سیدعلی غمخواری؛ احمد ضابطی جهرمی
دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، صفحه 11-29
چکیده
فیلم مستندی که با بهکارگیری سندهای آرشیوی باقی مانده ازیک موضوع، به بازسازی آن موضوع دست میزند، "فیلم مستند آرشیوی" خوانده می شود.
در این مستندها، مرحله پژوهش؛ اهمیت ویژهای دارد که یکی از اهداف آن دستیابی به اسنادی است که مستقیماً در فیلم بهکار گرفته میشوند. برای رسیدن به چنین هدفی، پژوهشگر این نوع مستندها باید با مراحل ...
بیشتر
فیلم مستندی که با بهکارگیری سندهای آرشیوی باقی مانده ازیک موضوع، به بازسازی آن موضوع دست میزند، "فیلم مستند آرشیوی" خوانده می شود.
در این مستندها، مرحله پژوهش؛ اهمیت ویژهای دارد که یکی از اهداف آن دستیابی به اسنادی است که مستقیماً در فیلم بهکار گرفته میشوند. برای رسیدن به چنین هدفی، پژوهشگر این نوع مستندها باید با مراحل «روش پژوهش اسنادی» آشنا باشد تا با بهکارگیری آن بتواند به اسنادومدارک معتبرو موثق دست یابد.
این مقاله میکوشد با معرفی فیلم مستند آرشیوی و ویژگیهای آن، نقش پژوهش اسنادی را در یافتن مدارک مفید به منظور تولید این نوع مستندها بررسی کند و با تبیین مراحل گوناگون این روش پژوهشی و تنگناهای پیش رو، اطلاعات کاربردی در این زمینه به پژوهشگرفیلم ارائه دهد.
مهدی یادگاری؛ علی اصغر فهیمی فر
دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، صفحه 29-42
چکیده
یکی از اهداف این مقاله، تحلیل وضعیت فعلی تولید تله فیلم در سیمای جمهوری اسلامی ایران است. خصوصاً در چند سال اخیر، رویکرد مدیریت کلان سازمان به تولید انبوه تله فیلم؛ گرایش زیادی پیدا کرده است. بدیهی است هر گونه رویکردی ،محسنات و محدودیتهایی دارد.
با شناخت دقیق و بررسی موشکافانه این جریان؛ میتوان از منحرفشدن آن که منجر به افت کمی ...
بیشتر
یکی از اهداف این مقاله، تحلیل وضعیت فعلی تولید تله فیلم در سیمای جمهوری اسلامی ایران است. خصوصاً در چند سال اخیر، رویکرد مدیریت کلان سازمان به تولید انبوه تله فیلم؛ گرایش زیادی پیدا کرده است. بدیهی است هر گونه رویکردی ،محسنات و محدودیتهایی دارد.
با شناخت دقیق و بررسی موشکافانه این جریان؛ میتوان از منحرفشدن آن که منجر به افت کمی و محتوایی میشود، جلوگیری کرد.برای شناخت بهتر ابعاد این موضوع با ارزیابی تولیدات سال 86؛ توانستیم به نقاط مشترکی در مزایا و محدودیتهای این تله فیلمها برسیم که در این مقاله از آنها سخن گفته خواهد شد.
امیر حسین فراهانی
دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، صفحه 43-52
چکیده
اولین هدف در کتب معاصر که حاوی رویکردهای هرمنوتیکی به کنش و ارتباطات انسانی هستند ، تحلیل و بررسی نظام انتقالی رایج در امر ارتباطات است. هر نظریه در باب هرمنوتیکِ ارتباطاتی در خصوص رفتار انسانی ، همواره در موافقت و مخالفت با جهان بینیهای غالب و شایع است. فهم کلمات در یک نوشتار یا گفتار، به معنای فهم خود و رابطه ای ...
بیشتر
اولین هدف در کتب معاصر که حاوی رویکردهای هرمنوتیکی به کنش و ارتباطات انسانی هستند ، تحلیل و بررسی نظام انتقالی رایج در امر ارتباطات است. هر نظریه در باب هرمنوتیکِ ارتباطاتی در خصوص رفتار انسانی ، همواره در موافقت و مخالفت با جهان بینیهای غالب و شایع است. فهم کلمات در یک نوشتار یا گفتار، به معنای فهم خود و رابطه ای است که ما با آن متن داریم . ما معنا را از ناحیه متن دریافت نمی کنیم، بلکه به واسطه درگیر شدن با متن است که معنا را خلق می کنیم .
انسان پس از گفتگو یا ارتباط با شخص دیگر و در رجوع به قلب خود، به مجموعه ای از بی نهایت تصور برخورد میکند. رجحان هر یک از آن تصورات که حاکی از فعالیت ذهن آن شخص است، با توجه به زندگینامه خود، رخ میدهد.
اینکه کدام یک از آن تصورات ذهنی تعبیری روشن از متن یا شخص مورد ارتباط به دست می دهد، چیزی است که به کمک تفکر فازی و تعامل آن با مفهوم هرمنوتیک حاصل میگردد. مقاله حاضر سعی در تبیین این موضوع دارد.
