نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
2 دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
رسانۀ خدمت عمومی برمبنای مسئولیتپذیری اجتماعی شکل گرفته است. نظام مطلوب مدیریت رسانه در سازمان صداوسیما به الگوی رسانه خدمتمحور نزدیکتر است. حضور مؤثر در زیست بوم صنعت رسانه و محتوا، نیازمند برنامه ریزی راهبردی و مهمتر از آن ارزیابی و اصلاح این راهبردها است. فقدان شاخصهای مناسب ارزیابی عملکرد، موجب اتلاف منابع مالی و سرمایه های انسانی خواهد شد. حوزۀ فنی و زیرساخت بهعنوان یکی از مهمترین حوزههای کلیدی سازمان صداوسیما، نیز از این قاعده مستثنی نیست. هدف اصلی این پژوهش «شناسایی شاخص های ارزیابی برنامه های راهبردی حوزۀ فنی و زیرساخت سازمان صداوسیما برای تحقق مفاهیم رسانه خدمت عمومی است.» محقق در گام نخست، با استفاده از روش اسنادی، متون و منابع مهم انتشاریافته توسط مراجع بین المللی در حوزۀ رسانه خدمت عمومی را مورد بررسی قرار داده و 11 مفهوم را احصاء نموده است. در گام دوم، با تطبیق کلیه برنامه های راهبردی حوزۀ فنی و زیرساخت سازمان صداوسیما با این مفاهیم، چهار استراتژی (مشتمل بر ده برنامه راهبردی) متناظر با دو مفهوم رسانۀ خدمت عمومی یعنی «جامعیت» و «تمایز» استخراج شد که نشان میدهد در برنامهریزی راهبردی سازمان صداوسیما، ویژگی های این نظام رسانه ای انعکاس یافته است. در نهایت، با استفاده از کارت امتیازی متوازن و برگزاری چهار جلسه گروه متمرکز با حضور 6 نفر از مدیران کل و 9 نفر کارشناس خبره حوزه فنی که بهصورت هدفمند انتخاب شدند، شاخصهای ارزیابی در چهار بعد فرایندها، مالی (اقتصاد رسانه)، رشد و یادگیری (سرمایه انسانی) و مشتری (مخاطب و ذینفع) شناسایی و تبیین شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Compiling Strategic Evaluation Indices of Public Service Broadcasting in IRIB Technical Infrastructure
نویسندگان [English]
- Mahdokht Broujerdi Alavi 1
- Mohammad Mahdi Rahmati 2
1 Associate Professor at Faculty of Communication Allameh Tabatabai University
2 Ph.D Student of Communication, Allameh Tabatabai University
چکیده [English]
The PSB (public service broadcasting) is based on social responsibility. The preferred system for media management in IRIB is closer to the service-oriented media model. An effective presence in the media industry requires strategic planning and, more importantly, evaluation and modification of these strategies. Lack of proper compilation of evaluation indicators will result in waste of financial and human resources. This also applies to the technical field, as one of the most important key areas of the IRIB. The main purpose of this research is "to identify the indicators of evaluation of strategic plans of the IRIB’s technical field to realize the concepts of PSB". In the first step, the researcher has studied the important texts and sources in the field of PSB that have been published by international institutions using the documentary method, and then summarized eleven concepts. In the second step, by adapting all technical strategy plans to these concepts, four strategies (including ten strategic plans) corresponding to two PSB concepts namely “Universality” and “Excellence” were extracted that show the features of the PSB system are reflected in the IRIB’s strategic planning .Finally, using a balanced scorecard and holding four focus group meetings attended by 6 general managers and 9 technical experts who were purposefully selected, the evaluation indicators have been identified and explained in four dimensions (Internal business processes, Financial(Media Economy), Customer (Audience & Beneficiary), Learning and Growth (Human Resources).
کلیدواژهها [English]
- Public Service Broadcasting (PSB)
- IRIB
- Technical Field
- Balanced Scorecard