احمد ضابطی جهرمی؛ مجتبی قاسمی
دوره 10، شماره 25 ، دی 1393، صفحه 9-32
چکیده
در سینمایکلاسیکداستانی، تنها از تعامل منطقی و متناسب بین عناصر میزانسن و تدوین است که روایت فیلمیک مؤثری حاصل میشود. هر دو عنصر همزمان و در نسبتی با هم در نمایاندن کنش فیلمنامه فعالند اما گاه کنش در قالب ظرفیتهای روایتی میزانسن و گاه ظرفیتهای روایتی تدوین مؤثرترجلوه میکند. این عناصر نه در مقابل هم، که در کنار هم و بلکه در ...
بیشتر
در سینمایکلاسیکداستانی، تنها از تعامل منطقی و متناسب بین عناصر میزانسن و تدوین است که روایت فیلمیک مؤثری حاصل میشود. هر دو عنصر همزمان و در نسبتی با هم در نمایاندن کنش فیلمنامه فعالند اما گاه کنش در قالب ظرفیتهای روایتی میزانسن و گاه ظرفیتهای روایتی تدوین مؤثرترجلوه میکند. این عناصر نه در مقابل هم، که در کنار هم و بلکه در تطابق با هم هستند. درصورتی که رابطه بین این دو عنصر منطقی باشد، ظرفیتهای بیانی یکدیگر را تقویت نموده و در غیر اینصورت به تضعیف یکدیگر منجر میشوند. دریافت کارگردان از کنش فیلمنامه، ویژگیهای سبکی او و ژانر فیلم، در طراحی کارگردان نسبت به اجرا کردن نوع خاصی از رابطه بین میزانسن و تدوین در فیلم، اثرگذار است. براساس نظریههای حاکم بر سینمای داستانی کلاسیک، نمیتوان عناصر میزانسن و تدوین را به صورت ماهوی یکی دانست زیرا میزانسن اساساً به تمامی آن چیزی که درون قاب دیده میشود اشاره دارد و تدوین با رابطه بین نماها شناخته میشود. هریک از دو مفهوم میزانسن و تدوین دارای ظرفیتهای بیانی منحصر به خود هستند. اما این را هم باید پذیرفت که حیات هر یک از این دو، در گرو وجود دیگری است. تنها در صورت وجود داشتن تعاملی منطقی و سازنده بین میزانسن و تدوین، میتوان به روایت مؤثرتری در فیلم داستانی دست یافت.
علی رجب زاده طهماسبی؛ امین سقطچی
دوره 10، شماره 25 ، دی 1393، صفحه 33-58
چکیده
موضوع این مقاله “بررسی شیوه اجرایی در مستند تلویزیونی” است. مسیر این پژوهش در شناخت قابلیتهای اجرایی در زبان سینمایی به جهت دراماتیزهکردن روایت به نظرات بروتزی نزدیک است اما از دیگر سو در مورد بررسی جهانی که فیلمساز از طریق استفاده از عناصر اجرایی میسازد و نحوه برخورد با موضوعِ معرفت از نظرات نیکولز بهره گرفته است. در ...
بیشتر
موضوع این مقاله “بررسی شیوه اجرایی در مستند تلویزیونی” است. مسیر این پژوهش در شناخت قابلیتهای اجرایی در زبان سینمایی به جهت دراماتیزهکردن روایت به نظرات بروتزی نزدیک است اما از دیگر سو در مورد بررسی جهانی که فیلمساز از طریق استفاده از عناصر اجرایی میسازد و نحوه برخورد با موضوعِ معرفت از نظرات نیکولز بهره گرفته است. در این تحقیق با جمعآوری منابع و فیشبرداری از مطالب گردآوریشده و طبقهبندی دادهها، به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته و سپس بر اساس دو روش علمی (علت و معلولی) و توصیفی، کلیه دادههای یافت شده مورد تبیین و توصیف قرار گرفته است. از دید نیکولز تلفیق آزاد امر واقع و تجسم بخشی به آنچه از واقعیت تصور میشود، مشخصه مشترک مستندهای اجرایی است. از دید بروتزی مستندهای اجرایی به وجوه اجرایی زبان وابستهاند که از دیدگاه استین در مورد نقش اجرایی زبان ناشی شده است.عناصرمستندهای اجرایی عبارتند از: «حضور مؤلف/ مجری»، «ویژگی ترکیب اینگونه مستند با سایر انواع فیلم»، «ساختن واقعیت»، «ساخت فیلم با اولین برداشتها»، «واقعیت مقدم بر بازی»، «توجه به گروههای حاشیهای»، «تجربه شخصی فیلمساز» و «اقتدار فیلمساز». همچنین در این مستندها دوربین به مثابه تماشاگر عمل میکند.