حمید طلایی؛ ویدا همراز
دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، صفحه 53-62
چکیده
امروز رادیو در کنار سایر رسانههای دیداری، مکتوب و آنلاین ایفای نقش میکند. رسانههای دیگر جذابیتهای بصری خاص خود را برای جذب کودکان دارند اما این پرسش مطرح میشود که آیا رادیو میتواند در دوران کنونی مخاطب کودک را جذب کند؟ و شیوههای جذب مخاطب کودک برای رادیو در عرصه حضور دیگر رسانهها چیست؟
این تحقیق با هدف بررسی موقعیت رادیو ...
بیشتر
امروز رادیو در کنار سایر رسانههای دیداری، مکتوب و آنلاین ایفای نقش میکند. رسانههای دیگر جذابیتهای بصری خاص خود را برای جذب کودکان دارند اما این پرسش مطرح میشود که آیا رادیو میتواند در دوران کنونی مخاطب کودک را جذب کند؟ و شیوههای جذب مخاطب کودک برای رادیو در عرصه حضور دیگر رسانهها چیست؟
این تحقیق با هدف بررسی موقعیت رادیو در ایران برای جذب مخاطب کودک صورت گرفته است و با بررسی ویژگیهای روانشناختی کودک و ظرفیتهای رادیو، این نتیجه به دست آمد: در زمینه آموزش، رادیو میتواند با استفاده از ظرفیتهایی که دارد و با توجه به ویژگیهای کودکان، مخاطب کودک را در ایران جذب کند؛ البته به شرط آنکه این کارکرد در تولید برنامههای رادیویی درست به کار گرفته شود.
عالیه شکربیگی؛ فاطمه مولایی
دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، صفحه 63-80
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی مقایسه ای میزان استفاده از اینترنت و تأثیر آن بر همبستگی اجتماعی" دانشجویان دانشگاه های آزاد و دولتی زنجان صورت گرفته است .
در این تحقیق، برای جمع آوری اطلاعات تکنیک پرسشنامه به کار گرفته شد و برای توصیف دادهها از آزمونهای آماری چند متغیره استفاده شده است. همچنین، جامعه آماری این تحقیق، دانشجویان دانشگاه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی مقایسه ای میزان استفاده از اینترنت و تأثیر آن بر همبستگی اجتماعی" دانشجویان دانشگاه های آزاد و دولتی زنجان صورت گرفته است .
در این تحقیق، برای جمع آوری اطلاعات تکنیک پرسشنامه به کار گرفته شد و برای توصیف دادهها از آزمونهای آماری چند متغیره استفاده شده است. همچنین، جامعه آماری این تحقیق، دانشجویان دانشگاه های آزاد و دولتی زنجاناند که بر اساس آمار در مجموع ، 21000 نفرند. از این تعداد 13000 نفر دانشجوی دانشگاه آزاد و 8000 نفر دانشجوی دانشگاه دولتی زنجان هستند.
حجم نمونه مناسب برای این تعداد جامعه آماری، با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران، 377 نفر است. واحد آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاههای آزاد و دولتی می باشند.
نتایج این تحقیق نشان میدهد که بین استفاده از اینترنت و میزان همبستگی اجتماعی ارتباطی وجود دارد. میزان همبستگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد بیشتر از دانشجویان دانشگاه دولتی است. میزان همبستگی اجتماعی بین مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است؛ فوق لیسانس بیشتر از فوق دیپلم و فوق دیپلم، بیشتر از لیسانس است
الیپس مسیحی؛ نگار خسروی
دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، صفحه 81-96
چکیده
سیستمهای چند عاملی به سرعت در حوزه های مختلفی از جمله روباتیک، کنترل توزیع شده، ارتباطات دوربرد، رسانه ها، بازیهای رایانه ای و غیره کاربرد پیدا می کنند. انجام بسیاری از وظایف در این حوزه ها نیازمند آن است که عاملها بتوانند علاوه بر همکاری با یکدیگر بطور همزمان (آنلاین) با کاربر خود نیز در تعامل باشند. در این مقاله همکاری عاملها با ...
بیشتر
سیستمهای چند عاملی به سرعت در حوزه های مختلفی از جمله روباتیک، کنترل توزیع شده، ارتباطات دوربرد، رسانه ها، بازیهای رایانه ای و غیره کاربرد پیدا می کنند. انجام بسیاری از وظایف در این حوزه ها نیازمند آن است که عاملها بتوانند علاوه بر همکاری با یکدیگر بطور همزمان (آنلاین) با کاربر خود نیز در تعامل باشند. در این مقاله همکاری عاملها با توجه به نوع همکاری آنها در سیستمهای چند عاملی و استراتژی های مورد استفاده آنها معرفی و مقایسه شده اند، کاربرد سیستم های چند عاملی در رسانه های دیجیتالی و خبرگزاریها بررسی شده و در نهایت سنجه های جدیدی برای بالا بردن کارائی چنین سیستم هایی ارائه شده است.
