نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

«انسان­شناسی تصویری» اصطلاحی است ترکیبی که نمایندگی دو حوزه «فیلم» و «مردم‌‌‌‌‌‌نگاری» را به‌عهده دارد. هر یک از دو حوزه دارای روش‌‌‌‌‌‌ها و تکنیک‌‌‌‌‌‌های خاصی هستند که برای دیدن پدیده‌‌‌‌‌‌ها و پرداخت رویدادها از آن‌ها کمک می­گیرند. بدیهی است تفاوت‌‌‌‌‌‌های نسبتاً عمیقی بین این دو حوزه وجود دارد که ناشی از تفاوت‌‌‌‌‌‌های ماهوی و اختلاف روش بین آنهاست. اولی با متن نوشتاری سر و کار دارد و کار خود را با مبانی نظری آغاز و با تحلیل و گزارش­نویسی خاتمه می­دهد، درحالی‌که دیگری با «نوار سلولوئید» کار می‌‌‌کند و کار خود را با ایده آغاز و نهایتاً با فیلم­برداری و نمایش دستاوردها فیصله می­دهد. این‌که چطور می‌‌‌‌‌‌توان از یک تفکر مردم‌‌‌‌شناختی مبتنی بر متن نوشتاری به یک تفکر مردم‌‌‌‌‌‌شناختی مبتنی بر نما و سکانس رسید؟ پرسشی است که در این مقاله مبنای بررسی قرار گرفته است. همچنین در این مقاله تلاش شده است تا ضمن مروری کوتاه بر دو حوزه مردم­شناسی و فیلم مستند، نحوه شکل­گیری انسان­شناسی تصویری، بازنمایی حس در انسان­شناسی تصویری و تمایزات برجسته در این حوزه به اختصار بیان شوند. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Visual Anthropology; Sequence-based Anthropological Thinking

نویسنده [English]

  • REZA KHashei

چکیده [English]

“Visual anthropology” is a term representing two different areas, i. e. “Film” and “ethnography”. Both fields employ certain methodologies and techniques to study various phenomena and developments. Need not to say that there are relatively big differences between these two fields rising out of their intrinsic disparities and methodological variations. The former deals with written texts and starts with theoretical principles and ends with analysis and reports, while the latter works with “celluloid tape”, beginning with ideas and concluding with filming and achievements. The question “how one could reach a sequence- and shot-based anthropological thinking through a written-text-based anthropological thinking” is answered in the present study. Taking a quick look at these two different fields, the article, further explains visual anthropology formation process, representation of feelings in visual anthropology and the related outstanding distinctions. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethnographical Film
  • Anthropological Document
  • Visual Anthropology