شیرین تبریزی؛ فائزه تقی پور؛ سعید شریفی؛ حمید دوازده امامی
چکیده
خلاقیت برخاسته از ظرفیت سرمایۀ اجتماعی، برای سازمانهای رسانهای فرصتهای قابل توجهی را فراهم آورده است. مدیریت خلاقیت به همین دلیل یکی از مسائل نیازمند بررسی در رسانههاست. این پژوهش با هدف شناسایی راهبردها و پیامدهای مدیریت خلاقیت با رویکرد سرمایۀ اجتماعی در صداوسیمای مرکز اصفهان و در چهارچوب سنت پژوهش کیفی با استفاده از تحلیل ...
بیشتر
خلاقیت برخاسته از ظرفیت سرمایۀ اجتماعی، برای سازمانهای رسانهای فرصتهای قابل توجهی را فراهم آورده است. مدیریت خلاقیت به همین دلیل یکی از مسائل نیازمند بررسی در رسانههاست. این پژوهش با هدف شناسایی راهبردها و پیامدهای مدیریت خلاقیت با رویکرد سرمایۀ اجتماعی در صداوسیمای مرکز اصفهان و در چهارچوب سنت پژوهش کیفی با استفاده از تحلیل مصاحبه انجام شده است. بر مبنای تکنیک اشباع نظری با 13 نفر از صاحبنظران حوزۀ موردمطالعه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ملاکمحور، مصاحبۀ نیمهساختاریافته به عمل آمد. برای سنجش اعتبار دادهها از ممیزان بیرونی استفاده شد. تجزیهوتحلیل بهصورت استقرایی و با کدگذاری باز و محوری انجام گرفت و راهبردها با 21 مؤلفه در سه راهبرد کشف و جذب خلاقیت (سیاست جذب منابع خلاق و سیاست شناسایی و کشف)، توسعه و تقویت خلاقیت (کارآفرینمحوری و توانمندسازی منابع) و حمایت و بازآفرینی خلاقیت (حمایت از کسبوکار رسانه و حمایت فرا سازمانی) و پیامدهای آن شامل 22 مؤلفه در 4 دسته سرمایۀ اجتماعی (مسئولیت اجتماعی، اعتماد جامعهمحور و مشارکت داوطلبانه)، شهروند خلاق (شهروندی فعال و خلاقیت محلی)، طبقۀ خلاق (توسعۀ مشاغل خلاق، تنوعپذیری فرهنگی و قدرت خلاق) و منابع خلاق (توسعۀ منابع و محتوای خلاق) دستهبندی شدند. یافتهها نشان میدهند مدیریت در رسانه از طریق کشف، توسعه و حمایت از خلاقیت بر بستر مؤلفههای سرمایهساز اجتماعی به پرورش شهروند خلاق و بهرهمندی از منابع و طبقۀ خلاق میانجامد.
زهرا خضری؛ تهمینه شاوردی؛ عاصمه قاسمی
دوره 15، شماره 39 ، آبان 1400، صفحه 67-33
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان (15 تا 65 ساله) ساکن مهاباد است. روش این پژوهش از نوع پیمایشی است و اطلاعات موردنیاز با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته گردآوری شده است. تعداد 382 نفر از زنان 15 تا 65 ساله شهر مهاباد بهعنوان جامعۀ آماری مطرح بودهاند که با کمک نرمافزار spss23 تحلیل توصیفی و استنباطی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان (15 تا 65 ساله) ساکن مهاباد است. روش این پژوهش از نوع پیمایشی است و اطلاعات موردنیاز با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته گردآوری شده است. تعداد 382 نفر از زنان 15 تا 65 ساله شهر مهاباد بهعنوان جامعۀ آماری مطرح بودهاند که با کمک نرمافزار spss23 تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها انجام پذیرفته است. طبق یافته های این پژوهش، تماشای شبکههای تلویزیونی داخلی و خارجی بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان ساکن مهاباد تأثیرگذار است، با این تفاوت که تماشای شبکههای تلویزیونی خارجی در مجموع رابطۀ معکوس و منفی و تماشای شبکههای تلویزیونی داخلی رابطۀ مستقیم و مثبت با ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان دارد. نتایج پژوهش نشان داد که در این زمینه، شاخص های اجتماعی اقتصادی مانند سن، تحصیلات، وضعیت اقتصادی نیز تأثیرگذار هستند. اما از بین متغیرهای مثبت، تحصیلات با ضریب بتای 0.329، بیشترین تأثیرات مثبت را بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان ایفا میکند و تلویزیون خارجی با ضریب بتای 0.307- بیشترین تأثیر منفی را بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی دارد.
