نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 استادیار، گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
3 دانشیار، گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. (نویسنده مسئول)
4 استادیار، گروه نمایش، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
بررسی معیارهای کیفی خانه به عنوان مکانی که در شکل گیری شخصیت انسانها تأثیرگذار است، از رهگذر نشانه-معناشناسی میسر است. نشانه- معناشناسی (سیال) که از تعامل با مباحث پدیدارشناسی و رجعت به اصل حسی- ادراکی نشانه حاصل میشود، بستر مناسبی برای بررسی چگونگی کارکرد، تولید و دریافت معنا فراهم میکند. در این پژوهش که از نوع کیفی و کاربردی است، اندیشۀ معناسازی برای «خانه» در آثار سینمایی داریوش مهرجویی بر مبنای دیدگاههای کریستین نوربرگ- شولتز در حوزۀ مکان، تفسیر و تحلیل شده است. دو اثر اجارهنشینها و مهمان مامان در ژانر کمدی- درام به صورت هدفمند برای بررسی انواع خانه در ایران به عنوان مطالعۀ موردی انتخاب شدهاند. نمایش و انعکاس مفهوم خانه و پیوند وجودی آن با انسان به عنوان اصلیترین راهبرد برای تعریف افراد در آثار مهرجویی تأکیدی بر ارتباط دوسویه و معنادار میان خانه و زندگی انسانهاست؛ چراکه انسان در هر مکانی که زندگی کند، حتی برای مدت کوتاه، فعالیتهای خود را حول محوریت ویژگیهای آن شکل میدهد. به گونهای که آن را مرکزی میداند که به دلیل تمایز آن با فضای بیرون، در قلمرو آن احساس آرامش میکند. نتایج پژوهش نشان میدهد که در فیلمهای مذکور، خانه، مرکزی است که با شخصیت مکانی خود- که با مفاهیمی چون «حس مالکیت»، «روابط انسانی» و «سنت» مرتبط است- ارزشها و سبک زندگی افراد را تعریف میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Visualization of Place in Dariush Mehrjui’s Cinema Case Study of "Home" in Ejareh-Nesheenha and Mehman-e Maman
نویسندگان [English]
- Parna Kazemian 1
- Mohammad Reza Pakdel Fard 2
- Hassan Sattari Sarbangholi 3
- Ferdos Hajian Pashakolaee 4
1 Ph.D. Candidate, Department of Architecture, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran. parna.kazemian@gmail.com
2 Assistant Professor, Department of Architecture, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
3 Associate Professor, Department of Architecture, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran. (Corresponding Author)
4 Department of Drama, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Analysis of the qualitative criteria of ‘home’ as a place that influences the formation of human personality is possible via sign semantics. (Fluid) Sign semantics which is resulted by interaction with phenomenological topics and returning to the sensory-perceptual principle of the sign, provides a suitable platform for examining how the meaning functions, is produced and is received. In this qualitative applied research, the interpretation of meaning creation for ‘home’ in Dariush Mehrjui's cinematic works has been interpreted and analyzed based on the views of Christian Nurberg-Schultz on place. The two works of Ejareh-Nesheenha (The Tenants) and Mehman-e Maman (Mom’s Guests) in the comedy-drama genre have been purposefully selected as the case study targets to study different types of "home" in Iran. Portrayal and reflection of the concept of ‘home’ and its existential connection with the human as the main strategy for defining the characters in Mehrjui's films is an emphasis on the two-way meaningful relationship between home and human life. Because wherever a person lives, even for a short time, he centers his activities around its characteristics, in such a way that he considers it a center that makes him calm within its limits due to its distinction with the outside space. The research results show that in the aforementioned films, home is a center that defines the individuals’ values and lifestyle with its spatial character related to concepts such as ‘sense of ownership’, ‘human relations’ and ‘tradition’.
کلیدواژهها [English]
- Visualization of Place
- Sign Semantics
- Home
- Ejareh-Nesheenha
- Mehman-e Maman