در میانه اسکروتن و لوپس (تمهیدی برای رویکردی نشانه‌شناسانه درعکاسی)

محدثه مرجانی؛ علی اصغر فهیمی فر

دوره 16، شماره 43 ، مهر 1401، صفحه 5-34

https://doi.org/10.22085/javm.2022.291623.1774

چکیده
  راجر اسکروتن، فیلسوف بریتانیایی، نقش مؤثری در بسط زیبایی‌شناسی تحلیلی داشته‌است. وی علاوه بر حوزه‌های نظری، به بحث فلسفی پیرامون شاخه‌های هنری نیز پرداخته است. یکی از مهم‌ترین مباحث این حوزه، مربوط به مقاله عکاسی و بازنمایی می‌باشد، که واکنش‌های بسیاری را بدنبال داشته و یکی از بهترین‌ واکنش­ها، ‌ اثر مک‌آیور لوپس است. این ...  بیشتر

طراحی الگوی بازاریابی تأثیر گذار بر بستر رسانه اجتماعی اینستاگرام درصنعت نشر دیجیتال

پیمان جهانشاهی؛ امیر رحیم پور؛ بهزاد شهرابی

دوره 16، شماره 43 ، مهر 1401، صفحه 35-68

https://doi.org/10.22085/javm.2022.325220.1896

چکیده
  با توجه به تاثیر روزافزون عملکرد «اینفلوئنسر مارکتینگ» (بازاریابی تأثیرگذار)، این پژوهش با بهره‌گیری از دو برنامه فرهنگی صدا سیما - با نام‌های برنامه «کتاب باز» (پخش شبکه نسیم) و برنامه «چراغ مطالعه» (پخش شبکه 4 سیما) - به تأثیر «اینفلوئنسر»های فرهنگی رسانه ملی برمخاطبان انجام شده است. پژوهش حاضر بدنبال پاسخ‌گویی ...  بیشتر

تحلیل گفتمان انتقادی مناظره اقتصادی دو نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری (رئیسی و همتی )

حمیدرضا رهرو؛ پیمان جبلی؛ فاطمه عظیمی فرد

دوره 16، شماره 43 ، مهر 1401، صفحه 69-102

https://doi.org/10.22085/javm.2022.336076.1917

چکیده
  در این پژوهش یکی از مهم‌ترین کارزار­های انتخاباتی در ایران- مناظره‌های ریاست‌ جمهوری که یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری در رسانه ملی است- از منظر تحلیل گفتمان انتقادی بررسی شده است. ازاین‌رو، نمایندگان دو گفتمان غالب در مناظره‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری برای بررسی انتخاب ...  بیشتر

طراحی الگوی مدیریت هوشمند جدول پخش تلویزیون جمهوری اسلامی ایران

علیرضا توحیدی؛ داود نعمتی انارکی؛ علی اکبر فرهنگی

دوره 16، شماره 43 ، مهر 1401، صفحه 103-130

https://doi.org/10.22085/javm.2022.343420.1931

چکیده
  افزایش رقابت، تمایز، تکثیر رسانه‌ها، هم‌چنین بخش‌بندی فزاینده مخاطبان موجب نیاز به تغییر شیوه مدیریت جدول پخش تلویزیون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، به‌کارگیری فناوری در مدیریت پخش، برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری، تخصیص بهینه منابع مبتنی بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی جهت  دستیابی به اهداف و جذب مخاطبان شده است. هدف این پژوهش، ...  بیشتر

مردم ‎نگاری ترجمه سیاست خبری در تحریریه خبر 21 شبکه یک سیما

امین طیب طاهر؛ مسعود کوثری؛ مهدی منتظرقائم؛ ابراهیم فیاض

دوره 16، شماره 43 ، مهر 1401، صفحه 131-166

https://doi.org/10.22085/javm.2022.323705.1893

چکیده
  یکی از مسائل قدیمی میان پژوهشگران اتاق خبر، کنترل اجتماعی آن برای حفظ سیاست خبری در فرآیند تبدیل آن به پیام است. کنترل اجتماعی در سازمان‎‌ها با مفهوم اجرای سیاست درهم ‌‎تنیده است. این مفهوم ابعاد مختلفی داردکه اصلی‌‎ترین آنها، ترجمه و تفسیر سیاست برای مجریان، با هدف ایجاد فهم مشترک بین سیاست‌گذار و مجری آن است. اهمیت این امر، ...  بیشتر

تأثیر ظرفیت‌‌های تعزیه در تولید قالب‌‌ها یا برنامه های کوتاه رادیویی (با نگاهی گذرا به روایت و روایت‌‌شنو)

زهرا حاجی احمدی؛ شهرام گیل آبادی؛ ویدا همراز

دوره 16، شماره 43 ، مهر 1401، صفحه 167-196

https://doi.org/10.22085/javm.2022.317413.1877

چکیده
  این مقاله با هدف شناخت تأثیر ظرفیت‌‌های تعزیه عاشورایی در تولید برنامه های کوتاه رادیویی (با نگاهی گذرا به روایت و روایت‌‌شنو) نگاشته شده است، که سعی در ارائه‌‌ الگوی پیشنهادی قالب یا شکل برنامه سازی جدیدی، به نام "بیت ‌‌استوری" دارد. به این منظور، با تحلیل روایت تعزیه‌‌های عاشورایی در خصوص شاخصه‌‌های برنامه‌‌سازی، برای تولید ...  بیشتر

ارائه مدل عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

مهدی علی شریفی؛ نوروز هاشم زهی؛ سید علی رحمان زاده؛ سید وحید عقیلی

دوره 16، شماره 43 ، مهر 1401، صفحه 197-232

https://doi.org/10.22085/javm.2022.351788.1945

چکیده
  یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار بر سودآوری و موفقیت سازمان‌ها و رسانه‌های اجتماعی، توجه به بازاریابی اجتماعی و عوامل آن است. این پژوهش که ﺑﻪ ﺗﺮﺳﻴﻢ مدلی برای عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیمای ایران می‌پردازد، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، از سه بخش تشکیل شده: بخش اول- "شناسایی شاخص‌ها"(در این ...  بیشتر