نقش پژوهش اسنادی در تولید فیلم مستند آرشیوی

سیدعلی غمخواری؛ احمد ضابطی جهرمی

دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، صفحه 11-29

چکیده
  فیلم مستندی که با به‌کارگیری سندهای آرشیوی باقی مانده ازیک موضوع، به بازسازی آن موضوع دست می‌زند، "فیلم مستند آرشیوی" خوانده می شود. در این مستندها، مرحله پژوهش؛ اهمیت ویژه‌ای‌‌ دارد که یکی از اهداف آن دستیابی به اسنادی است که مستقیماً در فیلم به‌کار گرفته می‌شوند. برای رسیدن به چنین هدفی، پژوهشگر این نوع مستندها باید با مراحل ...  بیشتر

بررسی محدودیت‌ها و مزایای شیوه فعلی تولید تله فیلم در سیمای جمهوری اسلامی ایران

مهدی یادگاری؛ علی اصغر فهیمی فر

دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، صفحه 29-42

چکیده
  یکی از اهداف این مقاله، تحلیل وضعیت فعلی تولید تله فیلم در سیمای جمهوری اسلامی ایران است. خصوصاً در چند سال اخیر، رویکرد مدیریت کلان سازمان به تولید انبوه تله فیلم؛ گرایش زیادی پیدا کرده است. بدیهی است هر گونه رویکردی ،محسنات و محدودیت‌هایی دارد. با شناخت دقیق و بررسی موشکافانه این جریان؛ می‌توان از منحرف‌شدن آن که منجر به افت کمی ...  بیشتر

هرمنوتیکِ ارتباطات

امیر حسین فراهانی

دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، صفحه 43-52

چکیده
  اولین هدف در کتب  معاصر که حاوی رویکردهای هرمنوتیکی به کنش و ارتباطات انسانی هستند ، تحلیل و بررسی نظام انتقالی رایج در امر ارتباطات است. هر نظریه در باب هر‌منوتیکِ ارتباطاتی در خصوص رفتار انسانی ، همواره در موافقت و مخالفت با     جهان بینی‌های غالب و شایع است. فهم کلمات در یک نوشتار یا گفتار، به معنای فهم خود و رابطه ای ...  بیشتر

رادیو و جذب مخاطب کودک در ایران

حمید طلایی؛ ویدا همراز

دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، صفحه 53-62

چکیده
  امروز رادیو در کنار سایر رسانه‌های دیداری، مکتوب و آنلاین ایفای نقش می‌کند. رسانه‌های دیگر جذابیت‌های بصری خاص خود را برای جذب کودکان دارند اما این پرسش مطرح می‌شود که آیا رادیو می‌تواند در دوران کنونی مخاطب کودک را جذب کند؟ و شیوه‌های جذب مخاطب کودک برای رادیو در عرصه حضور دیگر رسانه‌ها چیست؟ این تحقیق با هدف بررسی موقعیت رادیو ...  بیشتر

بررسی مقایسه‌ای میزان استفاده از رسانه‌های نوین (اینترنت) و تأثیر آن بر میزان همبستگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و دولتی زنجان

عالیه شکربیگی؛ فاطمه مولایی

دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، صفحه 63-80

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی مقایسه ای میزان استفاده  از اینترنت و تأثیر آن بر همبستگی اجتماعی" دانشجویان دانشگاه های آزاد و دولتی زنجان صورت گرفته است . در این تحقیق، برای جمع آوری اطلاعات تکنیک پرسشنامه به کار گرفته شد و برای توصیف داده‌ها از آزمون‌های آماری چند متغیره استفاده شده است. همچنین، جامعه آماری این تحقیق، دانشجویان دانشگاه ...  بیشتر

مروری بر تأثیر سیستم های چند عاملی ارتباطی در آیندة رسانه های دیجیتالی

الیپس مسیحی؛ نگار خسروی

دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، صفحه 81-96

چکیده
  سیستمهای چند عاملی به سرعت در حوزه های مختلفی از جمله روباتیک، کنترل توزیع شده، ارتباطات دوربرد، رسانه ها، بازیهای رایانه ای و غیره کاربرد پیدا می کنند. انجام بسیاری از وظایف در این حوزه ها نیازمند آن است که عامل‌ها بتوانند علاوه بر همکاری با یکدیگر بطور همزمان (آنلاین) با کاربر خود نیز در تعامل باشند. در این مقاله همکاری عامل‌ها با ...  بیشتر

مطالعات سینمایی عصب پایه:کاربرد عصب‌شناسی در سینما

سیاوش صلواتیان؛ سید محمدرضا سیدی

دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، صفحه 97-125

چکیده
     این مقاله به توصیف روشی جدید برای ارزیابی تأثیر یک فیلم بر فعالیت مغزی بینندگان می‌پردازد. در این روش، فعالیتِ مغز در خلال تماشای آزاد فیلم‌ها از طریق «تصویربرداری کارکردی به شیوة تشدید مغناطیسی»[1] (fMRI) اندازه‌گیری می‌شود و به منظور ارزیابی شباهت‌ها در زمان پاسخ‌دهی و منطقه پاسخ‌دهندة مغز در بین بینندگان هنگام تماشای ...  بیشتر

روانشناسی رسانه؛ با تأکید بر تلویزیون، کودک و نوجوان

محمدعلی حکیم آرا

دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، صفحه 117-125

چکیده
  شاید بهترین نقطه شروع برای معرفی کتاب روان‌شناسی رسانه؛ معرفی شاخه‌ی به نسبت نوین روان‌شناسی رسانه باشد. در وهله نخست، این پرسش به‌جایی است که زمینه‌ساز پیدایش یک رشته نوین دانشگاهی چیست؟ بی‌شک تداوم مطالعات منظم و تربیت دانشجو برای: 1) پاسخ به پرسش‌های برخاسته از مشکلات یا تسهیلاتی که ممکن است تحولات نوین (مانند ورود تمام عیار ...  بیشتر