پرنا کاظمیان؛ محمدرضا پاکدل فرد؛ حسن ستاری ساربانقلی؛ فردوس حاجیان
چکیده
بررسی معیارهای کیفی خانه به عنوان مکانی که در شکل گیری شخصیت انسانها تأثیرگذار است، از رهگذر نشانه-معناشناسی میسر است. نشانه- معناشناسی (سیال) که از تعامل با مباحث پدیدارشناسی و رجعت به اصل حسی- ادراکی نشانه حاصل میشود، بستر مناسبی برای بررسی چگونگی کارکرد، تولید و دریافت معنا فراهم میکند. در این پژوهش که از نوع کیفی و کاربردی ...
بیشتر
بررسی معیارهای کیفی خانه به عنوان مکانی که در شکل گیری شخصیت انسانها تأثیرگذار است، از رهگذر نشانه-معناشناسی میسر است. نشانه- معناشناسی (سیال) که از تعامل با مباحث پدیدارشناسی و رجعت به اصل حسی- ادراکی نشانه حاصل میشود، بستر مناسبی برای بررسی چگونگی کارکرد، تولید و دریافت معنا فراهم میکند. در این پژوهش که از نوع کیفی و کاربردی است، اندیشۀ معناسازی برای «خانه» در آثار سینمایی داریوش مهرجویی بر مبنای دیدگاههای کریستین نوربرگ- شولتز در حوزۀ مکان، تفسیر و تحلیل شده است. دو اثر اجارهنشینها و مهمان مامان در ژانر کمدی- درام به صورت هدفمند برای بررسی انواع خانه در ایران به عنوان مطالعۀ موردی انتخاب شدهاند. نمایش و انعکاس مفهوم خانه و پیوند وجودی آن با انسان به عنوان اصلیترین راهبرد برای تعریف افراد در آثار مهرجویی تأکیدی بر ارتباط دوسویه و معنادار میان خانه و زندگی انسانهاست؛ چراکه انسان در هر مکانی که زندگی کند، حتی برای مدت کوتاه، فعالیتهای خود را حول محوریت ویژگیهای آن شکل میدهد. به گونهای که آن را مرکزی میداند که به دلیل تمایز آن با فضای بیرون، در قلمرو آن احساس آرامش میکند. نتایج پژوهش نشان میدهد که در فیلمهای مذکور، خانه، مرکزی است که با شخصیت مکانی خود- که با مفاهیمی چون «حس مالکیت»، «روابط انسانی» و «سنت» مرتبط است- ارزشها و سبک زندگی افراد را تعریف میکند.
علی اسکندری
چکیده
امروزه با رشد فناوریهای ارتباطی، دسترسی مخاطبان به انواع شبکههای فراملی ماهوارهای، شبکههای اجتماعی، فضاهای مجازی و آنلاین بهگونهای تسهیل شده که رسانهها برای جذب هر چه بیشتر طیف مختلف مخاطبان و درنتیجه، فروش هرچه بیشتر محصولات رسانه ای خود، مجبورند مطابق خواسته و سلیقۀ مخاطبان برنامه سازی کنند. ازاینرو ضرورت شناخت ...
