شناسایی راهبردها و پیامدهای خلاقیت با رویکرد به سرمایۀ اجتماعی در مراکز استانی صدا وسیما (مورد مطالعه: صداوسیمای مرکز اصفهان)

شیرین تبریزی؛ فائزه تقی پور؛ سعید شریفی؛ حمید دوازده امامی

دوره 15، شماره 39 ، آبان 1400، صفحه 32-5

https://doi.org/10.22085/javm.2021.276691.1718

چکیده
  خلاقیت برخاسته از ظرفیت سرمایۀ اجتماعی، برای سازمان‌های رسانه‌ای فرصت‌های قابل توجهی را فراهم آورده است. مدیریت خلاقیت به همین دلیل یکی از مسائل نیازمند بررسی در رسانه‌هاست. این پژوهش با هدف شناسایی راهبردها و پیامدهای مدیریت خلاقیت با رویکرد سرمایۀ اجتماعی در صداوسیمای مرکز اصفهان و در چهارچوب سنت پژوهش کیفی با استفاده از تحلیل ...  بیشتر

تأثیر تماشای تلویزیون بر ارزشهای فرهنگی -اجتماعی زنان ساکن مهاباد

زهرا خضری؛ تهمینه شاوردی؛ عاصمه قاسمی

دوره 15، شماره 39 ، آبان 1400، صفحه 67-33

چکیده
  هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر ارزش‌های فرهنگی اجتماعی زنان (15 تا 65 ساله) ساکن مهاباد است. روش این پژوهش از نوع پیمایشی است و اطلاعات موردنیاز با استفاده از پرسشنامۀ محقق‌ساخته گردآوری شده است. تعداد 382 نفر از زنان 15 تا 65 ساله شهر مهاباد به‌عنوان جامعۀ آماری مطرح بوده‌اند که با کمک نرم‌افزار spss23 تحلیل توصیفی و استنباطی ...  بیشتر

تجسم مکان در سینمای داریوش مهرجویی (مطالعۀ موردی: «خانه» در فیلم‌های اجاره‌نشین‌ها و مهمان مامان)

پرنا کاظمیان؛ محمدرضا پاکدل فرد؛ حسن ستاری ساربانقلی؛ فردوس حاجیان

دوره 15، شماره 39 ، آبان 1400، صفحه 89-69

https://doi.org/10.22085/javm.2021.239440.1560

چکیده
  بررسی معیارهای کیفی خانه به عنوان مکانی که در شکل ­گیری شخصیت انسان­ها تأثیرگذار است، از رهگذر نشانه-معناشناسی میسر است. نشانه- معناشناسی (سیال) که از تعامل با مباحث پدیدارشناسی و رجعت به اصل حسی- ادراکی نشانه حاصل می‌شود، بستر مناسبی برای بررسی چگونگی کارکرد، تولید و دریافت معنا فراهم می‌کند. در این پژوهش که از نوع کیفی و کاربردی ...  بیشتر

تحلیل ادراک خوانش از رسانه تلویزیون توسط مخاطبان نوجوان پایه‌های تحصیلی دهم تا دوازدهم؛ (مطالعۀ موردی: مجموعه پویانمایی کیخان)

علی اسکندری

دوره 15، شماره 39 ، آبان 1400، صفحه 116-91

https://doi.org/10.22085/javm.2021.298140.1805

چکیده
  امروزه با رشد فناوری‌های ارتباطی، دسترسی مخاطبان به انواع شبکه‌های فراملی ماهواره‌ای، شبکه‌های اجتماعی، فضاهای مجازی و آنلاین به‌گونه‌ای تسهیل شده که رسانه‌ها برای جذب هر چه بیشتر طیف مختلف مخاطبان و درنتیجه، فروش هرچه بیشتر محصولات رسانه ­ای خود، مجبورند مطابق خواسته و سلیقۀ مخاطبان برنامه­ سازی کنند. ازاین‌رو ضرورت شناخت ...  بیشتر

‌‌بازی‌های ویدئویی و چالش سبک زندگی؛ تحلیل نشانه شناسی بازی «سرقت بزرگ اتومبیل»

فرشاد گودرزی؛ رضا کاوند؛ اسماعیل شریفی

دوره 15، شماره 39 ، آبان 1400، صفحه 172-145

https://doi.org/10.22085/javm.2021.300662.1813

چکیده
  امروزه ‌‌بازی‌های ویدئویی به ابزاری مهم برای ترویج مسائل فرهنگی‌ای مانند سبک زندگی تبدیل شده‌اند. این پژوهش با هدف بررسی نقش ‌‌بازی‌های ویدئویی در گسترش فرهنگ و سبک زندگی غربی انجام شده است. برخی از اندیشمندان معتقدند که رسانه‌هایی نظیر ‌‌بازی‌های ویدئویی به‌عنوان یک کالای فرهنگی برای استحالۀ فرهنگی جوامع مختلف به کار گرفته ...  بیشتر

تحلیل عوامل تولید محتوا و سواد زیست‌محیطی در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی شهر تبریز

مهدیه فرج زاده؛ ناهید کردی؛ علی جعفری

دوره 15، شماره 39 ، آبان 1400، صفحه 173-143

https://doi.org/10.22085/javm.2021.297013.1799

چکیده
  این تحقیق با هدف بررسی محتوای سواد زیست‌محیطی در بین کاربران شبکه‌های مجازی در شهر تبریز انجام شده است. نوع تحقیق کاربردی و روش این تحقیق پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل شهروندان 15 تا 59 سالۀ شهر تبریز است که از شبکه‌های اجتماعی مجازی استفاده می‌کنند. محاسبۀ حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تقریباً 384 نفر را در بر گرفت. روش ...  بیشتر

قابلیت های داستان های کتاب »داستان راستان«؛ برای اقتباس فیلمنامه بر پایه درام ارسطویی

احمد سفلایی؛ رضا سربخش

دوره 15، شماره 39 ، آبان 1400، صفحه 204-173

https://doi.org/10.22085/javm.2021.293455.1783

چکیده
  پرمخاطب‌ترین اثر مرتضی مطهری، مجموعه‌کتب «داستان راستان» است. داستان‌ این کتاب‌ها با استناد به احادیث و روایت‌های اسلامی، با زبانی ساده در قالب روایتی جذاب بازنویسی شده و توانسته‌ مفاهیم موجود در دین اسلام را به مخاطبان- خصوصاً کودکان و نوجوانان- به‌خوبی معرفی کند. باتوجه‌به اهمیت این مجموعه در بین کتب اسلامی، هدف این پژوهش، ...  بیشتر