محدثه مرجانی؛ علی اصغر فهیمی فر
چکیده
راجر اسکروتن، فیلسوف بریتانیایی، نقش مؤثری در بسط زیباییشناسی تحلیلی داشتهاست. وی علاوه بر حوزههای نظری، به بحث فلسفی پیرامون شاخههای هنری نیز پرداخته است. یکی از مهمترین مباحث این حوزه، مربوط به مقاله عکاسی و بازنمایی میباشد، که واکنشهای بسیاری را بدنبال داشته و یکی از بهترین واکنشها، اثر مکآیور لوپس است. این ...
بیشتر
راجر اسکروتن، فیلسوف بریتانیایی، نقش مؤثری در بسط زیباییشناسی تحلیلی داشتهاست. وی علاوه بر حوزههای نظری، به بحث فلسفی پیرامون شاخههای هنری نیز پرداخته است. یکی از مهمترین مباحث این حوزه، مربوط به مقاله عکاسی و بازنمایی میباشد، که واکنشهای بسیاری را بدنبال داشته و یکی از بهترین واکنشها، اثر مکآیور لوپس است. این پژوهش، با استفاده از روش تحلیل منابع کتابخانهای، ضمن تلخیص آرای اسکروتن و لوپس، بهمنظور برونرفت از دوگانهی نیتمندی و علیّت، در منازعات این دو در نسبت هنر و عکاسی، رویکردی نشانهشناسانه را پیشنهاد میدهد. در این رویکرد، عکس همچون نشانه است؛ اما نشانهای که از طریق راهههایی، تمایل زیباییشناختی ما را به خود عکس و نه به موضوع آن، باز میگرداند. بدین ترتیب، هسته اصلی تفکر اسکروتن، یعنی تمایل به خود عکس، حفظ میشود و بازنمودی بودن آن، به حالت تعلیق در میآید. همچنین، امکان تبدیل عکس به هنر نیز، آنگونه که لوپس مدنظر دارد، فراهم میگردد. به این منظور، نمونههایی از عکسهای نشانهای و راهههای مربوط به آنها ، معرفی میشوند. راهههای پیشنهادی عبارتند از: یادآوری، یادآوری و ایجاد امید/ترس، پرسشگری، پرسشگری و توبیخ/سرزنش، شگفتی و حیرت، تمرکز و انسجام بخشی، تفاوت بین اعمال اجتماعی، توازن و تعادل اجتماعی.
پیمان جهانشاهی؛ امیر رحیم پور؛ بهزاد شهرابی
چکیده
با توجه به تاثیر روزافزون عملکرد «اینفلوئنسر مارکتینگ» (بازاریابی تأثیرگذار)، این پژوهش با بهرهگیری از دو برنامه فرهنگی صدا سیما - با نامهای برنامه «کتاب باز» (پخش شبکه نسیم) و برنامه «چراغ مطالعه» (پخش شبکه 4 سیما) - به تأثیر «اینفلوئنسر»های فرهنگی رسانه ملی برمخاطبان انجام شده است. پژوهش حاضر بدنبال پاسخگویی ...
بیشتر
با توجه به تاثیر روزافزون عملکرد «اینفلوئنسر مارکتینگ» (بازاریابی تأثیرگذار)، این پژوهش با بهرهگیری از دو برنامه فرهنگی صدا سیما - با نامهای برنامه «کتاب باز» (پخش شبکه نسیم) و برنامه «چراغ مطالعه» (پخش شبکه 4 سیما) - به تأثیر «اینفلوئنسر»های فرهنگی رسانه ملی برمخاطبان انجام شده است. پژوهش حاضر بدنبال پاسخگویی به این پرسش بوده که «اینفلوئنسر»ها درحوزه فرهنگ و ادب چگونه میتوانند با بهرهگیری از ظرفیت صدا و سیما و نیز رسانه اینستاگرام، بر بینندگان تأثیر گذاشته و سبب ترویج فرهنگ کتابخوانی و متعاقبا رونق صنعت نشر شوند. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی مولفههای اثرگذار و ارائه الگویی دربازاریابی صنعت نشرکتاب توسط «اینفلوئنسر»ها میباشد. روش این پژوهش از حیث هدف، توسعهای -کاربردی و رویکرد مطالعاتی آن کیفی است. نمونه آماری از دوگروه شامل: گروه اول66 نفر از بینندگان برنامههای «کتابباز» و «چراغ مطالعه» که نظرات خود را نسبت به مطالعه عناوین معرفی شده، در قالب استفاده ازکتب چاپی، کتب دیجیتال، پادکستها وکتابخوانهای صوتی در بستر اینستاگرام ثبت