بیشتر
امروزه با رشد فناوریهای ارتباطی، دسترسی مخاطبان به انواع شبکههای فراملی ماهوارهای، شبکههای اجتماعی، فضاهای مجازی و آنلاین بهگونهای تسهیل شده که رسانهها برای جذب هر چه بیشتر طیف مختلف مخاطبان و درنتیجه، فروش هرچه بیشتر محصولات رسانه ای خود، مجبورند مطابق خواسته و سلیقۀ مخاطبان برنامه سازی کنند. ازاینرو ضرورت شناخت دقیق مخاطبان و نیازهای آنان اهمیت بسزایی پیدا کرده است. این مقاله به کمک روش تحقیق کیفی تحلیل ادراک، مبتنی بر تکنیک مصاحبه شامل مصاحبه های عمیق و مصاحبۀ گروهی متمرکز- و در قالب نظریۀ «استفاده و رضامندی» و مدل رمزگذاری– رمزگشایی هال، دیدگاه مخاطبان نوجوان مجموعهپویانمایی کیخان را بررسی کرده است. نتایج تحقیق بیانگر این است که سطح خوانش معانی برداشتشده توسط مخاطبان نوجوان چیزی نیست که فقط در اولین باری که مخاطب، سریال را تماشا میکند، حادث شود، بلکه ساختن معنا، فرایندی است که هر بار بهدلیل مطرحشدن زمینه های جدید، دلالتی جدید را مطرح میکند. از سوی دیگر، مخاطب نوجوان برای ارزیابی و قضاوت دربارۀ وقایع مهم سریال از تجربۀ خویش استفاده میکند و با مقایسۀ موقعیت بهتصویرکشیدهشده در سریال با واقعیت و تجربۀ خود تصمیم میگیرد. [1] مجموعۀ «کیخان» به کارگردان و تهیهکنندگی امیر کساوندی با تکنیک سهبعدی برای قشر نوجوانان و جوانان ساخته شده است. داستان این پویانمایی، دربارۀ پسر نوجوانی است که به خاطر مشکل برادرش که درگیر اعتیاد شده است، تصمیم میگیرد با توزیعکنندگان مواد مخدر روانگردان در مدارس، دانشگاهها و حومۀ شهر مبارزه کند. تخصص او در حوزۀ رباتیک است، به همین سبب، لباسی طراحی میکند که ظاهری متفاوت دارد و با این لباس و با همکاری پلیس به مبارزه با قاچاقچیان میپردازد.
فرشاد گودرزی؛ رضا کاوند؛ اسماعیل شریفی
چکیده
امروزه بازیهای ویدئویی به ابزاری مهم برای ترویج مسائل فرهنگیای مانند سبک زندگی تبدیل شدهاند. این پژوهش با هدف بررسی نقش بازیهای ویدئویی در گسترش فرهنگ و سبک زندگی غربی انجام شده است. برخی از اندیشمندان معتقدند که رسانههایی نظیر بازیهای ویدئویی بهعنوان یک کالای فرهنگی برای استحالۀ فرهنگی جوامع مختلف به کار گرفته ...
بیشتر
امروزه بازیهای ویدئویی به ابزاری مهم برای ترویج مسائل فرهنگیای مانند سبک زندگی تبدیل شدهاند. این پژوهش با هدف بررسی نقش بازیهای ویدئویی در گسترش فرهنگ و سبک زندگی غربی انجام شده است. برخی از اندیشمندان معتقدند که رسانههایی نظیر بازیهای ویدئویی بهعنوان یک کالای فرهنگی برای استحالۀ فرهنگی جوامع مختلف به کار گرفته میشوند. در این پژوهش با استفاده از تکنیک نشانهشناختی و نمونهگیری هدفمند به تحلیل بازی پرطرفدار سرقت بزرگ اتومبیل سن آندریاس پرداخته شد که سبک زندگی غربی یکی از مؤلفههای اصلی آن است. نتایج نشان میدهد غرب از طریق ساختن بازیهایی با زمینههای فرهنگی، سعی در تغییر ارزشها و عقاید مخاطبان دارد و با این بازیها به گسترش بیش از پیش فرهنگ غربی در جوامع مختلف میپردازد؛ به همین دلیل، سیاستگذاری برای جلوگیری از آسیبهای ناشی از این بازیها در عرصۀ فرهنگی ضروری است.