سیاوش صلواتیان؛ سید محمدرضا سیدی
دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، صفحه 97-125
چکیده
این مقاله به توصیف روشی جدید برای ارزیابی تأثیر یک فیلم بر فعالیت مغزی بینندگان میپردازد. در این روش، فعالیتِ مغز در خلال تماشای آزاد فیلمها از طریق «تصویربرداری کارکردی به شیوة تشدید مغناطیسی»[1] (fMRI) اندازهگیری میشود و به منظور ارزیابی شباهتها در زمان پاسخدهی و منطقه پاسخدهندة مغز در بین بینندگان هنگام تماشای ...
بیشتر
این مقاله به توصیف روشی جدید برای ارزیابی تأثیر یک فیلم بر فعالیت مغزی بینندگان میپردازد. در این روش، فعالیتِ مغز در خلال تماشای آزاد فیلمها از طریق «تصویربرداری کارکردی به شیوة تشدید مغناطیسی»[1] (fMRI) اندازهگیری میشود و به منظور ارزیابی شباهتها در زمان پاسخدهی و منطقه پاسخدهندة مغز در بین بینندگان هنگام تماشای فیلم از تحلیل «همبستگی میان سوژهای»[2] (ISC) استفاده میشود. نتایج تحقیقات ما نشان میدهند که بعضی از فیلمها میتوانند به مقدار درخور توجهی فعالیت مغزی و حرکات چشمی بینندگان را کنترل کنند. با وجود این، یافتههای مذکور برای انواع محصولات متحرک تصویری مصداق ندارد و میزان کنترل فعالیتهای مغزی بینندگان به تبع محتوا و تدوین و سبک کارگردانی فیلم تفاوت میکند. به نظر ما ISC میتواند در حوزة مطالعات سینما به منزلة یک ابزار سنجش کمیِ عصبشناختی مفید واقع شود و از آن به منظور سنجش تأثیرات سبکهای گوناگون تولید فیلم بر مغز بینندگان استفاده شود؛ ISC همچنین میتواند روش ارزشمندی برای ارزیابی بهتر محصولات در صنعت فیلمسازی و سینما باشد. به این نتیجه رسیدهایم که این روش با نزدیک کردن دو رشتة کاملاً متفاوت و دور از هم عصبشناسی شناختی و مطالعات سینما میتواند دریچهای به سوی یک فضای بین رشتهای جدید به نام «مطالعات سینمایی عصب پایه»[3] باز کند.
[1]. Functional Magnetic Resonance Imaging.
[2]. Inter-subject Correlation.
[3]. Neurocinematic Study.
محمدعلی حکیم آرا
دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، صفحه 117-125
چکیده
شاید بهترین نقطه شروع برای معرفی کتاب روانشناسی رسانه؛ معرفی شاخهی به نسبت نوین روانشناسی رسانه باشد. در وهله نخست، این پرسش بهجایی است که زمینهساز پیدایش یک رشته نوین دانشگاهی چیست؟ بیشک تداوم مطالعات منظم و تربیت دانشجو برای: 1) پاسخ به پرسشهای برخاسته از مشکلات یا تسهیلاتی که ممکن است تحولات نوین (مانند ورود تمام عیار ...
بیشتر
شاید بهترین نقطه شروع برای معرفی کتاب روانشناسی رسانه؛ معرفی شاخهی به نسبت نوین روانشناسی رسانه باشد. در وهله نخست، این پرسش بهجایی است که زمینهساز پیدایش یک رشته نوین دانشگاهی چیست؟ بیشک تداوم مطالعات منظم و تربیت دانشجو برای: 1) پاسخ به پرسشهای برخاسته از مشکلات یا تسهیلاتی که ممکن است تحولات نوین (مانند ورود تمام عیار رسانهها به زندگی مردم) پدید آورده باشند (حوزه کاربردی) و 2)، ضرورت مطالعه و پژوهش پیرامون نظریهپردازی یا نقد نظریههایی است که پیش از این برای تبیین روابط متغیرهایی مطرح شده بودند که در دامنه حوزه موضوعی رشته نوین قرار دارند (حوزه نظری).
روانشناسی رسانه[1]، در 1985 به عنوان شاخه 46ام روانشناسی در انجمن روانشناسی امریکا[2] در راستای این دو هدف تشکیل و بهرسمیت شناخته شده است. این شاخه از روانشناسی، چنانچه از نام آن پیداست، نظام میان رشتهای[3] نوینی قلمداد میشود که بیشترین همپوشیها را از یکسو با روانشناسی و از سوی دیگر با حوزه مباحث ارتباط جمعی و بویژه رسانهها دارد. پنهان کردنی نیست که از میان رسانههای سنتی، تلویزیون و سینما، و از میان رسانهها نوین، اینترنت با تمام تجهیزات آن، همراه با بازیهای رایانهای بیشترین سهم توجه و پژوهش را در این زمیـنه به خود جلب کردهاند. البته, مطالعه و پژوهش پیرامون روزنامه, مجله و رادیو نیز فراموش نشدهاند.
[1] Media Psychology
[2] American Psychological Association
[3] Interdisciplinary