نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه جامعهشناسی، پژوهشکدۀ علومانسانی و مطالعات اجتماعی، واحد جهاد دانشگاهی، تهران، ایران. (نویسندۀ مسئول)
3 استادیار گروه علوم اجتماعی، جامعهشناسی، دانشکدۀ ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان (15 تا 65 ساله) ساکن مهاباد است. روش این پژوهش از نوع پیمایشی است و اطلاعات موردنیاز با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته گردآوری شده است. تعداد 382 نفر از زنان 15 تا 65 ساله شهر مهاباد بهعنوان جامعۀ آماری مطرح بودهاند که با کمک نرمافزار spss23 تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها انجام پذیرفته است. طبق یافته های این پژوهش، تماشای شبکههای تلویزیونی داخلی و خارجی بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان ساکن مهاباد تأثیرگذار است، با این تفاوت که تماشای شبکههای تلویزیونی خارجی در مجموع رابطۀ معکوس و منفی و تماشای شبکههای تلویزیونی داخلی رابطۀ مستقیم و مثبت با ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان دارد. نتایج پژوهش نشان داد که در این زمینه، شاخص های اجتماعی اقتصادی مانند سن، تحصیلات، وضعیت اقتصادی نیز تأثیرگذار هستند. اما از بین متغیرهای مثبت، تحصیلات با ضریب بتای 0.329، بیشترین تأثیرات مثبت را بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان ایفا میکند و تلویزیون خارجی با ضریب بتای 0.307- بیشترین تأثیر منفی را بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Mahabadi Females’ Watching of Television on Their Socio-Cultural Values
نویسندگان [English]
- Zahra Khezri 1
- Tahmineh Shavardi 2
- Asmeh Ghasemi 3
1 Ph.D. Candidate in Cultural Sociology, Department of Social Sciences, Sociology, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran,
2 Associate Professor, Department of Sociology, Research Institute for Humanities and Social Studies, Jahad-e Daneshgahi Branch, Tehran, Iran. (Corresponding Author).
3 Assistant Professor, Department of Social Sciences, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The aim of this study is to investigate the effect of watching television on the socio-cultural values of women (aged 15 to 65) living in Mahabad. The method used in this research is survey and the required information has been collected using a researcher-made questionnaire. A total of 382 women aged from 15 to 65 years in Mahabad were included in the statistical population. Descriptive and inferential analysis of the data was performed using SPSS software (version 23.0). According to the findings of this research, watching domestic and foreign TV channels impacts the socio-cultural values of women living in Mahabad. The difference is that watching foreign TV channels has an inverse and negative relationship with women's socio-cultural values in general, but watching domestic TV channels has a direct and positive relationship. The results showed that socio-economic indicators such as age, education and economic status are also effective in this regard. But from among the positive variables, ‘education’ -with a beta of 0.329- has the highest positive effect, and ‘foreign television’ with a beta of -0.307 has the highest negative effect on women's socio-cultural values.
کلیدواژهها [English]
- Domestic TV Channels
- Foreign TV Channels
- Socio-Cultural Values
- Women Living in Mahabad