نمودهاند وگروه دوم نخبگان شامل 14 نفر از استادان حوزه رسانه و مدیران ارشد وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و نیز مدیران بازاریابی میباشد. به منظورگردآوری دادهها ازرویکرد نتنوگرافی و نیز بهرهگیری ازجدول "احساسی پلاچیک" برای شناسایی و انجام مصاحبه با مخاطبین و از روش تحقیق کیفی «نظریه داده بنیاد» جهت ارائه مدل، استفاده شدهاست. براساس نتایج به دست آمده، مهمترین مقولههای اثرگذار بر ترویج کتابخوانی و رونق صنعت نشر، مستخرج از این پژوهش، تغییر رویکرد مدیریت و الزامات ساختاری از سنتی به دیجیتال، استفاده ازفنآوری درصنعت نشر دیجیتال، مخاطب گرایی و شناخت انتظارات اهالی کتاب میباشند. یافتههای این پژوهش بیانگر نقش پراهمیت و معنیدار اینفلوئنسرها بر مخاطبان کتابخوان براساس مولفه اعتماد بوده و بابررسی سایر عوامل تاثیرگذار به خلق یک مدل پارادایمی و راهکارهایی جهت ترویج کتابخوانی و متعاقباً رونق صنعت نشر دیجیتال- با استفاده ازظرفیتهای صدا سیما- انجام شده است.
حمیدرضا رهرو؛ پیمان جبلی؛ فاطمه عظیمی فرد
چکیده
در این پژوهش یکی از مهمترین کارزارهای انتخاباتی در ایران- مناظرههای ریاست جمهوری که یکی از پربینندهترین برنامههای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی است- از منظر تحلیل گفتمان انتقادی بررسی شده است. ازاینرو، نمایندگان دو گفتمان غالب در مناظرههای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای بررسی انتخاب ...
بیشتر
در این پژوهش یکی از مهمترین کارزارهای انتخاباتی در ایران- مناظرههای ریاست جمهوری که یکی از پربینندهترین برنامههای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی است- از منظر تحلیل گفتمان انتقادی بررسی شده است. ازاینرو، نمایندگان دو گفتمان غالب در مناظرههای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای بررسی انتخاب شدند؛ آقایان رئیسی بهعنوان گفتمان نزدیک به گفتمان انقلابی یا همان اصولگرایی و همتی بهعنوان گفتمان نزدیک به گفتمان اصلاحطلبی و سازندگی. برای بررسی این گفتمان، از روش تحلیل گفتمان انتقادی "ون دایک" استفاده شده و جامعه مورد مطالعه نیز مناظره اول تلویزیونی با موضوع اقتصادی بوده است. از بین سه مناظره، مناظره اول به دلیل اهمیت شرایط اقتصادی در کشور انتخاب شد. این مناظره در سه سطح سَبک، معنا و استدلال بررسی و در نهایت گزاره اساسی متن مناظره استخراج شد. تحلیل دادهها نشان میدهد اصلیترین گزارههای رئیسی در مناظره اقتصادی شامل «حمایت از تولید ملی»، «مبارزه با فساد»، «دولت عملگرا برای احیای شرایط اقتصادی» و «انتقاد به عملکرد دولت حسن روحانی» و اصلیترین گزارههای همتی شامل «مهندسی انتخابات»، «پوششی بودن سایر کاندیداها» و «تأثیرات تحریمها و عدم عضویت در کنوانسیون « FATF بر اقتصاد» بوده است.
علیرضا توحیدی؛ داود نعمتی انارکی؛ علی اکبر فرهنگی
چکیده
افزایش رقابت، تمایز، تکثیر رسانهها، همچنین بخشبندی فزاینده مخاطبان موجب نیاز به تغییر شیوه مدیریت جدول پخش تلویزیون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بهکارگیری فناوری در مدیریت پخش، برنامهریزی، تصمیمگیری، تخصیص بهینه منابع مبتنی بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی جهت دستیابی به اهداف و جذب مخاطبان شده است. هدف این پژوهش، ...