علی اصغر غلامرضا؛ احسان کریمی میبدی
دوره 10، شماره 25 ، دی 1393، صفحه 59-82
چکیده
امروزه تغییرات سریع تکنولوژی و محتوایی بر فضای رسانهای جهان حاکم است. در این فضای رقابتی شدید صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان دانشگاه عمومی، نیازمند همگام بودن با تغییرات است. از آنجا که آموزش مهمترین ابزار برای همگام شدن با تغییرات وسیع جهانی است و این تغییرات به وسیله منابع انسانی که مهمترین دارایی سازمان ...
بیشتر
امروزه تغییرات سریع تکنولوژی و محتوایی بر فضای رسانهای جهان حاکم است. در این فضای رقابتی شدید صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان دانشگاه عمومی، نیازمند همگام بودن با تغییرات است. از آنجا که آموزش مهمترین ابزار برای همگام شدن با تغییرات وسیع جهانی است و این تغییرات به وسیله منابع انسانی که مهمترین دارایی سازمان است اتفاق میافتد. آموزش به منابع انسانی یکی از مهمترین اهداف سازمانی صداوسیما می باشد که بسیاری از این هدف در مرکز آموزش محقق میگردد. این پژوهش با استفاده از روش کیفی انجام گردید و ابتدا اسناد بالادستی مطالعه شد و سپس با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته، از میان جامعه آماری به صورت هدفمند، 14 نفر از کارشناسان، خبرگان و اساتید به عنوان نمونه انتخاب شدند. اهداف راهبردی با نظر کمیته استراتژیک تعیین و اولویتبندی شد و سپس با استفاده از مصاحبهها و اسناد بالادستی، عوامل داخلی و خارجی مشخص شد و با استفاده از آرای کمیته استراتژیک، ضریب اهمیت و درجه هر یک از عوامل داخلی و خارجی مشخص گردید. قوتها و ضعفها، فرصتها و تهدیدها و درجه نسبی و جدی بودن هر یک از آنها مشخص گردید و با توجه به جمعبندی امتیازات آنان، ناحیه دوم یعنی ناحیه محافظهکارانه به عنوان موقعیت راهبردی مرکز آموزش تعیین گردید. در مجموع از تناظر میان فرصتها وضعفها مرکزآموزش راهبرد حاصل شد و در نهایت با استفاده از نمره جذابیت راهبردها (تعیینکننده میزان ارتباط بین اهداف راهبردی و راهبردها) ماتریس QSPM ترسیم گردید و اولویتبندی راهبردها مشخص شدند.
اکبر نصراللهی؛ زین العابدین مختاریان
دوره 10، شماره 25 ، دی 1393، صفحه 83-106
چکیده
اهمیت نقش و جایگاه شبکههای استانی در تأمین بخشی از محتوای عرضه شده به مخاطبان و تأکید براستفاده از ظرفیتهای شبکههای استانی در حفظ و اشاعه فرهنگ بومی در اسناد راهبردی و بالا دستی صدا و سیما نظیر سند افقرسانه، موجب شد تا چگونگی استفاده از خبرهای استانی در بخشهای خبری 21 شبکه یک (سراسری) وجامجم1 (برون مرزی) به عنوان کاملترین بخشهای ...
