نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسند مسئول)
2 استاد گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 استادیار، گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم انسانی و هنر، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش پیشرو باهدف بررسی سبک رهبری مشارکتی و تأثیر آن بر اثربخشی سازمانی در سازمانهای رسانهای با تأکید بر سازمان صداوسیما انجام شده است. پژوهش از حیث هدف کاربردی است، زیرا میتوان از نتـایج ایـن پژوهش جهت ارتقـای اثربخشی سازمانی در سازمانهای رسانهای استفاده کرد و بهطور خاص میخواهیم از نتایج این پژوهش درجهت ارتقای اثربخشی سازمانی، در سازمان صداوسیما استفاده کرده و بهصورت میدانی به روش پیمایشی با تحلیل همبستگی و تبیین آن در جامعۀ آماری کارکنان سازمان صداوسیما در تهران انجام شد. نمونه آماری این تحقیق 400 نفر از کارکنان معاونتهای مختلف سازمان صداوسیما در شهر تهران بودهاند. این نمونه با روش تصادفی طبقهای متناسب با اندازه بهصورت سیستماتیک از فهرست کارکنان شاغل در این معاونتها انتخاب شدهاند. پرسشنامههای مورداستفاده، پرسشنامههای استاندارد سبک رهبری مشارکتی (20 سؤال) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی (28 سؤال) بوده است. پایایی ابزار (پرسشنامه) با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای سبک رهبری مشارکتی 92 درصد و برای اثربخشی سازمانی 91 درصد بهدست آمده است. مؤلفههای موردبررسی در سبک رهبری مشارکتی عبارتاند از: مشارکت، عدالت، پاسخگویی و احساس مالکیت و مؤلفههای اثربخشی سازمانی نیز عبارتاند از: نوآوری، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و سلامت. نتایج نشان میدهد که بین مؤلفههای سبک رهبری مشارکتی و اثربخشی سازمانی در رسانۀ ملی رابطۀ معنیداری در سطح 1 درصد 01/0> (000/0p=) وجود دارد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین شاخصهای سبک رهبری مشارکتی و اثربخشی سازمانی در سازمان صداوسیما رابطۀ مستقیم و معنیداری وجود دارد، بهگونهای که کاربرد سبک رهبری مشارکتی سبب افزایش اثربخشی سازمانی در سازمان صداوسیما میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Participatory leadership Style and its Impact on Organizational Effectiveness at Media Organization with the Emphasis on IRIB Organization
نویسندگان [English]
- Ali Mikaeili 1
- Ali akbar Farhangi 2
- Hamidreza Hosseini Hosseini Dana 3
1 Ph.D. Student of Media Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University.
2 Full Professor, Department of Media Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University
3 Assistant Professor, Department of Media Management, Damavand Branch, Islamic Azad University
چکیده [English]
This research has been carried out to investigate the impact of participatory leadership style and its impact on organizational effectiveness in broadcast ing organization through a field survey using a correlation analysis and its explanation for employees of broadcasting organization available in Tehran. The research sample included 400 employees working in different departments of IRIB in Tehran. The sample was selected using stratified random and systematic sampling. The questionnaires were standard for participatory leadership style and organizational effectiveness. The factors which were studied in participatory leadership style included participation, equity, accountability and ownership. The constituents of organizational effectiveness included innovation, organizational commitment , job satisfaction and health. The findings showed that there was a significant relationship between constituents of participatory leadership style and organizational effectiveness in the national media at the the level of 0.01(p=0.000)
کلیدواژهها [English]
- Organizational Effectiveness
- Leadership Style
- Participatory Leadership Style