نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه ارتباطات، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه ژورنالیسم و خبر، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران.
3 کارشناسیارشد تحقیق در ارتباطات، گروه ارتباطات، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
چکیده
گسترش روزافزون شبکههای تلویزیونی ماهوارهای و شبکههای اجتماعی فضای مجازی، شبکههای تلویزیونی سراسری و استانی رسانۀ ملی را با چالش جدی جذب و حفظ مخاطب مواجه کرده است. در این راستا لزوم توجه به تفاوتهای فردی و اجتماعی مخاطبان جهت جذب و جلب رضایت ایشان بهویژه در شبکههای استانی صداوسیما بیشازپیش احساس میشود. بر این اساس این پژوهش باهدف شناخت رابطه بین ویژگیهای جامعهشناختی (سن، جنس، تحصیلات، وضعیت تأهل، پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی) شهروندان ساروی و تماشای شبکه استانی مازندران انجام شده است. روش تحقیق پیمایش و جامعه آماری پژوهش افراد بالای 15 سال ساکن شهر ساری است که از این میان، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 400 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و پاسخهای آنان به پرسشنامه تحقیق، با استفاده از نرمافزار اسپیاساس و آزمونهای آماری آنوا، ضریب اِتا و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش بیانگر وجود رابطۀ معکوس بین پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و تحصیلات پاسخگویان با میزان تماشای شبکه استانی و رابطه مستقیم بین سن و وضعیت تأهل پاسخگویان با میزان تماشای شبکه استانی است. همچنین با توجه به یافتهها بین جنسیت پاسخگویان و تماشای شبکه استانی مازندران رابطه معناداری وجود ندارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Relationship between Sociological Characteristics of Citizens of Sary and Tabarestan Provincial TV Channel Viewership
نویسندگان [English]
- Mohsen Shakerinejad 1
- Ali Darabi 2
- Tohid Babaei 3
1 Assistant Professor, Department of Communication, Communication and Media Faculty, IRIB University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Journalism and News, Communication and Media Faculty, IRIB University, Tehran, Iran.
3 M.A. in Research in Communication, Department of Communication, Communication and Media Faculty, IRIB University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
چکیده [English]
The Iranian national and provincial TV network is nowadays encountering the serious challenge of attracting and maintaining audience attention due to the ever-increasing expansion of satellite TV networks and social media. In the face of such a challenge, paying attention to the personal and social differences of the audience in an attempt to attract attention and to meet the satisfaction of the viewers of IRIB provincial channels is becoming ever more imperative. The purpose of this study is to identify the relationship between the sociological characteristics (age, gender, education, marital status, socio-economic base) of citizens of the city of Sari and the watching habits of the viewers of the Mazandaran provincial TV channel. The method of research is to survey the population over the age of fifteen in the city of Sari using the Cochran formula from which a sample of 400 people was selected using multistage cluster sampling. Finally, 400 questionnaires were collected and analyzed using the SPSS program, analysis of variance (ANOVA) test, Eta coefficient test, and the Pearson coefficient. The formal validity of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha coefficient. The research findings suggest an inverse relationship between the provincial TV channel consumption (time spent watching TV) and the socio-economic base as well as the level of education of the respondents. Meanwhile, they suggest a direct relationship between the age and marital status of the respondents on one hand and the time spent watching TV on the other. The research findings also suggest no significant relationship between the respondents' gender and time spent watching TV.
کلیدواژهها [English]
- Policy-Making
- Sociologic Factors
- local Culture
- IRIB
- Tabarestan TV Channel