نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه رادیو، دانشکده تولید رادیو و تلویزیون، دانشگاه صدا و سیما
چکیده
تحقیق پیشرو با هدف تبیین ظرفیت پادکست بهمنظور رسانهای نو در آموزش زبان فارسی و ارائۀ الگوی تولید و توزیع پادکست آموزشی در رادیو و نیز شناسایی نقاط قوت و ضعف پادکستهای آموزش زبان فارسی انجام پذیرفته است. بنابر فرضیۀ «درونداد» کراشن، شنیدن یکی از ورودیهای اصلی در فراگیری زبان به شمار است و پادکست بهعنوان رسانۀ شنیداری فرصتِ تمرین، یادگیری و تقویت درک شنیداری را برای آموزش زبان فراهم میکند. این پژوهش با روش کتابخانهای و تحلیل محتوای کیفی انجام شده و جامعۀ آماری تحقیق شامل پادکستهای آموزش زبان در پارس تودی و دویچه وله است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که پادکست به سبب روزآمد بودن، جذابیت، اصالت داشتن و تعاملی بودن، فرصتهای فراوانی را برای آموزش زبان فراهم کرده است. ویژگی تعاملی بودن نهتنها برای درک شنیداری، بلکه برای ارتقای نحوۀ مکالمه و تلفظ صحیح واژگان نیز اهمیت دارد؛ چراکه شنونده را به گوینده تبدیل میکند. پادکستهای آموزشی زبان فارسی در عصر حاضر رسانهای برای گسترش و آموزش زبان فارسی به شمارند که باید بهصورت روزانه یا هفتگی تولید شوند. ازنظر موضوعی نیز مطلوب آن است که متنوع، متناسب با سطوح مختلف زبانی، قابل انطباق با آزمونهای استاندارد و دارای تمرین، آزمون و واژهنامه باشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Podcast Capabilities for Teaching Persian Language in IRIB World Service A Case Study on Teaching Language Programs by DW and Pars Today
نویسنده [English]
- mohammad akhgari
Assistant Professor at Radio and Television Faculty, IRIB University
چکیده [English]
This research aims to explain the capacity of podcasts as a new media in teaching Persian language and to provide a model for producing and distributing educational podcasts on the radio, as well as identifying the pros and cons of Persian language teaching podcasts. According to Krashen's "Input" hypothesis, hearing is one of the main inputs to language learning; and podcast, as a hearing media provides an opportunity to practice, learn, and enhance and improve listening skills. The research has been done with content analysis in Library and qualitative method; the statistical population of the study also includes Persian language teaching podcasts in Pars-Today and Deutsche Welle. Research results show that podcast has provided many opportunities for language teaching because it is up-to-date, attractive, original and interactive. Interactivity is important for both auditory (listening) comprehension and the development of vocabulary and the correct pronunciation of words; because it turns the listener into the speaker. Today, Persian language educational podcasts are a type of media in the improvement and teaching of Persian language that must be produced daily or weekly. Thematically, it is more desirable that these podcasts be varied, appropriate and compatible to different language levels and with standard tests, and also have practice, test, and glossary.
کلیدواژهها [English]
- Radio
- Podcast
- Persian Language
- IRIB