بیشتر
اهمیت نقش و جایگاه شبکههای استانی در تأمین بخشی از محتوای عرضه شده به مخاطبان و تأکید براستفاده از ظرفیتهای شبکههای استانی در حفظ و اشاعه فرهنگ بومی در اسناد راهبردی و بالا دستی صدا و سیما نظیر سند افقرسانه، موجب شد تا چگونگی استفاده از خبرهای استانی در بخشهای خبری 21 شبکه یک (سراسری) وجامجم1 (برون مرزی) به عنوان کاملترین بخشهای خبری مشروح در این دو شبکه، مورد بررسی و مداقه قرار گیرد. هدف این پژوهش مشخصنمودن سهم و چگونگی استفاده از خبرهای استانی در بخشهای خبری شبکههای با پخش سراسری و برونمرزی است. به این منظور از نظریه دروازهبانی و الگوی پیشنهادی پیتر بالانتین استفاده شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است و جامعه آماری آن شامل تمامی اخبار استانی پخششده از بخشهای مشروح ساعت 21 شبکه یک سیما و ساعت 24 شبکه جام جم1 در شش ماهه اول سال 1392 است. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی دو مرحلهای، یک ماه آماری از این جامعه آماری انتخاب شد. بر اساس یافتههای تحقیق شبکه یک حدود دو برابر بخش خبری 24 شبکه جام جم1 از خبرهای استانی استفاده میکند. نتایج پژوهش نشان داد که حدود دو سوم (64%) از خبرهای استانی استفاده شده در بخش خبری 21 شبکه یک، خاستگاه محلی با کاربرد فرامحلی (ملی و فراملی) و حدود یک سوم (36%) از این خبرها، خاستگاه فرامحلی با کاربرد فرامحلی داشتند. در بخش خبری 24 شبکه جام جم1، حدود نیمی از خبرهای استانی (53%) خاستگاه محلی با کاربرد محلی و حدود نیمی از آنها (47%)، خاستگاه فرامحلی با کاربرد فرامحلی داشتند. در هیچ یک از این دو بخش خبری خبرهای محلی و یا فرامحلی با کاربرد محلی مشاهده نشد.
ویدا همراز؛ فرانک سعیدی آریا
دوره 10، شماره 25 ، دی 1393، صفحه 139-162
چکیده
«سواد رسانهای» در لغت به معنای کسب دانش رسانهای می باشد و عبارت است از درک متکی بر مهارتی که بر اساس آن میتوان تولیدات رسانهای را شناخت و از یکدیگر تفکیک کرد. سواد رسانهای مخاطب را به ابزار تحلیل و گزینشگری پیامها مجهز میکند تا مخاطب صرفا برای سرگرمی و تفریح از رسانهها استفاده نکند بلکه با آگاهی به باز تولید ...
بیشتر
«سواد رسانهای» در لغت به معنای کسب دانش رسانهای می باشد و عبارت است از درک متکی بر مهارتی که بر اساس آن میتوان تولیدات رسانهای را شناخت و از یکدیگر تفکیک کرد. سواد رسانهای مخاطب را به ابزار تحلیل و گزینشگری پیامها مجهز میکند تا مخاطب صرفا برای سرگرمی و تفریح از رسانهها استفاده نکند بلکه با آگاهی به باز تولید و تفسیر پیامها بپردازد. در این پژوهش به دلیل اهمیت دریافت مخاطب خردسال از پیامهای رسانهای به طور خاص بر نقش سواد رسانهای برای آنها توجه شده است. گروه سنی 3-6 سال از لحاظ ذهنی بالاترین قدرت در آموزشپذیری و تجربه را از محیط اطرافشان دارند ولی در دنیای امروز که مملو از پیامهای رسانهای است میشود. ولی خردسالان به دلیل عدم رشد کامل فیزیکی و ذهنی خواسته یا ناخواسته کمتر در انتخاب پیام دخالت دارند و در معرض انواع پیامهای مفید و مخرب قرار میگیرند. لذا در تولید برنامههای رادیویی برای آنها باید به ارتقا سواد رسانهای این گروه سنی توجه شود. این تحقیق با تکیه بر نظریههای سواد رسانهای جیمزپاتر، به ناتوانی خردسالان به عنوان مخاطب انتخابگر و چگونگی ایجاد مهارت در انتخاب پیامهای مناسب توجه کرده و تلاش میکند راهکارهایی برای تولید مطلوب برنامههای رادیویی خردسالان ارائه نماید. روش تحقیق مورد استفاده نیز روش اسنادی، تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه عمیق میباشد.