نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

با اختراع تلویزیون، فیلم‌های خبری که معمولاً قبل از نمایش فیلم اصلی در سینما‌‌ها پخش می‌شدند تحت عنوان بخش‌های خبری به تلویزیون راه یافتند و در طی سالیان، هم‌پای دیگر برنامه‌های تلویزیونی متحول شدند و در این مسیر، بهره‌مندی خبر از مقوله‌ای بنام ظرایف برنامه‌سازی تلویزیونی، نمود بسیار چشم‌گیری یافت. استفاده از تمامی ظرفیت‌های برنامه‌سازی یکی از مهم‌ترین راهکار‌‌ها برای ارائه‌ی خبری جذاب و تأثیرگذار است. در این میان به‌کارگیری عناصر نمایشی در تهیه و تولید خبر از کارآمد‌ترین روش‌های شبکه‌های خبری برای جلب مخاطب است. در این پژوهش با استفاده از روش کتابخانه‌ای و اسنادی، ابتدا نقاط مشترک بین خبر و عناصر نمایشی به‌خصوص در حوزه‌ی خبرنویسی بیان شده و سپس از دیگر عناصر دخیل در این مقوله همچون روایت، تأثیر تصویر، نمابندی و... گفته شده و در پایان نحوه‌ی به‌کارگیری این عناصر در تنظیم خبر و پیشنهاد‌هایی برای نیل به این مهم مطرح شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

به کارگیری عناصر نمایشی در خبر

نویسنده [English]

  • ahmad ramezani

کلیدواژه‌ها [English]

  • خبر
  • مخاطب
  • عناصر نمایشی
  • موقعیت نمایشی
  • نحوه‌ی روایت
  • تعلیق