوهش پیشرو باهدف بررسی سبک رهبری مشارکتی و تأثیر آن بر اثربخشی سازمانی در سازمانهای رسانهای با تأکید بر سازمان صداوسیما انجام شده است. پژوهش از حیث هدف کاربردی است، زیرا میتوان از نتـایج ایـن پژوهش جهت ارتقـای اثربخشی سازمانی در سازمانهای رسانهای استفاده کرد و بهطور خاص میخواهیم از نتایج این پژوهش درجهت ارتقای اثربخشی سازمانی، در سازمان صداوسیما استفاده کرده و بهصورت میدانی به روش پیمایشی با تحلیل همبستگی و تبیین آن در جامعۀ آماری کارکنان سازمان صداوسیما در تهران انجام شد. نمونه آماری این تحقیق 400 نفر از کارکنان معاونتهای مختلف سازمان صداوسیما در شهر تهران بودهاند. این نمونه با روش تصادفی طبقهای متناسب با اندازه بهصورت سیستماتیک از فهرست کارکنان شاغل در این معاونتها انتخاب شدهاند. پرسشنامههای مورداستفاده، پرسشنامههای استاندارد سبک رهبری مشارکتی (20 سؤال) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی (28 سؤال) بوده است. پایایی ابزار (پرسشنامه) با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای سبک رهبری مشارکتی 92 درصد و برای اثربخشی سازمانی 91 درصد بهدست آمده است. مؤلفههای موردبررسی در سبک رهبری مشارکتی عبارتاند از: مشارکت، عدالت، پاسخگویی و احساس مالکیت و مؤلفههای اثربخشی سازمانی نیز عبارتاند از: نوآوری، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و سلامت. نتایج نشان میدهد که بین مؤلفههای سبک رهبری مشارکتی و اثربخشی سازمانی در رسانۀ ملی رابطۀ معنیداری در سطح 1 درصد 01/0> (000/0p=) وجود دارد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین شاخصهای سبک رهبری مشارکتی و اثربخشی سازمانی در سازمان صداوسیما رابطۀ مستقیم و معنیداری وجود دارد، بهگونهای که کاربرد سبک رهبری مشارکتی سبب افزایش اثربخشی سازمانی در سازمان صداوسیما میشود.
داود نعمتی انارکی؛ حمید ضیایی پرور؛ جعفر صادقی
چکیده
با ظهور جامعۀ اطلاعاتی تغییرات چشمگیری در مفاهیم و ساختارهای جامعه به وجود آمده است. انفجار اطلاعات ازیکطرف و پیشرفتهای فناوری ICT و پیدایش رسانههای نوین از طرف دیگر چالشهای جدیدی را در عرصۀ دستیابی، درک و استفاده اطلاعات، پیشروی فعالان عرصۀ خبر قرار داده است. لذا برنامهریزان خبر یک رسانه برای دستیابی به اطلاعات به توانایی ...
بیشتر
با ظهور جامعۀ اطلاعاتی تغییرات چشمگیری در مفاهیم و ساختارهای جامعه به وجود آمده است. انفجار اطلاعات ازیکطرف و پیشرفتهای فناوری ICT و پیدایش رسانههای نوین از طرف دیگر چالشهای جدیدی را در عرصۀ دستیابی، درک و استفاده اطلاعات، پیشروی فعالان عرصۀ خبر قرار داده است. لذا برنامهریزان خبر یک رسانه برای دستیابی به اطلاعات به توانایی ویژهای فراتر از سواد پایهای دانش خبر برای رقابت رسانهای و بقاء در جامعۀ اطلاعاتی نیازمندند که از آن بهعنوان «سواد اطلاعاتی» نام برده میشود. یکی از راههای ارتقای سطح سواد اطلاعاتی برنامهریزان خبر، آگاهی از وضعیت سواد اطلاعاتی ایشان است. این پژوهش به ترسیم وضعیت سواد اطلاعاتی دبیران خبر و خبرنگاران معاونت سیاسی خبر صداوسیما با تأکید بر هفت مؤلفه تشکیلدهنده آن بر اساس مدل پاساداس پرداخته و عوامل مؤثر در ارتقای این مهارت را واکاوی کرده است. این تحقیق به روش پیمایش انجامشده و جامعۀ آماری آن دبیران خبر و خبرنگاران شاغل در معاونت سیاسی در تهران هستند و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 101 نفر تعیین شد. یافتههای تحقیق نشان داد که: سواد اطلاعاتی دبیران خبر و خبرنگاران معاونت سیاسی صداوسیما فقط در مؤلفههای (تحلیل و ارزیابی اطلاعات، آگاهی پیرامون مسائل حقوقی، اخلاقی و استفاده اطلاعات) در سطح قابل قبولی قرار دارد؛ اما در مؤلفههای (تعریف نیاز اطلاعاتی، ادغام و یکپارچهسازی اطلاعات و جستجوی اطلاعات) در سطحی متوسط و همچنین در مؤلفههای (مهارتهای مدیریت و سازماندهی اطلاعات و استفادۀ مؤثر و تولید اطلاعات) در سطح پایینی قرار دارد و درمجموع، میانگین نمره سواد اطلاعاتی جامعۀ موردمطالعه 6/51 است که در میانه دامنه 0-100 قرار دارد. مطالعات همچنین نشان داد آموزش دورههای زبان انگلیسی و کاربری کامپیوتر (ICDL) رابطۀ مثبت معناداری با سطح سواد اطلاعاتی دارد.