بیشتر
افزایش رقابت، تمایز، تکثیر رسانهها، همچنین بخشبندی فزاینده مخاطبان موجب نیاز به تغییر شیوه مدیریت جدول پخش تلویزیون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بهکارگیری فناوری در مدیریت پخش، برنامهریزی، تصمیمگیری، تخصیص بهینه منابع مبتنی بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی جهت دستیابی به اهداف و جذب مخاطبان شده است. هدف این پژوهش، چگونگی طراحی الگوی مدیریت هوشمند جدول پخش تلویزیون ایران، با اتکا به شناخت ابعاد، مؤلفهها و شاخصها است، روش تحقیق ترکیبی است، دادههای کیفی از مطالعه کتابخانه، اسنادی، مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان(نمونهگیری هدفمند) به دست آمدهاست. شیوه و مؤلفههای مدیریت هوشمند جدول پخش استخراج و الگوی اولیه پیشنهاد شده و تأیید الگو نهایی از دادههای کمّی پرسشنامه شیوه دلفی بهره بردهاست. مدیریت هوشمند از هوش مصنوعی، زمانبندی و برنامهریزی خودکار، سیستمهای پشتیبانی تصمیمگیری هوشمند جهت حل بهینه مسائل چندمعیاری و چندهدفی چینش جدول پخش تلویزیون ایران استفاده خواهد کرد. یادگیری ماشینی، الگوریتمهای با نظارت، یادگیری تقویتی و سامانه توصیهگر پالایش گروهی برای تنظیم دادهها، اطلاعات رسانه، در برنامهها و جدول پخش استفاده میشود. شاخصههای انتخاب و تناسب برنامههای مجاور، نحوه چینش، توالی، تکرار برنامه و بازخورد صریح، ضمنی و تجربی، برای مدیریت هوشمند جدول پخش بکار میرود. ابعاد الگوی مدیریت هوشمند جدول پخش تلویزیون ایران، شامل تنظیم هوشمند دادههای ورودی(مدیریت منابع)، برنامهریزی هوشمند(تصمیمگیری هوشمند) پیشبینی، تخصیص بهینه منابع و ارزیابی هوشمند در این پژوهش، شناسایی و معرفی شدهاند.
امین طیب طاهر؛ مسعود کوثری؛ مهدی منتظرقائم؛ ابراهیم فیاض
چکیده
یکی از مسائل قدیمی میان پژوهشگران اتاق خبر، کنترل اجتماعی آن برای حفظ سیاست خبری در فرآیند تبدیل آن به پیام است. کنترل اجتماعی در سازمانها با مفهوم اجرای سیاست درهم تنیده است. این مفهوم ابعاد مختلفی داردکه اصلیترین آنها، ترجمه و تفسیر سیاست برای مجریان، با هدف ایجاد فهم مشترک بین سیاستگذار و مجری آن است. اهمیت این امر، ...
بیشتر
یکی از مسائل قدیمی میان پژوهشگران اتاق خبر، کنترل اجتماعی آن برای حفظ سیاست خبری در فرآیند تبدیل آن به پیام است. کنترل اجتماعی در سازمانها با مفهوم اجرای سیاست درهم تنیده است. این مفهوم ابعاد مختلفی داردکه اصلیترین آنها، ترجمه و تفسیر سیاست برای مجریان، با هدف ایجاد فهم مشترک بین سیاستگذار و مجری آن است. اهمیت این امر، با توجه به ماهیت کار رسانهای بمثابه عملی خلاق و خبررسانی بمثابه عملی بهشدت متغیر از نظر سیاستگذاری، در سازمانهای خبری، شاید بیش از دیگر سازمانهاست. بر این اساس، این پژوهش به مطالعه چگونگی ترجمه سیاستهای خبری، برای تحریریه بخش خبری 21 شبکه یک سیما، با روش مردمنگاری میپردازد. این پژوهش برای پاسخ به سئوال اصلی، سه سطح سازمانی معاونت سیاسی، اداره کل اخبار سیما و درون تحریریه خبر 21 را، ارزیابی میکند. در هریک از این سطوح شیوههایی همچون ترجمه شفاهی(جلسه، تلفن و ارتباط رودررو) و مکتوب(صورتجلسه و پیامرسانهای اجتماعی) در شکل و شیوههای ابلاغی(دستوری و اقناعی) یا مشارکتیبودن در رویکرد، برای ترجمههای عمودی و افقی سیاستهای خبری شناسایی و از منظر روزنامهنگاران(اعم از مدیر، سردبیر و یا دبیر خبر) تحلیل شدهاست. این پژوهش، مواردی همچون افزایش وضوح سیاستها از طریق نزدیکتر کردن آن به تصمیم، کاهش واسطهها در ترجمه، توضیح علل حین ترجمه و ضرورت محرم دانستن بیشتر روزنامهنگاران را به مدیران صدا و سیما توصیه میکند.
