تحلیل حروف‌نگاری (تایپوگرافی) ‌عنوان سریال‌های نمایش‌خانگی معاصر ایران با تأکید بر نشانه‌های ارجاعی و شکل‌گردان (نمونۀ موردی: هیولا، دراکولا، قورباغه،کرگدن، یاغی، زخم کاری)

امیر حسین پرمهر یابنده؛ حسین عابددوست؛ زیبا کاظم پور

دوره 16، شماره 44 ، دی 1401، صفحه 28-5

https://doi.org/10.22085/javm.2023.364975.1984

چکیده
    تولید سریال‌ برای نمایش‌خانگی بخشی از فعالیت‌های رسانه‌ای مرسوم است. سریال‌های نمایش‌خانگی با نشانه‌های نوشتاری معرفی می‌شوند. حروف‌نگاری عناوین این سریال‌ها، روابط نشانه‌ای را دربر می‌گیرد که در انتقال معنا تأثیرگذارند. این روابط در دو بخش نشانه‌های ارجاعی و شکل‌گردان جای می‌گیرند. هدف این پژوهش، تحلیل کارکرد نشانه‌های ...  بیشتر

چگونگی تأثیرگذاری آگهی‌های تلویزیونی با تکیه بر صناعات شبه‌بلاغی (مطالعة موردی: پویش ایران من)

اسحاق سازمند؛ مصطفی دشتی آهنگر

دوره 16، شماره 44 ، دی 1401، صفحه 62-29

https://doi.org/10.22085/javm.2023.360354.1975

چکیده
  بررسی توان علوم بلاغی فارسی در تبیین انواع متون - اعم از متون نوشتاری، شنیداری و دیداری- موضوعی است که از جنبة بازتعریف علوم بلاغی مهم بنظر می­رسد. با این رویکرد، متونی مانند تبلیغات، باید مورد بررسی‌های نشانه‌شناسانه قرار گیرد و شگردهایی که با هدف تأثیرگذاری بر مخاطب در آنها بکار رفته، تبیین شوند. از نمونه‌های متون پر مخاطب، آگهی‌های ...  بیشتر

شاخص‌های طراحی بصری شخصیت در انیمیشن‌های تلویزیونی از دید مخاطبین کودک

حسن زریابی یکتا

دوره 16، شماره 44 ، دی 1401، صفحه 94-63

https://doi.org/10.22085/javm.2022.322531.1891

چکیده
  انیمیشن از مهم‌ترین قالب‌های برنامه­ سازی تلویزیونی ایران است. گروه­ های سنتی متنوعی- بویژه کودکان و نوجوانان- به‌تماشای برنامه‌های شبکه‌های مختلفی چون پویا و امید می‌نشینند. در رقابت سخت بین شبکه­ های تلویزیونی صداوسیما و شبکه‌ها­ی خارجی و رسانه‌های مختلف، انیمیشن‌هایی موفق می‌شوند که مخاطب خود را بهتر شناخته و تولیدات ...  بیشتر

زمینه‌های ظهور و مؤلفه‌های تلویزیون جهانی در شبکه های برون‌مرزی سیمای ج.ا.ا

حسین ذوالقدر؛ سید نورالدین رضوی زاده؛ مهدی نجف زاده

دوره 16، شماره 44 ، دی 1401، صفحه 132-95

https://doi.org/10.22085/javm.2022.266581.1684

چکیده
  دنیای امروز، شاهد تغییرات‌ و تحولات عمیقی است که همۀ آنها در حوزه‌های عملکردی هویت، مرز، مفهوم جغرافیا (مکان)، فضا و زمان، قابل‌درک‌اند. هویت‌ها چندپاره شده‌اند، مرزها درنوردیده و مکان و زمان به هم فشرده شده‌اند. در این راستا، تلویزیون- به‌عنوان زبانی بین‌المللی- یکی از عوامل مؤثر در بروز این تغییرات است و تقریباً هیچ نقطه‌ای ...  بیشتر

آسیب‌شناسی پیش تولید مستندهای شخصیت‌نگار تلویزیونی در بازنمایی زندگی علمای دینی

حسین احمدی؛ علی رجب زاده طهماسبی

دوره 16، شماره 44 ، دی 1401، صفحه 160-133

https://doi.org/10.22085/javm.2022.292985.1854

چکیده
  هدف این پژوهش، بررسی کاستی‌های موجود در برنامه ­های مستند تلویزیونی با موضوع زندگی شخصیت‌های دینی است که در برخی موارد، منجر به معرفی نادرست این شخصیت‌ها شده است. با توجه به اینکه اغلب کمبودها به مرحلۀ پیش‌تولید بازمی‌گردد، این پژوهش با استفاده از روش مصاحبۀ عمیق با ده نفر از صاحبنظران و مستندسازانِ این حوزه، به بررسی مهم‌ترین ...  بیشتر

تحلیل ساختاری عوامل مؤثر بر آیندۀ خبرگزاری صدا و سیما در افق 5 ساله

محمدرضا یاسین؛ حمیدرضا حسینی دانا؛ امید جهانشاهی؛ محسن شاکری نژاد

دوره 16، شماره 44 ، دی 1401، صفحه 198-161

https://doi.org/10.22085/javm.2023.340789.1925

چکیده
  سرعت تحولات و رشد روزافزون پلتفرم‌های جدید و ابزارهای دیجیتال، وضعیت صنعت خبر را پیچیده کرده و درنتیجۀ، رقابت میان مؤسسات خبری نیز تشدید شده است. درواقع، امروزه شاهد جنگ رسانه‌ای هستیم و در این میان، خبرگزاری صداوسیما با رسانه‌های معاند و وابسته به غرب در رقابتی جدی قرار دارد. هدف این پژوهش، تحلیل عوامل مؤثر بر آیندۀ خبرگزاری صداوسیما ...  بیشتر

بازنمایی کنشگری سیاسی زنان در سریال‌های تاریخی دهۀ 90 تولید سیمای ج.ا.ا (مطالعه موردی: سریال‌های«تبریز در مه» و «بانوی سردار»)

مریم متقی؛ عاصمه قاسمی؛ تهمینه شاوردی

دوره 16، شماره 44 ، دی 1401، صفحه 232-199

https://doi.org/10.22085/javm.2023.358136.1968

چکیده
  هدف این پژوهش، تحلیل بازنمایی کنشگری سیاسی زنان در سریال‌های تاریخی پخش‌شده از سیمای جمهوری اسلامی ایران در دهۀ چهارم پس از انقلاب ( سال­های 1400-1390) با استفاده از روش کیفی از نوع تحلیل روایت گریماس است. با توجه به هدف پژوهش با نمونه‌گیری هدفمند دو سریال«تبریز در مه» و «بانوی سردار» که در آنها زنان شخصیت اصلی سریال و کنشگر ...  بیشتر