مستند ورزشی؛ زمینه‌ها و ضرورت‌ها

محمدحسین صباحی؛ علی رجب زاده طهماسبی

دوره 6، شماره 11 ، فروردین 1389، صفحه 11-39

چکیده
  مستندهای ورزشی در میان برنامه‌ها و فیلم‌های ورزشی، از پیشینه و اهمیت بسزایی برخوردارند. با وجود این، درباره ابعاد گوناگون ساختار محتوایی و تکنیکی این گونه از مستندها و برنامه‌های ورزشی، مطالعه چندانی صورت نگرفته است. در این مقاله ضمن اشاره به تاریخچه‌ای کوتاه در زمینه مستندهای ورزشی در سطح جهان و ایران، به معرفی دسته بندی موضوعی ...  بیشتر

میزان اعتماد مخاطبان نخبه به اخبار وب‌سایت‌های فارسی زبان

حسین بصیریان

دوره 6، شماره 11 ، فروردین 1389، صفحه 40-60

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی مقایسه‌ای میزان مراجعه و اعتماد به اخبار اینترنتی (در وب‌سایت‌های فارسی) و یافتن رابطة بین عوامل مؤثر بر میزان اعتماد مخاطبان به اخبار این رسانه است. از این رو ضمن توجه به پیچیدگی و گستردگی موضوع، و ضریب نفوذ کم اینترنت در کشور، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم شهر تهران، به عنوان ...  بیشتر

بازنمایی غرب در سینمای ایران

زهرا سخی؛ عبدالله گیویان؛ محمد دادگران

دوره 6، شماره 11 ، فروردین 1389، صفحه 61-95

چکیده
  رسانه‌ها ابزار بیان ایدئولوژیک گفتمانها هستند و از طریق آنها می‌توان ایدئولوژی را به سطح جامعه تزریق کرد. از این لحاظ برای دریافت روند تطوری گفتمان حاکم، می‌توان از رسانه‌ها به عنوان مرجعی مطالعاتی استفاده کرد. سینما به علت تصویری بودن و همه گیر بودن در میان رسانه‌های جمعی از جایگاه والایی برخوردار است. تغییرات گفتمانی بر نحوة ...  بیشتر

تلویزیون و نقش آن در توسعة تئاتر کشور

رامین فنائیان؛ افسانه مظفری؛ سیدمحمد دادگران

دوره 6، شماره 11 ، فروردین 1389، صفحه 96-123

چکیده
  حاکمیت و تسلط رسانه‌ها بر نوع تفکر مخاطبان در دنیای کنونی امری رایج و متأسفانه پذیرفته شده است. در میان رسانه‌های فراگیر، تلویزیون از جایگاهی ممتاز برخوردار است و به دلیل ویژگی‌های خاص، بر دیگر رسانه‌ها غلبه یافته است. تلویزیون در کشور ما با تودة مخاطب، ارتباط وسیعی دارد و می‌تواند در دیدگاه‌های فرهنگی، سیاسی، فلسفی، اعتقادی، ...  بیشتر

شاخص‌های جمعیت شناختی و ضرورت‌های برنامه‌سازی

سید علیرضا هاشمی

دوره 6، شماره 11 ، فروردین 1389، صفحه 124-146

چکیده
  مدیریت استراتژیک یکی از مهمترین شاخه‌های مدیریت است که در طی دو دهه اخیر توسعه روز افزون یافته است. از آنجا که تفکر استراتژیک را «اقدام در زمان حال در پرتو بصیرت روشن نسبت به آینده» تعریف کرده اند؛ بصیرت روشن نسبت به آینده، به معنای آگاهی از محیط آینده، و آگاهی از عملکرد سازمان در آینده است. از این رو برنامه ریزی محتوایی برنامه‌های ...  بیشتر

بررسی رابطه نمایش( بازیگر) و جامعه( تماشاگر) در قرون وسطی

محمد مومنی

دوره 6، شماره 11 ، فروردین 1389، صفحه 147-192

چکیده
  زنده نگاه داشتن میراث تئاتری گذشته در اروپا را، با وجود این که مسیحیت خواهان توقف فعالیت‌های نمایشی بود و آن را عملی شیطانی می‌دانست، بازیگران مضحکه[1] (کمدی‌های مبتذل) و نمایشگران دوره‌گرد که نمایش‌های محبوب مردمی را اجرا می‌کردند، به عهده داشتند. در سراسر اروپا نمایش‌های مضحکه و تئاتر مذهبی کلیسا سلاحی قوی برای تبلیغ مسیحیت ...  بیشتر