اقتباس رادیویی از داستان های منثور عرفانی برای نمایش نامه رادیویی

سید محمد مهدی موسوی مهر؛ مجید شریف خدایی؛ احسان هنرمند نیا

دوره 10، شماره 24 ، مهر 1393، صفحه 9-26

چکیده
  برنامه‌های رادیویی با بیان خاص رادیو در قالب‌های مختلف و با هدف فرهنگ‌سازی، آموزش، اطلاع‌رسانی، ایجاد مشارکت اجتماعی، صمیمیت و هم‌ذات‌پنداری با مخاطبان تولید می‌شود. یکی از قالب‌های رایج در دنیای رادیو، نمایش رادیویی است. نمایش، اقتصادی‌ترین وسیله‌ی بیانی ممکن برای تبیین حالت‌ها، تنش‌ها و احساسات و همچنین موشکافی مناسبات ...  بیشتر

معیارهای مطلوب دروازه بانی خبر در رسانه ملّی

غلامرضا غلامی؛ جاسم نعمت نیا

دوره 10، شماره 24 ، مهر 1393، صفحه 28-62

چکیده
  خبر در دنیای کنونی به ابزاری برای رسیدن به بسیاری از مقاصد تبدیل شده است. از آن‌جایی که قطعا هر خبری محصول فرایند «دروازه‌بانی خبر» است، ضروری است که معیارهای مطلوب دروازه‌بانی خبر برای هر رسانه تدوین و استخراج شود. در این تحقیق ما به دنبال تدوین و استخراج معیارهای مطلوب دروازه‌بانی خبر در رسانه‌ی ملی بودیم و از روش مطالعه‌ی ...  بیشتر

تحلیل محتوای خبر 60 دقیقه بی‌بی‌سی فارسی در مورد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری

محمدعلی هرمزی زاده؛ محمد واحدی؛ سید مجتبی رضوی طوسی

دوره 10، شماره 24 ، مهر 1393، صفحه 63-102

چکیده
    پژوهش حاضر به تحلیل محتوای اخبار انتخاباتی بخش خبری 60 دقیقه شبکه تلویزیونی ماهواره ای  بی‌بی‌سی فارسی با هدف شناسایی مطالب خبری این بخش اختصاص یافته است. جامعه آماری تمامی اخبار انتخاباتی این بخش است که از 3 تا 22 خرداد 1392 پخش شد بنابراین نمونه‌گیری صورت نگرفته است. در مجموع در مقطع زمانی مورد بررسی تعداد 299  خبر انتخاباتی ...  بیشتر

شیوه‌ی بیان شاعرانه در فیلم مستند
دوره 10، شماره 24 ، مهر 1393، صفحه 104-142

چکیده
  فیلم مستند از ابتدای پیدایش، ادعای پیوند با جهان واقع و روایت درباره‌ی آن را داشته است. این روایت که محصول بازنمایی جهان واقع است، به شیوه‌های گوناگونی رخ می‌دهد. اما در شیوه‌ی شاعرانه، آیا بازنمایی، روایت بی‌واسطه‌ واقعیت است؟ کدام ویژگی نسبت «شاعرانه بودن» را به این شیوه اطلاق می‌کند؟ بی‌گمان «تخیل» و «تجسم ذهنیت» ...  بیشتر

به کارگیری عناصر نمایشی در خبر

احمد رمضانی

دوره 10، شماره 24 ، مهر 1393، صفحه 143-192

چکیده
  با اختراع تلویزیون، فیلم‌های خبری که معمولاً قبل از نمایش فیلم اصلی در سینما‌‌ها پخش می‌شدند تحت عنوان بخش‌های خبری به تلویزیون راه یافتند و در طی سالیان، هم‌پای دیگر برنامه‌های تلویزیونی متحول شدند و در این مسیر، بهره‌مندی خبر از مقوله‌ای بنام ظرایف برنامه‌سازی تلویزیونی، نمود بسیار چشم‌گیری یافت. استفاده از تمامی ظرفیت‌های ...  بیشتر

وضعیت ساختار مستند رادیویی در صدای جمهوری اسلامی ایران و ارائه‌ی الگویی مناسب برای مستند رادیویی

سید مصطفی موسوی

دوره 10، شماره 24 ، مهر 1393، صفحه 193-224

چکیده
  در مقاله‌ی حاضر سعی شده است شاخص‌های پذیرفته‌شده برای ساخت یک برنامـه‌ی مستند رادیویی با وضعیت موجود در برنامه‌های مستند شبکه‌ها‌ی رادیویی معاونت صدا مطابقت داده شود. نتایج پژوهش نشان می‌دهد مستندسازی در شبکه‌های رادیویی معاونت صدا از اقبال زیادی برخوردار نیست و معدود مستندهایی هم که در شبکه‌هایی چون رادیو گفت‌وگو و رادیو ...  بیشتر

پیشینه، گستره، عناصر و مفهوم سرگرم آموزی به عنوان یک راهبرد ارتباطی

سید بشیر حسینی؛ کمیل سوهانی

دوره 10، شماره 24 ، مهر 1393، صفحه 225-260

چکیده
  پژوهش حاضر به دنبال دست‌یابی به تعریفی جامع از پدیده‌ی رسانه‌ای سرگرم‌آموزی و بررسی ویژگی‌های آن در حوزه‌های مختلف کاربردی، از جمله تلویزیون می‌باشد. سرگرم‌آموزی به‌عنوان پدیده‌ای مهم و پیش‌رو در ادبیات رسانه‌ای جهان، با قدمتی بیش از چهل سال در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای ورود داشته و به دنبال پوشش‌دهی دو حوزه‌ی کارکردی مهم ...  بیشتر