نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)، پردیس فارابی دانشگاه تهران. (نویسندۀ مسئول)
2 استادیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاهامامصادق(ع)
3 استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران.
چکیده
هر کالا هر میزان هم که مرغوب و عالی باشد تا زمانی که به عموم معرفی نگردد، موردتوجه و استقبال عموم قرار نخواهد گرفت، از طرفی با توجه به دغدغه و تأکیدهای مکرر مقام معظم رهبری در پرداختن به موضوع حمایت از کالای مرغوب ایرانی و ظرفیتهای بالقوه رسانة ملی در این امر، هدف از انجام این پژوهش، آسیبشناسی اثرات تبلیغات بازرگانی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بهعنوان سازمانی اثرگذار بر افکار عمومی بر توسعة برند کالاهای ایرانی است. این پژوهش، از نظر هدف، توسعهای ـ کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی است. جمعیت موردمطالعه پژوهش شامل خبرگان حوزة تبلیغات بازرگانی رسانة ملی از قبیل مدیران صداوسیما، مدیران آژانسهای تبلیغاتی و صاحبان آگهی است. به این منظور، تعداد 17 نفر از خبرگان به روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. با بررسی و تحلیل دادههای حاصل از الگوبرداری و مصاحبه، همچنین روش تحلیل مضمون، مدل نهایی براساس مدل SWOT بهدست آمد. نتایج پژوهش نشان می دهد نقاط ضعف و آسیبهای سازمان صداوسیما در حوزة تبلیغات کالای ملی شامل ضعف اطلاعرسانی از طرحهای حمایتی، پرهزینهبودن تبلیغ در صداوسیما، قوانین سختگیرانه تر صداوسیما در مقایسه با سایر رسانه ها، غلبه ارزیابی کمی گرا بر ارزیابی کیفی گرا، کمی گرایی افراطی در رتبه بندی آژانس های تبلیغاتی، ضعف ذاتی صداوسیما در تبلیغ کسبوکارهای نوپای ایرانی، بازماندگی از محیط دیجیتال، ضعف در محتواسازی بهعنوان بستر تبلیغات است. همچنین تهدیدهای سازمان صداوسیما در حوزة تبلیغات کالای ملی شامل تأثیر سوء تبلیغ ضعیف بر اعتبار رسانة ملی، عدم اجرای کامل قوانین سازمان صداوسیما، تأثیر سوء نگاه فروش محور صاحبان آگهی بر اعتبار رسانة ملی، موجسواری سودجویان از تفکر کالای ایرانی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Pathology of IRIB Commercials on Development of National Products
نویسندگان [English]
- Mohammad Ali Khayat 1
- Mohammadsadegh Nasrollahi 2
- Ghaffari Mohammad 3
1 M.A Master of Business Management, Faculty Of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran. (Corresponding Author)
2 Assistant Professor, lslamic Knowledge and Culture & Communication Faculty, Emam Sadegh University.
3 Assistant Professor, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran.
چکیده [English]
People would not welcome any product whatever superfine it is, as long as it is not introduced to the public. Considering the Supreme Leader’s concern and his emphasis on supporting the high quality products made in Iran, this research seeks to explore the social pathology of IRIB commercials affecting the public minds regarding Iranian makes. This research has been carried out on an application- development method collecting data descriptively. The statistical population of this research includes 17 members of press personnel and IRIB commercials professionals such as ad. producing companies and commercials firms. The population was chosen through snow- ball method collecting data by interview. Analysis of interviews was carried out using thematic method. The model of social pathology of IRIB commercials was drawn on development basis of Iranian brands. SWOT model was finally obtained. The research findings indicate IRIB weaknesses in the field of national brands as follows : weak information on support plans, high cost of IRIB commercials, stricter IRIB rules compared to other media, the dominance of quantitative evaluation over qualitative assessment, extreme quantification in the ranking of commercials agencies, inherent weakness of IRIB in advertising Iranian start- up businesses, backwardness from digital environment, and weaknesses in content making as commercials platform. IRIB restrictions on advertising national products will have negative effect on the credit of the organization. Also, incomplete exercise of IRIB rules will have adverse impact on the IRIB reputation and bring a negative view of the sales- oriented owners of the ads. Therefore it leads to a wave of profiteers riding on national makes.
کلیدواژهها [English]
- Social Pathology
- Commercials
- Media
- National Media
- Brand Development
- National Products