مهدیه فرج زاده؛ ناهید کردی؛ علی جعفری
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی محتوای سواد زیستمحیطی در بین کاربران شبکههای مجازی در شهر تبریز انجام شده است. نوع تحقیق کاربردی و روش این تحقیق پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل شهروندان 15 تا 59 سالۀ شهر تبریز است که از شبکههای اجتماعی مجازی استفاده میکنند. محاسبۀ حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تقریباً 384 نفر را در بر گرفت. روش ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی محتوای سواد زیستمحیطی در بین کاربران شبکههای مجازی در شهر تبریز انجام شده است. نوع تحقیق کاربردی و روش این تحقیق پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل شهروندان 15 تا 59 سالۀ شهر تبریز است که از شبکههای اجتماعی مجازی استفاده میکنند. محاسبۀ حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تقریباً 384 نفر را در بر گرفت. روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای است. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ محققساخته با لحاظ محلینگری و برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که شهروندان درمورد نگرش و سبک زندگی زیستمحیطی به وضعیت مطلوب نزدیک شدهاند و درمورد دانش زیستمحیطی نمرۀ متوسط دارند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد با افزایش دانش زیستمحیطی، میزان تولید محتوا نیز افزایش مییابد.
احمد سفلایی؛ رضا سربخش
چکیده
پرمخاطبترین اثر مرتضی مطهری، مجموعهکتب «داستان راستان» است. داستان این کتابها با استناد به احادیث و روایتهای اسلامی، با زبانی ساده در قالب روایتی جذاب بازنویسی شده و توانسته مفاهیم موجود در دین اسلام را به مخاطبان- خصوصاً کودکان و نوجوانان- بهخوبی معرفی کند. باتوجهبه اهمیت این مجموعه در بین کتب اسلامی، هدف این پژوهش، ...
بیشتر
پرمخاطبترین اثر مرتضی مطهری، مجموعهکتب «داستان راستان» است. داستان این کتابها با استناد به احادیث و روایتهای اسلامی، با زبانی ساده در قالب روایتی جذاب بازنویسی شده و توانسته مفاهیم موجود در دین اسلام را به مخاطبان- خصوصاً کودکان و نوجوانان- بهخوبی معرفی کند. باتوجهبه اهمیت این مجموعه در بین کتب اسلامی، هدف این پژوهش، دستیابی به مؤلفههای اصلی دراماتیک مجموعهداستانهای این کتاب برای اقتباس در حوزۀ سینمای زنده و انیمیشن است. به این منظور، نگارندگان به روش توصیفی- تحلیلی، با گردآوری اطلاعات کتابخانهای و تحلیل کیفی یکی از داستانهای کتاب به نام «دعای مستجاب» براساس مؤلفههای ساختار درام ارسطویی، به تحقیق در این زمینه پرداختند. درام تراژدی از نظر ارسطو در نهایت باعث تزکیه میشود و هدف یک اثر هنری دینی همچون «داستان راستان» به عقیدۀ مطهری نیز این است که خواننده دربارۀ آن فکر کند و از فکر خود چیزی بر آن بیفزاید و این امر در نهایت، منجر به یک عمل شود. یافتههای پژوهش حاکی از آن اسـت کـه کتاب «داستان راستان» با بهرهگیری از الگوی موفق دراماتیک ارسطویی و ویژگیهای بارزی همچون کشمکش، زبـان و لحـن، اوج، زمـان و مکـان، گرهافکنی، تعلیـق، شخصیتهای کنشگر و ... امکان هرگونـه اقتبـاس و برداشـت تازه را بـرای نگارش فیلمنامۀ انیمیشن و دیگرگونههای نمایشی برای نویسندگان فراهم میآورد؛ ظرفیتی که باید موردتوجه بیشتر هنرمندان قرار بگیرد تا این روایتهای جذاب اسلامی، در قالب تصویری، برای مخاطبین تلویزیون به بهترین نحو اثرگذار باشند.