زهرا حاجی احمدی؛ شهرام گیل آبادی؛ ویدا همراز
چکیده
این مقاله با هدف شناخت تأثیر ظرفیتهای تعزیه عاشورایی در تولید برنامه های کوتاه رادیویی (با نگاهی گذرا به روایت و روایتشنو) نگاشته شده است، که سعی در ارائه الگوی پیشنهادی قالب یا شکل برنامه سازی جدیدی، به نام "بیت استوری" دارد. به این منظور، با تحلیل روایت تعزیههای عاشورایی در خصوص شاخصههای برنامهسازی، برای تولید ...
بیشتر
این مقاله با هدف شناخت تأثیر ظرفیتهای تعزیه عاشورایی در تولید برنامه های کوتاه رادیویی (با نگاهی گذرا به روایت و روایتشنو) نگاشته شده است، که سعی در ارائه الگوی پیشنهادی قالب یا شکل برنامه سازی جدیدی، به نام "بیت استوری" دارد. به این منظور، با تحلیل روایت تعزیههای عاشورایی در خصوص شاخصههای برنامهسازی، برای تولید قالبکوتاه "بیتاستوری" مقولههایی شامل نوع موسیقی، ریتم برنامه، نوع اجرا، کارکرد و قالب برنامه بررسی شدند. همچنین با تحلیل روایت دو نسخه از مجالس تعزیهعاشورایی، بازشنوایی اجراهای موجود و بررسی عناصر برنامهسازی رادیو، در مطالعه و بررسی تأثیر ظرفیتهای تعزیهعاشورایی، برای تولید برنامه های کوتاه رادیویی، نگاهی گذرا به نظریههای روایت نیز شده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، رادیو در جایگاه خود توانسته با استفاده از طیف برنامه های کوتاه، در سراسر دنیا انواع مختلفی از فرم برنامهسازی ارائه دهد، با معرفی و پیشنهاد استفاده از قالبی به نام "بیتاستوری"جهت اطلاعرسانی و آموزش کاربران، میتوان شاهد حفظ و معرفی بخش مهمی از فرهنگ ایرانی- اسلامی و توسعه آن در رشد و جذب مخاطبان جهانی رادیو در این زمینه باشیم.
مهدی علی شریفی؛ نوروز هاشم زهی؛ سید علی رحمان زاده؛ سید وحید عقیلی
چکیده
یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر سودآوری و موفقیت سازمانها و رسانههای اجتماعی، توجه به بازاریابی اجتماعی و عوامل آن است. این پژوهش که ﺑﻪ ﺗﺮﺳﻴﻢ مدلی برای عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیمای ایران میپردازد، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، از سه بخش تشکیل شده: بخش اول- "شناسایی شاخصها"(در این ...
بیشتر
یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر سودآوری و موفقیت سازمانها و رسانههای اجتماعی، توجه به بازاریابی اجتماعی و عوامل آن است. این پژوهش که ﺑﻪ ﺗﺮﺳﻴﻢ مدلی برای عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیمای ایران میپردازد، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، از سه بخش تشکیل شده: بخش اول- "شناسایی شاخصها"(در این بخش به بررسی و کدگذاری دادههای مصاحبهها پرداخته میشود) بخش دوم- "صحت سنجی"(در این بخش برای اعتباریابی دادهها از روش دلفی استفاده شدهاست) بخش سوم- "ارائه مدل"(این بخش از تحقیق به رتبهبندی، بررسی روابط و ارائه مدل به کمک معادلات ساختاری میپردازد) جامعه آماری این بخش، کارمندان و مدیران بخش بازاریابی سازمان صدا و سیما به تعداد 250 نفر و حجم نمونه با فرمول کوکران، 152 نفر محاسبه و دادههای مورد نظر از طریق پرسشنامه حضوری و با نمونهگیری تصادفی ساده، گردآوری شده است. بررسیها نشان میدهد که عوامل ششگانه زیر به ترتیب: عوامل مرتبط با مشتری با ضریب رگرسیون 878/0، مدیریتی با ضریب 777/0، زیرساختی با ضریب 712/0، محتوا با ضریب 681/0، رسانه با ضریب 675/0 و بازاریابی با ضریب 405/0، از اصلیترین عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیما است. نتایج پژوهش معلوم می کند که در صدا و سیمای ایران لازم است نیازهای مشتری در مرکز توجه قرار گیرد.