نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش مسائل ایران، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. (نویسنده مسئول)
2 دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
3 علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، مشهد، ایران
چکیده
این مقاله در پی کشف مفهوم کودکی به کمک یکی از ابزارهای نمادین فرهنگی (برنامههای کودک تلویزیون) در دورهای از تاریخ سیاسی ـ اجتماعی ایران است که بیش از هر چیز در کنترل دالهای متعارضی همچون منازعه در عرصۀ سیاسی و هویتهای جدید سبک زندگی در عرصۀ اجتماعی قرار دارد. از رهگذر قرار گرفتن در شبکهای از روابط بینامتنی معنادار با کمک چارچوب نظری «امر سیاسی» نزد شانتال موفه در تلاش است تا حوزههای آگونیسمیک موجود در تمایزات آشتیناپذیر میان هویتهای جمعی ما / آنها را کشف کند. روش نشانهشناسی پرس و تحلیل واسازی متن دریدا در کشف اشکال هژمونیک (هرچند ناقص و آسیبپذیر) از هویتیابی در کودکان و نوجوانان به کار گرفته شده است. چگونگی بازنمایی کودکان در برنامههای تولیدی تلویزیون ایران و اینکه این بازنمایی آنان را در ارتباط با قدرت حاکم در چه جایگاهی قرار میدهد، سؤال پژوهش پیشرو است. بررسی منازعه معنایی حاکم بر دهۀ هشتاد به بازنمایی دو «دیگری» متفاوت منجر گردید که یکی در نشانههای غایب سبک جدید زندگی و دیگری در بازنمایی هویت «ما» بهصورت انتقادی نمایان گشت. گفتمان هژمونیک دهۀ هشتاد نقطه تصمیمناپذیر تحلیل متن تلقی گردید. یافتهها بیانگر بازنمایی کودکان و نوجوانان بهمنظور سوژه سیاسی و قرار گرفتن در جایگاه بالقوه مقاومت یا سازش با قدرت برتر است که رابطه کودک و نوجوان با قدرت سیاسی را درون گفتمان خودانتقادی توضیح میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Poststructural Representation of the Concept of Childhood in Child and Adolescent Programs of the Islamic Republic of Iran Television in the 2000s
نویسندگان [English]
- Sara Nazif 1
- Mahdi Najafzadeh 2
- Rohollah Eslami Shabjare 3
1 Ph.D. Student in Political Science, Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. (Corresponding Author)
2 Associate Professor, Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
چکیده [English]
This article has been carried out to explore the concept of childhood through one of the most symbolic cultural tools i.e. children television programs in a period of Iranian political and social history that is more than anything in the control of conflicting signifiers such as conflict in politics and identities which occur in the new lifestyle of the social arena. Shantal Mouffe attempts to discover the agonistic domains of irreconcilable distinctions between our and/or their collective identities with the help of the empirical theoretical framework using a network of meaningful intertextual relationships. Press semiotics has been used to discover hegemonic (though incomplete and vulnerable) forms of identity in children. The question of how children are represented in Iranian television production programs and how they represent them in relation to the ruling power is the question of the present article. Investigating the semantic conflict of the 1980s led to the representation of two different ‘others ‘, one critical in the absent signs of the new style of life and the other in the representation of our identities. The hegemonic discourse of the 1980s was considered as the decisive point of textual analysis. The findings indicate the representation of children as a political subject and the potential position of resistance to compromise with superior power that explains the child’s relationship with political power within self-critical discourse.
کلیدواژهها [English]
- Child
- Television
- Sign System
- Discourse
- Conflict